Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity II/2 – Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách Autor Mgr. Radmila Vovková Číslo materiálu VY_22_INOVACE_ANJ_3S2N_VO_27_31 Název Question Tags Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Anglický jazyk Ročník 3.roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celek Gramatika AnotaceVýkladová prezentace na minut seznamuje žáky s tázacími dovětky, které jsou časté v běžné řeči. Objasňuje principy tvorby tázacích dovětků a seznamuje žáky s dvěma různými významy dovětků podle typu intonace. Prezentace obsahuje cvičení, na kterém si žáci procvičí tvorbu dovětků. Součástí je klíč. Metodický pokynViz předposlední strana prezentace Klíčová slova Question tags, intonation with question tags, don´t you, didn´t you, aren´t you. Očekávaný výstup Žáci si osvojí anglické ekvivalenty českého „že ano/ne?“, „viď?“, pomocí kterých vrací proti mluvčího do hovoru. Na základě odlišné intonace se naučí se rozpoznat dva různé významy tázacích dovětků. Získané znalosti si procvičí na cvičení v závěru prezentace. Datum vytvoření
Question Tags aren´t you ? is she? won´t they? does he? didn´t you? don´t we? hasn´t he? have you ? will she?
Question tags are „mini-questions“ that we put at the end of the sentence in spoken English. They are similar to Czech „že ano?/že ne?/viď?“ Karen still plays the guitar, doesn´t she? You aren´t taking final exams tomorrow, are you? Mike didn´t look very well yesterday, did he? Brad can speak French, can´t he? They won´t go to that awful club, will they? Joe has never had a job, has he? We shouldn´t lose our temper, should we? Children weren´t listening, were they? We use auxiliary verb have/has/was/will/can/would etc. We use do/does/did for the present and past simple.
We use Negative question tag after positive sentence Kate will come soon, won´t she? They come from France, don´t they? Drinking a lot of water is good for us, isn´t it? You took part in the school competition, didn´t you? Positive question tag after negative sentence It isn´t interesting, is it? Jack doesn´t know Ann, does he? Helen hasn´t come in time, has she? Mary won´t be late, will she?
Question tags have two different meanings depending on the intonation that we use. If our voice goes up, we ask for some information, we ask someone to do something for us. It is a real question. You haven´t seen Martin today, have you? (= Have you seen him today?) - No, I´m afraid I haven´t. You couldn´t help me in the afternoon, could you? – It depends what it is.
Question tags have two different meanings depending on the intonation that we use. If our voice goes down, we only ask for an agreement. It is not a real question. It is a nice day, isn´t it? – Yes, it´s perfect. You are coming to the cinema with us, aren´t you? – Yes, we are.
Remember After Let´s ……… the question tag is shall we? Let´s go to have dinner out, shall we? (voice up) After Don´t ………. the question tag is will you? Don´t forget to come in time, will you? (voice down) After I´m …… the negative question tag is aren´t I? I am right again, aren´t I?
And now you - Add question tags Sarah has lived here a long time, You can speak Italian, I´m too impatient, She won´t mind if I use her mobile, You wouldn´t tell anyone, Don´t drop this plate, We had never met them before, Let´s sing together this song, Take a separate worksheet for more practising. hasn´t she? can´t you? aren´t I? will she? would you? will you? had we? shall we?
Metodické pokyny k materiálu 1)Tento digitální učební materiál je zaměřen na osvojení si učiva týkajícího se tvoření a užití tázacích dovětků. 2) Na prvních stranách se žáci dozví, co jsou tázací dovětky, proč se používají a podle jakých pravidel se tvoří. 3) Další část materiálu se věnuje intonaci u tázacích dovětků a jejich odlišným významům. 4) Ve cvičení na snímku 8 si žáci procvičí tvorbu dovětků. 5) Cvičení lze využít v papírové podobě nebo s nimi lze pracovat skupinově na interaktivní tabuli
Použité zdroje MURPHY, Raymond. English Grammar in Use. Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, ISBN FOLEY, Mark; HALL, Diane. My Grammar Lab: Intermediate. Harlow: Pearson, 2013, ISBN AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: