Metodologie psychologie PSY401

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Diskurzivní analýza Kateřina Zábrodská.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Korpusová lingvistika (2)
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Jak se dělá andragogický výzkum
AV stručná prezentace.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rodinné prostředí žáka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Děti a rodiče před televizí
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Využití principů zakotvené teorie při etnopsychologickém výzkumu: Sociální reprezentace smrti na Srí Lance Mgr. Roman Hytych Psychologický ústav AV ČR.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
GEN přednáška Techniky kvalitativního výzkumu Rozhovor jako interakce Konverzační partnerství Data a jejich záznam Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové,
Diskurzivní analýza v sociologii
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
PSY401 Metodologie psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Diskurzivní analýza Mgr. Zinaida Shevchuk ..
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodologické orientace
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Personální plán pro podnikatelský plán
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
PSY103 Vývojová psychologie I Zuzana Masopustová
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Mixed methods design (MMD)
Sociologie pro SPP/SPR
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do kvalitativního výzkumu
Fundament a jeho strukturace
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Násilná osoba aneb co s ní
5. hodina Koncept subjektu a subjektivity & umísťování
Výzkumná otázka – heuristický výzkum
Metody pedagogiky.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Metodologie psychologie PSY401 PŘEDNÁŠKA 3 Prof.dr.I.Čermák, CSc., Mgr.S. Ježek, PhD.

Co je kvalitativní výzkum? Kruciální charakteristika: Zaměření na význam a jeho utváření v přirozeném kontextu z perspektivy participanta výzkumu

Obecné výzkumné heuristiky Theory driven research: na hypotéze založený výzkum potvrzující nebo vyvracející existující teorii Data driven research: zakotvená teorie Explanation driven research: využití existující teorie k výkladu nějakého jevu, užitečná v případových studiích

Funkce otázky ve výzkumu Odhaluje význam lidské zkušenosti Odhaluje její kvalitativní aspekty Zahrnuje výzkumníkovo já a evokuje jeho osobní zájem a aktivní participaci na výzkumu Nehledá predikce nebo kauzální vztahy Vede k objasnění pomocí pozorných deskripcí, ilustrací, metafor, dialogu apod.

Výzkumník a otázka Vytvořte seznam dílčích témat reprezentujících váš zájem- volné asociace, otázky, myšlenky, etc. Uspořádejte témata Odložte témata implikující kauzální vztahy a obsahující inherentní předpoklady Promýšlejte zbývající témata dokud se nevynoří téma nebo otázka dominantní z hlediska vaší zvídavosti Téma-otázku formulujte způsobem co nejsrozumitelnějším – co se chcete dozvědět

Otázky v kvalitativním výzkumu Centrální otázka Podotázky Výzkumná hypotéza v kvalitativním projektu

Předpoklady na straně výzkumníka a výzkumná otázka (viz:Moustakas, C Předpoklady na straně výzkumníka a výzkumná otázka (viz:Moustakas, C. (1990). Heuristic research. Sage). Identifikace s fokusem otázky Dialog se sebou samým Tacitní vědění Intuice Vhled (indwelling) Fokusování Vnitřní rámec vnějšího odkazu

Fáze výzkumu a otázka Iniciální zapojení Ponoření se Inkubace Iluminace Explikace Kreativní syntéza

Typy otázek v kvantitativním výzkumu - opakování Výskyt jevu Popis a klasifikace Kompozice jevu Vztah mezi dílčími komponentami Deskripce a srovnání Kauzalita Kauzálně-komparativní Kauzálně-komparativně interakční

Typy analýz v kvalitativním výzkumu – dílčí postupy Vytváření trsů Zachycení vzorců Prostý výčet Kontrast a srovnávání Užívání metafor Identifikace vztahů Faktorování Viz: Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, s. 219-226.

Typy analýz v kvalitativním výzkumu – rozvinuté postupy Zakotvená teorie Obsahová analýza Narativní analýza (narativně orientovaný výzkum – NOI) Diskurzivní analýza Foucaultovská diskurzivní analýza (FDA) Interpretační fenomenologická analýza (IPA) Konverzační analýza Kooperativní výzkum

Zakotvená teorie Systematický induktivní návod sběru, syntézy, analýzy a konceptualizacre dat s cílem konstruovat teorii.

Narativní výzkum V rozhovoru je participantu výzkumu poskytnut prostor pro podrobné vyprávění o prožité zkušenosti. Osobní narativní interview a interview zaměřené na životní příběh. Každodenní narativity s „potíží“, změnou, narušením epizod, krizemi.

Interpretační fenomenologická analýza (IPA) Detailní popis a hodnocení života – lifeworld – Umwelt – participanta, pokus o exploraci osobní zkušenosti. „Double“ hermeneutika Viz např: Smith, J.A., Osborn, M. (2004) Interpretative phenomenological analysis. In: J.A. Smith (ed.), Qualitative Psychology, Sage, 51-80.

