Za co vděčíme G. Mongeovi?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
přednášková skupina P-B1VS2 učebna Z240
Advertisements

Duté (konkávní) zrcadlo
Základy rovnoběžného promítání
Průsečík přímky a roviny
Konstruktivní geometrie
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Rozdělení kulových zrcadel a zobrazovací význačné paprsky
POZNÁMKY ve formátu PDF
Deskriptivní geometrie
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
směr kinematických veličin - rychlosti a zrychlení,
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Křivočarý pohyb bodu. křivočarý pohyb bodu,
Optické zobrazování Optický obraz Skutečný obraz b) Zdánlivý obraz.
Vzájemná poloha dvou kružnic
ROTAČNÍ PLOCHY Základní pojmy
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
nerozvinutelné (zborcené) Zborcený rotační hyperboloid.
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Vzdělávací obor: Matematika
Plochy - vytvoření, rozdělení, tečná rovina a normála.
2.přednáška Mongeova projekce.
Střední škola stavební Jihlava
Užití Thaletovy kružnice
Deskriptivní geometrie DG/PÚPN
Vypracoval: Ing. Ladislav Fiala
Střední škola stavební Jihlava
4.OBECNÁ AXONOMETRIE A KOSOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ
Diferenciální geometrie křivek
Střední škola stavební Jihlava
Diferenciální geometrie křivek
Vzájemná poloha dvou přímek
Pravoúhlé promítání na dvě navzájem kolmé průmětny
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Další zborcené plochy stavební praxe - konusoidy.
Přednáška č. 2 Kótované promítání. Opakování
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
2.KÓTOVANÉ PROMÍTÁNÍ Označíme: s směr promítání, sp
Přednáška č. 4 Kosoúhlé promítání Opakování Mongeova promítání.
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Konstruktivní geometrie
XVIII. Opakování Základní úlohy MP
Užití Thaletovy kružnice
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Řezy v axonometrii Duben 2015.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_20_ Test – odraz světla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
HRANOL, JEHLAN v kótovaném promítání Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
VÝVOJ ZOBRAZOVACÍCH METOD malá historická exkurze Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
směr kinematických veličin - rychlosti a zrychlení,
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
úvod a kartografická zobrazení
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
ŘEZ KUŽELE OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L ŘEZ KUŽELE OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L
Základní geometrické rovinné útvary 1
Kružnice Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové základní konstrukční úlohy
Vybrané promítací metody
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Kolmost přímky a roviny
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Gymnázium J. V. Jirsíka, F. Šrámka 23, České Budějovice
Transkript prezentace:

Za co vděčíme G. Mongeovi? Gaspard Monge (10.5.1746-28.7.1818)

1. Život G. Monge 2. Dílo G. Monge 3 1. Život G. Monge 2. Dílo G. Monge 3. Deskriptivní geometrie + Aplikace analýzy v geometrii

1. Život G. Monge Nar. 10.5.1746, Beaune, Burbundsko Studium ve škole Oratoristů v Beaune a v 16 letech učitel fyziky ve škole Oratoristů v Lyonu 1765 kreslič a studium na nižším oddělení akademie v Meziér (učitel Ch. Bossut) 1768 prof. matematiky a 1771 prof. fyziky v Meziér; učil i DG, ale nesměl nic publikovat (vojenské tajemství) 1777 se oženil s majitelkou slévárny (zájem o metalurgii)

1780 zvolen do akademie věd (na návrh Bossuta za práce o evolutách a evolventách) a prof. hydrauliky na škole v Louvru. Práce v komisi pro míry a váhy (1790 návrh komise na jednotný „metr“, který se během 100 let rozšířil do celého světa) 1783 opustil Meziér a stal se examinátorem námořních kadetů (nahradil Bezouta) 1792-1793 ministr vlády republiky

