jazyk a jazyková komunikace český jazyk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Slovesa.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J20/ , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
Slovesný vid 8. ročník.
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J19/ , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_54_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_542_SLOVESA_MLUVNICKÉ_KAT EGORIE Téma: OPAKOVÁNÍ.
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
SLOVESNÝ VID.
VY_32_INOVACE_31_ČESKÝ JAZYK_5.ROČNÍK_SLOVESA ZPŮSOB OZNAMOVACÍ – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží pro zopakování oznamovacího.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ slovesné třídy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Digitální učební materiál
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 6_14
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný vid.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Příprava na PP ČJ – 8. třída
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

jazyk a jazyková komunikace český jazyk SLOVESNÝ VID jazyk a jazyková komunikace český jazyk

a) slovesný vid dokonavý (D) b) slovesný vid nedokonavý (N) Rozlišujeme: a) slovesný vid dokonavý (D) b) slovesný vid nedokonavý (N)

Slovesný vid nedokonavý Označuje děj neohraničený, stále probíhající v čase, má tři časy a)minulém - mluvil b)přítomném - mluví c)budoucím – bude mluvit Budoucí čas tvoří některá slovesa pomocí předpony po- nebo pů-: půjde, poběží

Slovesný vid dokonavý Označuje děj ohraničený v čase, má jen dva časy – minulý a budoucí: a)minulém – promluvil b)budoucím – promluví

Vidové dvojice Slovesa vidu nedokonavého a dokonavého tvoří vidové dvojice vytvořena od stejného kořenu – buď pomocí předpony: malovat (N) – zmalovat (D) nebo pomocí přípony: říci (D) – říkat (N) psát (N) – napsat (D)

Cvičení Urči u slovesa slovesný vid Viset Prát se Mávat Zhrozit se Kývat Vyzdobit Sednout si

Řešení Urči u slovesa slovesný vid Viset (N) Prát se (D) Mávat (N) Hrozit se (D) Kývat (N) Vyzdobit (D) Sednout si (D)

Cvičení Označ slovesný vid a doplň sloveso opačného vidu Mýt Prodat Kreslit Psát

Řešení Označ slovesný vid a doplň sloveso opačného vidu Mýt (N) – umýt (D) Prodat (D) – prodávat (N) Zdobit (N) – ozdobit (D) Psát (N) – napsat (D)