Analýza konverzace Pokus dokumentovat a explikovat jak participant dospěl k porozumění jednání druhého během vzájemné interakce a jak konstruují vlastní repliky s ohledem na předcházející. Viz např.: Drew, P. (2004). Conversation analysis. In: J.A. Smith (ed.), Qualitative Psychology, Sage, 132-158.

Zakotvená teorie -opakování Kódování a konceptualizace Otevřené kódování Axiální kódování Selektivní kódování (redukce druhého řádu) Proces a matice podmiňujících vlivů Viz: Corbinová, J., Strauss, A. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert Též stručně Miovský, M. (2006)

Obsahová analýza Mostem mezi statistickým formalismem a kvalitativní analýzou Redukuje komplexnost textu Rekonstruuje reprezentace do dvou hlavních dimenzí: sémantické a syntaktické

Obsahová analýza: výzkumné plány Deskriptivní Normativní Průřezové Longitudinální Na kulturu zaměřené Paralelní

Obsahová analýza: jednotky analýzy „Fyzické“ Syntaktické Propoziční Tématické či sémantické

Obsahová analýza: kategorie a kódování Pilotáž, změny, trénink v kódování, Kódovací rámec: systematický způsob srovnávání OA interpretuje text ve světle kódovacího rámce

Obsahová analýza: kódovací rámec Podstata kategorie Typ kódu Organizující principy kódovacího rámce Proces kódování Trénink v kodování

Principy kódování Každá jednotka textu musí být kódována Kódy jsou exklusivní Na sobě nezávislé Smíšené kategorie vyloučit Odvozeny z teorie – OA je teorií zatížená metoda

Obsahová analýza: zdroje Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. London. Sage. Základní info: viz Miovský (2006).

Diskurzivní analýza DISKURZ je systém diferencí, který koherentním způsobem konstruuje, vytváří určitý objekt METODA: studium způsobů, jimiž je určitý jev zvýznamňován Diskurzivní analýza … sociální texty pouze nereflektují, nezrcadlí objekty, události a kategorie, které nezávisle existují v sociálním a přírodním světě, ale samy aktivně vytvářejí specifickou verzi těchto objektů, událostí a kategorií. (Potter, Wetherell, 1987)

Diskurzivní analýza-východiska 57 variant diskurzivní analýzy Kritická lingvistika, sociální sémiotika – vztah mezi jazykem a politikou Teorie řečového jednání, etnometodologie, konverzační analýza – funkční či akční orientace diskurzu, tj.co lze zdokonalit, analýza detailů sociální interakce Poststrukturalismus – historické perspektivy

Diskurzivní analýza-východiska Diskurz per se- všechny formy „textů“, nikoli jako prostředek vstupu do jiné reality, ale obsah a organizace textů Jazyk jako konstruující a konstruovaný: diskurz vystavěn z preexistujících lingvistických zdrojů, důsledek: mnohost významů i v jednoduchém jevu. Konstrukce: svět konstrukcí, žádný přímý vstup Forma jednání: sociální praxe, jazyk není epifenomen, diskurz je užíván, interpretační kontext Rétorická organizace diskurzu – persuasivní rys

Analýza diskurzů Významové systémy konstruující daný jev PDA: poststrukturalistická diskurzivní analýza: Významové systémy konstruující daný jev Pozice subjektu Implikace umístění v těchto pozicích Mocenské vztahy

Diskurzivní analýza – postup – opakování (viz Diskurzivní analýza – postup – opakování (viz.přednáška Kateřiny Zábrodské v kurzu kvalitativni metodologie) Zdroj: Parker, I. (2002). Discourse analysis. In: Banister et al. Qualitative methods in psychology. A research guide. Buckingham: Open University Press. Postup: Přepis textu do psané podoby Volné asociace na text Systematické vymezení všech objektů (příp. pouze relevantních vzhledem k výzkumné otázce) vytvářených textem. Jako počátek je vhodné hledání podstatných jmen. Umožňuje „poskládat“ svět, který text při každé čtení evokuje. Jak se se o těchto objektech mluví se stává předmětem analýzy (namísto „skutečných“ objektů). Jak je v textu definován „směr“, „dítě“, „rada“, apod.

Diskurzivní analýza - postup Systematická identifikace subjektů (kategorie lidí), které se v textu objevují. Vymezit, co každá osoba v rámci pravidel navozených textem může či nemůže říci. Slouží pro pozdější vymezení odlišných práv a povinností hovořit v rámci specifického diskurzu (diskurzivní pozice). Zahrnuje otázku: jaké jsou vztahy mezi osobami? Popis odlišných verzí světa, které v textu koexistují, což je cesta k tomu, jaké odlišné způsoby řečového modu-vyjádření v textu fungují. Jaká jsou v každém z těchto světů pravidla pro jednání s těmi, kdo se od daných verzí odchylují? Pomůcka: jak by imaginární autor/ka odpověděl/a těm, kdo s verzí nesouhlasí?