28. 9. 1794 založena École polytechnique 28.9.1794 založena École polytechnique. Monge vypracoval celý učební plán a je tedy považován za jejího zakladatele (1803 dekret, 1806 zahájení výuky na polytechnice v Praze – ČVUT) 30.10.1794 založena École normale, a Monge byl spolu s Lagrangem a Laplacem prvním přednášejícím (Deskriptivní geometrie) (první „pedagogická fakulta“) 1796 Monge odjíždí do Itálie, přátelství s Napoleonem 1798 odjíždí s Napoleonem do Egypta (také Fourier), první správné vysvětlení faty morgany 1799 návrat do Francie, senátor, člen čestné legie, návrat k vědecké práci, rektor École polytechnique

1806 jmenován hrabětem z Pelusia (Pane, obtížně jsme se stali občany republiky, ponechte času, abychom se mohli stát občany císařství. Ostatně, dovolte mi to říci, vy jste se poněkud změnil.) 1816 (po bitvě u Waterloo) zbaven Monge všech hodností, profesury na polytechnice, nepřijat do nové akademie 28.7.1818 umírá, studentům bylo zakázáno účastnit se pohřbu. Pohřební řeč Berthollet Hlavní rys Mongeova života ale i tvůrčí práce: veliký nacionalismus a láska k Francii, zájem o prostorové křivky a plochy

2. Práce G. Monge Celkem 72 tištěných textů Z toho 10 politického charakteru (prohlášení a zprávy ministra) nebo organizačního v souvislosti s členstvím v akademii, např. Zpráva akademie o obecném systému vah a měr Nejméně 6 chemických, např. Poznámky o výrobě sýra 6 z různých oblastí fyziky, např. byl spoluautor Slovníku fyziky (1793-1822), Základy statiky (1788), Spis o jednom optickém fenoménu známem pod jménem fata morgana

Základy statiky

Několik těžko zařaditelných prací, např Několik těžko zařaditelných prací, např. Popis dovedností výroby děl (1794), Názor železářských dělníků na výrobu oceli (1793)

Ostatní texty jsou z oblasti matematiky a dají se rozdělit na dvě zhruba stejně početné skupiny: 1. Analýza, především integrování a diferenciální rovnice, 2. Geometrie, především zakřivené plochy a prostorové křivky

Kde se můžete s Mongem „potkat“ v matematice? V teorii parciálních diferenciálních rovnic: Monge studoval např. Euler-Lagrangeovu rovnici, s jeho jménem je spojena Mongeova rovnice M(x,y,z,y’,z’) = 0 (obecně underdetermined systém rovnic), Mongeův kužel, Mongeova křivka, Mongeova osa a nejčastěji Monge-Ampérova rovnice (parciální diferenciální rovnice 2. stupně, Monge (1774) a Ampér (1820)). Pravděpodobně Monge první použil název parciální derivace.

V diferenciální geometrii: Spolu s Eulerem považován za zakladatele diferenciální geometrie, jeho kniha Užití analýzy v geometrii (3. vydání z roku 1807 má okolo 500 stran) je považována za jeho nejvýznamnější práci a první ucelenou monografii z diferenciální geometrie. 70. léta, minimální plochy, objevil, že musí mít H = 0 (Mongeův vzorec). Monge se hodně zabýval plochami a prostorovými křivkami, jeho první práce se zabývaly evolutami a evolventami prostorových křivek. Za tyto práce byl jmenován členem akademie.

V projektivní a algebraické geometrii: Žáci Monge Poncelet a Chasles zakladatelé projektivní geometrie. Mongeova věta ekvivalentní Desargueově větě. Hodně se zabýval plochami 2. stupně a analytickým popisem algebraických ploch, práce Aplikace algebry v geometrii (10. rok republiky) je shrnutím těchto úvah a někdy uváděna jako jedna z prvních prací algebraické geometrie. V elementární geometrii: Mongeův bod čtyřstěnu (všechny roviny kolmé na jednu hranu procházející středem protější hrany se protínají v Mongeově bodě), dvě práce z let 1808-09. Zakladatel deskriptivní geometrie.

Desarguesova věta a její Mongeův ekvivalent

3.1. Deskriptivní geometrie Kopie originální stránky 1. vydání DG z roku 1798-1799? Na základě přednášky na École normale 1794-1795.

