Diskurzivní analýza v sociologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Literární věda.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Sociální politika a Welfare State
Metodologie historického výzkumu volného času
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Ideologie v diskurzu protektorátního denního tisku.
T1 Východiska. Řízení širší pojem než management chápeme jako vztah mezi prvkem, který řídí (řídící subjekt) a prvkem, který je řízen (řízený objekt)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Diskurzivní psychologie se zabývá jazykem, ale klade důraz na jazyk jakožto způsob jednání
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Kritická diskurzivní analýza (CDA) jako přístup k analýze dat
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Skupinové interview (Focus group)
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Význam dané problematiky Výsledky, přínosy a pokračování Struktura práce, ukázka postupu ověřování vybrané hypotézy Nízký sociální status ► ageismus.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Diskurzivní analýza Mgr. Zinaida Shevchuk ..
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název politologie je složen z následujících slov:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Workshop k akčnímu výzkumu
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Sociologie pro SPP/SPR
Ideologie v digitálních hrách
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Současný výzkum environmentálních hrozeb v rámci bezpečnostních studií – metodologické úvahy
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Úvod do psychologie II. přednáška
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Diskurzivní analýza v sociologii Martin Vávra martin.vavra@soc.cas.cz http://diskurz.wz.cz 13.4.2017

Cíle kurzu Ukázat různé přístupy k analýze diskurzu a jejich sociologickou relevanci Pokus o hledání odpovědi na otázku, zda je možno použít několik přístupů k analýze diskurzu tak, abychom využili silné stránky každého z nich a doplnili slabá místa, která obsahují. 13.4.2017

Cíle kurzu Zvolil jsem tři přístupy: Kritickou diskurzivní analýzu Diskurzivní psychologii/ etnometodologii/ konverzační analýzu „Archeologickou analýzu“ Michela Foucaulta 13.4.2017

V druhé polovině 20. století se protnuly dva procesy - v lingvistice posun ke zkoumání stále rozsáhlejších jednotek jazyka (od základních jednotek až k smysluplnému textu) a zároveň od struktur jazyka k individuálním jazykovým výkonům (pragmatika komunikace) - v sociálních vědách obrat k jazyku (odrážející se v nástupu různých forem sociálního konstruktivismu)

Co je diskurz? Díky tomu, že pojem diskurz se používá jak v lingvistice tak i v sociálních vědách a autoři/autorky kteří jej používají vychází z řady různých škol, nabyl řady významů. Texty přesahující úroveň věty „Jazyk v akci“ Široká škála sociálních praktik, které zahrnují i nelingvistické aspekty jazyka 13.4.2017

Souvislosti s jinými přístupy Kulturální studia Sociální konstruktivismus Kritická teorie 13.4.2017

Diskurzivní psychologie Východiska v etnometodologii, Wittgensteinovi, Goffmanovi Soustředění na každodenní přirozenou komunikaci Vychází z představy primárnosti diskurzivního subjektu – tedy subjektu, který používá symboly, jejichž význam je funkcí jejich používání v diskurzu Cílem je najít významy, kategorie, pravidla, která používají účastníci určité interakce, členové nějakého společenství 13.4.2017

Foucaultova „archeologie“ Východiska ve strukturalismu – strukturálním marxismu (Althusser), strukturální filozofii vědy (Canguilhem) Vědění je nezávislé na subjektech kteří jím disponují Formace vědění je určujícím prvkem ve vztahu k „realitě“ (tedy opak oproti marxismu) Cílem je identifikovat a popsat významové struktury a pravidla jejich formování v určité oblasti 13.4.2017

Kritická diskurzivní analýza Východiska ve funkcionální lingvistice, Gramscim, kritické teorii Snaha o uchopení diskurzu jako procesu vytváření aktuálních výpovědí (lingvistické kořeny) i jako významové struktury (kořeny v marxistické analýze ideologií, částečně ve Foucaultovi) Diskurz je ovlivněn nerovným rozdělením moci ve společnosti – je ideologický Diskurz je zakořeněn v širší sociální realitě – vzniká vždy v nějakém mocenském uspořádání, často je produktem určité instituce 13.4.2017

Tři úrovně analýzy CDA 13.4.2017

Srovnání Podle všech tří přístupů jazyk a jazykové projevy mají svůj vlastní význam a specifické chování, ať už tento názor vychází ze strukturalismu či například etnometodologické konverzační analýzy. Jazyk není pouze plně průhledným a ovladatelným prostředkem komunikace významů, ale tím, že je společenským faktem par excellence, vyvíjí značnou „utlačivou“ moc 13.4.2017

Příklady aplikací Discourse and Discrimination: Rhetorics of Racism and Antisemitism Governing Molecules: The Discursive Politics of Genetic Engineering in Europe and the United States Discursive Construction of History: The Wehrmacht's War of Annihilation Reagan and Public Discourse in America (Studies in Rhetoric and Communication) Security as Practice: Discourse Analysis and the Bosnian War Opening Pandora's Box: A Sociological Analysis of Scientists' Discourse 13.4.2017

Příklad: Rasismus Téma, kterému se všechny tři přístupy věnují Společensky významná oblast, zkoumaná u nás zatím především pomocí kvantitativních šetření nebo biografických metod 13.4.2017

Foucaultova „archeologie“ a rasimus Jde o makropohled – moderní rasismus je vyústěním rozsáhlejších změn v podobě společnosti a výkonu moci Rodí se „biomoc“ – systém moci ve státě, který se stará o „biologickou kvalitu“ populace, o její přežité zlepšování Zkoumány jsou texty politické filozofie, vládní dokumenty atp. 13.4.2017

CDA a rasimus Zkoumání rasismu jako aktuálního fenoménu „tady a teď“ Díky kořenům CDA v marxismu se předpokládá ekonomická a mocenská nerovnost jako zdroj rasismu Rasismus je (stejně jako většina společenských problémů) důsledkem těchto nerovností a pomáhá je současně udržovat Etnická nevraživost je výhodná pro vládnoucí, protože pomáhá udržovat jejich privilegia 13.4.2017

Diskurzivní psychologie a rasismus Zkoumány jsou především přirozeně probíhající interakce a rozhovory (každodenní diskurz) V nich pozornost výzkumníků vážou „členské kategorie“ jejich aktérů – v našem případě vymezení a charakteristika „jinakosti“ – jiných etnik a ras, jejich vlastností atd. Důležité je i zvládání interakce – zda je konsenzuální nebo v ní probíhá spor, jak se její účastníci prezentují (tedy například jak se vyhýbají tomu, aby byli nařčení z rasismu)