Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Opakování učiva o nerostech I. část
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální vlastnosti nerostů I
RISK Minerály.
Jsou neústrojné (anorganické), stejnorodé přírodniny.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Optické vlastnosti minerálů
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Fyzikální vlastnosti nerostů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
Nerosty Markéta Smetanová
Sírany a fosforečnany.
PŘÍRODOPIS - 9. ročník FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_427.
Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Zkoumáme vlastnosti minerálů
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Minerály Štěpán Pém.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Vy_32_INOVACE_ZB04_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Nerosty Filip Bordovský.
NázevMinerály 3 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – vlastnosti minerálů – lesk, hustota. Prezentace.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Určování minerálů.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Minerály Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů.
Fyzikální vlastnosti nerostů
VLASTNOSTI NEROSTŮ Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu:
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
nejdůležitější minerály
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vy_32_INOVACE_ZB04_0264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
NázevMinerály 4 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – vlastnosti minerálů – barva,habitus. Prezentace.
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Halogenidy Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
 Jsou anorganické, stejnorodé p ř írodniny.  Jejich slo ž ení lze vyjád ř it chemickým vzorcem (slou č enina) nebo zna č kou (prvek).
Bi1BK_AEP1 PĚSTITELSTVÍ A APLIKOVANÁ EKOLOGIE Volitelné přednášky doplňující předmět INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD I.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Další vlastnosti nerostů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Fyzikální vlastnosti nerostů
část pevná, část polotekutá
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
Třídění podle chemického složení
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Transkript prezentace:

Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb Název prezentace : „ Vlastnosti nerostů “

V přírodě se s horninami setkáváme v podobách, kterým obvykle říkáme „skály, balvany a kameny.“ Všechny horniny jsou tvořeny minerály - - nerosty.

Minerály Jsou to neživé přírodniny s určitým chemickým složením a vnitřní stavbou. Vznikají většinou krystalizací z roztoků nebo z magmatu v litosféře. Tvoří tělesa zvaná krystaly. Studiem minerálů se zabývá mineralogie.

Krystaly

Vlastnosti nerostů K rozlišování nerostů se využívá: Fyzikálních vlastností Optických vlastností Chemických vlastností Elektrických vlastností Magnetických vlastností

1. Fyzikální vlastnosti Tvrdost Hustota Štěpnost Lom Křehkost Kujnost Žáruvzdornost

Tvrdost Tvrdost minerálů je jeho odolnost proti poškrábání. Používáme k jejímu měření tzv. Mohsovu stupnici (1-10). Nerosty s vyšším číslem rýpou nerosty s číslem nižším. Kalcit tedy rýpne do sádrovce nebo soli kamenné, ale nikoliv do fluoritu. Minerály lze zkoušet také s předměty denní potřeb: např. minerál škrábnutý mincí bude mít tvrdost nižší než 3,5; čepel nože 5,5; sklo 6; nehet 2,5.

Tabulka tvrdosti 1 Mastek 2 Sádrovec 3 Kalcit 4 Fluorit 5 Apatit 6 Živec 7 Křemen 8 Topaz 9 Korund 10 Diamand

Výsledný objem nerostu: 16 ml = 16 cm3 Hustota Hustotu nerostu zjistíme tak, že jej zvážíme, změříme objem a spočítáme podle vzorce: ρ = m : V Počáteční objem – 80 ml Konečný objem – 96 ml Výsledný objem nerostu: 16 ml = 16 cm3

Štěpnost Štěpnost je způsob, jakým se nerost láme podél přesně vymezených ploch nejmenší odolnosti. Štěpnost je označena jako dokonalá, zřetelná, nezřetelná nebo žádná.

Lom Po úderu zůstanou na nerostu plochy, které jsou hrubé a nerovné. (Plochy štěpnosti jsou obyčejně rovné a přesně týž tvar lze docílit opakovanými údery kladiva.) Většina minerálů se láme i štěpí, ale některé se pouze lámou. Běžnými označeními lomu jsou: nerovný, lasturnatý, hákovitý (zubatý) a tříštnatý.

Lom lasturnatý

Lom nerovný

Křehkost, kujnost a žáruvzdornost Tyto vlastnosti ve školních podmínkách nezjišťujeme, jsou to doplňující, druhotné vlastnosti Kujnost zjišťujeme hlavně u kovových nerostů Žáruvzdornost je schopnost odolávat vysokým teplotám a nebýt vodičem tepla (grafit)

2. Optické vlastnosti Jsou to velmi důležité určovací znaky. Patří zde: Barva Vryp Lesk Průhlednost a průsvitnost

Barva Při pozorování na denním světle rozlišujeme nerosty: Barevné Zbarvené Bezbarvé

Má konstantní barvu – př. síra Barevný nerost Má konstantní barvu – př. síra

Vyskytuje se ve více barvách (odrůdách) – př. křemen Zbarvený nerost Vyskytuje se ve více barvách (odrůdách) – př. křemen Citrín Ametyst Záhněda

Vyskytuje se v průhledné formě, bez barvy – př. diamant Bezbarvý nerost Vyskytuje se v průhledné formě, bez barvy – př. diamant

Vryp Barva nerostného prášku. Získáme ji třením vzorku po povrchu neglazurované porcelánové dlaždice. Vryp je lepší diagnostický prostředek než barva, protože je mnohem stálejší.

Lesk Vzniká odrazem světla od povrchu nerostu. Lesk může být: Kovový Mastný Hedvábný Skelný Perleťový Diamantový …

Lesk kovový

Lesk mastný

Lesk hedvábný

Lesk skelný

Průhlednost a průsvitnost Minerál, který umožňuje vidět předměty skrz něj, je průhledný. Jestliže světlo proniká, ale předmět není vidět dostatečně jasně, pak je minerál průsvitný. Jestliže světlo nerostem neproniká, a to ani jeho tenkým řezem, je minerál neprůhledný.

3. Chemické vlastnosti Zde zjišťujeme : rozpustnost minerálů ve vodě, odolnost vůči kyselinám odolnost vůči zásadám

4. Elektrické a magnetické vlastnosti Zde zjišťujeme, zda jsou nerosty elektricky vodivé či nevodivé; pokud se jedná o kovové nerosty, zjišťujeme dále, zda jsou magnetické (přitahují železo), nebo zda jsou přitahovány magnetem (rudy železa)

Určování minerálů Vlastností nerostů využíváme k jejich určování. Nejprve pozorujeme barvu, lesk a celkový vzhled Potom zkoušíme tvrdost, hustotu a vryp. Lom a štěpnost budou patrně dobře viditelné – pokud ne, budeme muset minerál rozlomit.

Zdroje informací Kvasničková, D. a kol.: Ekologický přírodopis pro 9.ročník ZŠ. 2.vyd., Praha: Fortuna, 2002 Zimák, J.: Systematická mineralogie. Vydavatelství univerzity Palackého, Olomouc: 2005 http://www.mineraly.net/vlastnosti.php http://www.velebil.net/mineraly/hornina-a-mineral.html

Poznámky k prezentaci Prezentace určena pro 9. ročník ZŠ Vhodná jako opakování před laboratorní prací „Určování nerostů“ Pro hodiny výkladové vhodno rozdělit do dvou vyučovacích hodin