Z Mongeovy předmluvy o důvodech vydání Deskriptivní geometrie: Abychom osvobodili francouzský národ od závislosti na zahraničním průmyslu, ve které se dosud nachází, je třeba především zlepšit národní vzdělání k poznání objektů, které potřebuje přesnost … a abychom vnesli přesnost do práce a mohli měřit stupeň přesnosti … tehdy naši specialisté, kteří si zvyknou na přesnost od mladých let, budou schopni ji dosáhnout. DG je jazykem inženýrů.

Obsah Deskriptivní geometrie 1. Předmět DG (elementární úlohy) 2. O tečných rovinách a normálách křivých ploch 3. O průniku křivých ploch. Určení křivek dvojí křivosti 4. Využití průniku ploch k řešení různých úloh 5. O rovinných a prostorových (dvojí křivosti) křivkách, o jejich evolutách, evolventách a poloměrech křivosti Apendix: (Od vydání 1834?) G.M., M. Brisson: Teorie stínů a perspektivy

1. Elementární úlohy A) Vysvětlení kolmého promítání (Fig. 1) a zobrazovací metody (Fig. 2) B) Elementární úlohy Měření délky úsečky (Fig. 3)

2. Daným bodem veďte rovnoběžnou přímku s danou přímkou (Fig. 4) 3. Daným bodem veďte rovnoběžnou rovinu s danou rovinou (Fig. 5) 4. Z bodu spustit kolmici na rovinu a určit patu kolmice (Fig. 6) 5. Bodem sestrojit rovinu kolmou na přímku (Fig. 7)

6. Průnik dvou rovin (Fig. 8) 7. Odchylka dvou rovin (Fig. 9) 8. Odchylka dvou různoběžných přímek (Fig. 10) 9. Odchylka přímky a roviny (bez obrázku) 10. Sestrojte přímky o dané odchylce znáte-li odchylky od půdorysny (Fig. 11)

2. O tečných rovinách a normálách křivých ploch Tečná rovina v obecném bodě na šikmém válci (Fig. 12) a kuželi (Fig. 13)

Přímkou sestrojit tečnou rovinu k dané kulové ploše (dva způsoby řešení)

Bodem sestrojit společnou tečnou rovinu dvou kulových ploch (Fig. 21) a sestrojit společné tečné roviny tří kulových ploch (Fig. 22)

3. O průniku křivých ploch Průnik dvou kuželových ploch

Řez válce rovinou, tečna v bodě řezu, skutečná velikost řezu, rozvinutí pláště do roviny. Dále dělá průniky různých ploch (válcových, kuželových, obecných rotačních)

4. Využití průniku ploch k řešení různých úloh Inženýrské úlohy násl. typů: sestrojit obraz kulové plochy procházející danými 4 body; sestrojit bod o předepsaných vzdálenostech od 3 daných bodů (průnik 3 kulových ploch); sestrojit bod, který vidíme z tří daných bodů pod předepsanými úhlu od vertikály (průnik 3 kuželových ploch s rovnoběžnými osami).

5. O rovinných a prostorových křivkách, o jejich evolutách, evolventách a poloměrech křivosti Zobecnění pojmu evolventy (křivky vznikající odvíjením tečny) a evoluty (křivka tvořená středy křivosti) na prostorové křivky. Tuto problematiku studoval Monge celý život z nejrůznějších hledisek a různými metodami.

Apendix: Teorie stínů a perspektivy V části o stínech jen 2 obrázky

Vázaná perspektiva jehlanu Vázaná perspektiva jehlanu. Na více než 50 stranách jsou jen 3 obrázky, jinak je vše popsána jen slovně.

Zdroje G. Monge: Géométrie descriptive Encyklopedie: Britannica, Wikipedia, Matematiky (Kluwer) Mathematical Reviews A. Strnad: Mathematikové ve francouzské revoluci, Hradec Králové 1890 Internet, např. www.bibmath.net