Vrchol a pád řeckých civilizací. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7
Klasické období starověkého Řecka. V 5. – 4. století př.n.l. – jedná se o vrcholné období starověkého Řecka. Z tohoto období čerpáme podněty dodnes – obdivujeme zachované stavby a umělecká díla, jsme nadšeni tvořivostí a vzdělaností Řeků.
Chrám Parthenon – Akropole nad městem Athény.
Věda a umění klasického Řecka. Matematika : Pythagorova věta Lékařství : lékař Hippokrates vymyslel základní pravidla chování při léčení ( Hippokratova přísaha ) Dějepis : za prvního dějepisce je považován Herodotos – sepsal dějiny válek Řeků s Peršany. Řecké divadlo : dramatici psali veselé komedie i smutné tragedie Filosofové : zkoumali podstatu a smysl života – Sokrates, Platon, Aristoteles
Významní představitelé klasického Řecka Hippokrates - lékař
Platon - filosof
Aristoteles - filosof
Řecké divadlo
Ukázky řeckého sochařství.
Olympijské hry. V Řecku existovaly celořecké národní slavnosti – vždy k poctě nějakého boha. V té době byl vyhlášen mír. Nejslavnější – olympijské hry – na počest boha Dia, každé čtyři roky. Disciplíny : běh, běh v plné zbroji, pěstní zápas,zápas ve volném stylu, pětiboj ( skok,běh,hod diskem,hod oštěpem,zápas)
Život lidí v městských státech. Vládnoucí vrstva – občané – ti se zde narodili – mohli vlastnit půdu, budovy, hlasovat o zákonech, volit úředníky nebo být zvoleni jako úředníci. Cizinci a ženy – měli méně práv. Otroci – neměli žádná práva. Obyvatelé měst často obsazovali cizí území – zakládali kolonie. Nejznámější městské státy : Athény a Sparta
Sparta. Měla silné vojsko . Vytvořila tzv. peloponéský spolek – v něm velela několika dalším státům. Ve Spartě zavedena vojenská výchova:slabší dítě po narození svrženo ze skály, chlapci od 7 let vychováváni jako vojáci, tvrdou výchovu měly i dívky.
Athény. Vyspělá demokracie – občané se mohli podílet na správě města, mohli zastávat různé úřady a mít postavení ve vojsku podle svého majetku. Athéňané pěstovali umění, literaturu a filosofii. Pyšnili se nejlepším loďstvem – založili námořní válečný spolek.
Války v období klasického Řecka Klasické období bylo poznamenáno častými válkami. Mezi Řeky a Peršany : bitva u Marathonu (marathonský běh), u Thermopyl,u ostrova Salamíny. Mezi Athénami a Spartou : nakonec Athény prohrály Válkami byly městské státy oslabeny – toho využila sousední Makedonie.Její král Alexandr Veliký Řecko obsadil. Po jeho smrti se Řecko rozpadlo a ztratilo samostatnost.
Kontrolní otázky : Jací obyvatelé žili v řeckých městských státech ? Čím se odlišovaly Athény a Sparta ? Které války byly vedeny v klasickém období ?
Správné odpovědi : V řeckých městských státech žili občané, otroci, cizinci a ženy. Athény : vyspělá demokracie,rozvoj umění, literatury a filosofie, založen námořní válečný spolek. Sparta : vojenská výchova, založen peloponéský spolek. 3. Války mezi Řeky a Peršany, mezi Athénami a Spartou.
Zdroje, prameny : RULF,Jan,VÁLKOVÁ,Veronika.Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia.2.vydání.Praha : SPN,2004.ISBN 80-7235-274-1. MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Greek statue discus thrower 2 century aC.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greek_statue_discus_thrower_2_century_aC.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Epidaurus Theater.jpg. MORN. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Epidaurus_Theater.jpg [online]. 2003 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Hippocrates rubens.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hippocrates_rubens.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Aristoteles Louvre.jpg. STING. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristoteles_Louvre.jpg [online]. 2005 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Plato Silanion Musei Capitolini MC1377.jpg. NGUYEN, Marie-Lan. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plato_Silanion_Musei_Capitolini_MC1377.jpg [online]. 2009 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:2006 01 21 Athènes Parthénon.JPG [x]. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006_01_21_Ath%C3%A8nes_Parth%C3%A9non.JPG [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons
jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 6. ročník pořadové číslo DUM 10 datum 24.3.2014 název DUM Vrchol a pád řeckých civilizací. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.