Vrchol a pád řeckých civilizací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Advertisements

MAKEDONIE, ALEXANDR VELIKÝ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Doba železná na našem území.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název Slavnosti a hry Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
Řecká moudrost Věda a filosofie.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Řecko-perské války I. Předmět, ročník Dějepis, prima
Řecko - Perské války kolem 500 př. n. l. byli řecké městské státy v Malé Asii ovládnuty Perskou říší krále Dárea I. proti perské nadvládě vypuklo neúspěšné.
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Atény za Perikla 1.
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Olympijské hry ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Peloponéská válka 6. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Peloponéská válka.
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – PRAVĚK, STAROVĚK. Nová škola Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk a starověk.
Střední Amerika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Sparta.
Gotický sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Rusko Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Starověké Řecko 6. ročník.
Počátek řeckých civilizací.
Klasické Řecko 5. – 4. stol. př. n. l.
Jižní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Makedonská říše Název sady: Staroorientální státy a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Téma: ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Klasické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Peloponéská válka.
Digitální učební materiál:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Transkript prezentace:

Vrchol a pád řeckých civilizací. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7

Klasické období starověkého Řecka. V 5. – 4. století př.n.l. – jedná se o vrcholné období starověkého Řecka. Z tohoto období čerpáme podněty dodnes – obdivujeme zachované stavby a umělecká díla, jsme nadšeni tvořivostí a vzdělaností Řeků.

Chrám Parthenon – Akropole nad městem Athény.

Věda a umění klasického Řecka. Matematika : Pythagorova věta Lékařství : lékař Hippokrates vymyslel základní pravidla chování při léčení ( Hippokratova přísaha ) Dějepis : za prvního dějepisce je považován Herodotos – sepsal dějiny válek Řeků s Peršany. Řecké divadlo : dramatici psali veselé komedie i smutné tragedie Filosofové : zkoumali podstatu a smysl života – Sokrates, Platon, Aristoteles

Významní představitelé klasického Řecka Hippokrates - lékař

Platon - filosof

Aristoteles - filosof

Řecké divadlo

Ukázky řeckého sochařství.

Olympijské hry. V Řecku existovaly celořecké národní slavnosti – vždy k poctě nějakého boha. V té době byl vyhlášen mír. Nejslavnější – olympijské hry – na počest boha Dia, každé čtyři roky. Disciplíny : běh, běh v plné zbroji, pěstní zápas,zápas ve volném stylu, pětiboj ( skok,běh,hod diskem,hod oštěpem,zápas)

Život lidí v městských státech. Vládnoucí vrstva – občané – ti se zde narodili – mohli vlastnit půdu, budovy, hlasovat o zákonech, volit úředníky nebo být zvoleni jako úředníci. Cizinci a ženy – měli méně práv. Otroci – neměli žádná práva. Obyvatelé měst často obsazovali cizí území – zakládali kolonie. Nejznámější městské státy : Athény a Sparta

Sparta. Měla silné vojsko . Vytvořila tzv. peloponéský spolek – v něm velela několika dalším státům. Ve Spartě zavedena vojenská výchova:slabší dítě po narození svrženo ze skály, chlapci od 7 let vychováváni jako vojáci, tvrdou výchovu měly i dívky.

Athény. Vyspělá demokracie – občané se mohli podílet na správě města, mohli zastávat různé úřady a mít postavení ve vojsku podle svého majetku. Athéňané pěstovali umění, literaturu a filosofii. Pyšnili se nejlepším loďstvem – založili námořní válečný spolek.

Války v období klasického Řecka Klasické období bylo poznamenáno častými válkami. Mezi Řeky a Peršany : bitva u Marathonu (marathonský běh), u Thermopyl,u ostrova Salamíny. Mezi Athénami a Spartou : nakonec Athény prohrály Válkami byly městské státy oslabeny – toho využila sousední Makedonie.Její král Alexandr Veliký Řecko obsadil. Po jeho smrti se Řecko rozpadlo a ztratilo samostatnost.

Kontrolní otázky : Jací obyvatelé žili v řeckých městských státech ? Čím se odlišovaly Athény a Sparta ? Které války byly vedeny v klasickém období ?

Správné odpovědi : V řeckých městských státech žili občané, otroci, cizinci a ženy. Athény : vyspělá demokracie,rozvoj umění, literatury a filosofie, založen námořní válečný spolek. Sparta : vojenská výchova, založen peloponéský spolek. 3. Války mezi Řeky a Peršany, mezi Athénami a Spartou.

Zdroje, prameny : RULF,Jan,VÁLKOVÁ,Veronika.Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia.2.vydání.Praha : SPN,2004.ISBN 80-7235-274-1. MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Greek statue discus thrower 2 century aC.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greek_statue_discus_thrower_2_century_aC.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Epidaurus Theater.jpg. MORN. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Epidaurus_Theater.jpg [online]. 2003 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Hippocrates rubens.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hippocrates_rubens.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Aristoteles Louvre.jpg. STING. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristoteles_Louvre.jpg [online]. 2005 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Plato Silanion Musei Capitolini MC1377.jpg. NGUYEN, Marie-Lan. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plato_Silanion_Musei_Capitolini_MC1377.jpg [online]. 2009 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:2006 01 21 Athènes Parthénon.JPG [x]. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006_01_21_Ath%C3%A8nes_Parth%C3%A9non.JPG [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons

jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 6. ročník pořadové číslo DUM  10 datum  24.3.2014 název DUM  Vrchol a pád řeckých civilizací. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.