Diskurzivní analýza-postup Identifikace rozdílů mezi jednotlivými způsoby řečového modu - vyjádření Identifikace shod mezi jednotlivými způsoby řečového modu - vyjádření: vzájemné překrývání se verzí světa. Srovnání daného textu s jinými. Jak je oslovováno jiné publikum v jiném kontextu? Uplatňují se zde stejné verze světa, tj. stejné způsoby řečového modu - vyjádření o něm? Volba terminologie k pojmenování diskurzů. Racionalistický (příklad použití zubní pasty: „množství velikosti hrášku“, návod k požití“, „zvolte kartáček“), rodinný („vaše dítě“, „každé ráno a večer“, obrázek Punch and Judy), vývojově-vzdělávací („do věku 8 let“, „dohlížejte“, „aby se vaše dítě naučilo“), lékařský („léčba fluoridem“, „denní dávka“).

Diskurzivní analýza-postup Kdy, kde a jak se vymezené diskurzy rozvinuly? Popis způsobu, jímž diskurzy konstruují své verze jako reálné a nezpochybnitelné. Jak vymezené diskurzy reprodukují relevantní instituce a ideologie. Jak vymezené diskurzy podvracejí relevantní instituce a ideologie. Kdo je zvýhodněn a kdo znevýhodněn danými diskurzy? Kdo bude chtít reprodukovat, potvrzovat dané diskurzy a kdo je bude chtít zpochybnit, diskreditovat? S jakými dalšími diskurzy jsou diskurzy námi vymezené spjaty? Jak tyto diskurzy společně podporují či narušují dominantní představy o budoucnosti a o možnostech změny.

Jak analyzovat diskurz? Pokud hodláte provést diskurzivní analýzu nemůžete nechat stranou tuto monografii: Zábrodská, K. (2009). Variace na gender. Poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia

Narativní analýza výzkumná otázka plán vedení narativního rozhovoru narativní interview audio text hrubý transkript opakované čtení

Šest interpretačních perspektiv NOI Syžet – Fabule Holistická – Obsahová Holistická – Formální Kategorická – Obsahová Kategorická – Formální Kritická narativní analýza

Narativní analýza - holistický přístup Vyprávění jako celek – viz. Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R. & Zilber, T. (1998) 1. číst text opakovaně a bez specifického zaměření, 2. písemná podoba prvního dojmu, 3. výběr příběhu, který je možné sledovat od začátku do konce, významotvorné v textu se opakující téma, 4. vyznačit různá témata a číst je separátně a opakovaně, 5. sledovat výsledek různým způsobem: kdy se téma objevilo poprvé, které téma se jeví jako hlavní a které jako marginální, kontradiktorická témata, apod..

Zakotvená narativní analýza Abstrakt každého příběhu Překvapivý a kontrastní případ: identif. Dva lineární příběhy – sladký život a hořký život Identifikace dalších významných případů Identifikovat zbývající příběhy Uspořádat příběhy do kategorií a pak detailně pojednat obsahy každé z nich Příklady: Ruth,J.E., Oberg,P. (1996). Ways of life, old age in a life history perspective. In, J.E.Birren, G.M.Kenyon, J.E.Ruth,J.J.Schroots, T.Svensson(eds.),Aging and biography:exploration in adult development. NY:Springer, 167-186). Čermák, I. (2004). „Genres“ of Life –Stories. In: D. Robinson, Ch. Horrocks, N. Kelly, B. Roberts (eds), Narrative, Memory and Identity. Theoretical and methodological Issues. Huddersfield: University of Huddersfield Press, 211-221.

Narativní analýza - zdroje Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R. & Zilber, T. (1998) Narrative Research: Reading, analysis and interpretation. London: Sage Publications. Hiles, D., Čermák, I. (2008). Narrative psychology In, C. Willig, W. Stainton Rogers (eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology. Thousand Oaks, London: Sage, 147- 164. Čermák, I. (2006). Narativně orientovaná analýza. In: M. Blatný (ed.), Metodologie psychologického výzkumu (Konsilience a rozmanitost). Praha: Academia, 85-109 Murray, M. (2003). Narrative Psychology and Narrative Analysis. In, P.M. Camic, J.E. Rhodes, L.Yardley (eds.), Qualitative Research in Psychology. Washington, DC, APA, 85-112. Čermák, I., Hiles, D., Chrz, V. (2007). Narativně orientovaný výzkum: interpretační perspektivy, . In: Řehan, V., Šucha, M. (Ed.), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, , Psychologica 37, Olomouc, Univerzita Palackého, s. 53-66. Chrz, V. (2004). Výzkum jako narativní rekonstrukce. In Miovský, M., Čermák, I., Řehan, V. (eds.), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Sborník z konference (pp. 21-32). Olomouc: FF UP.