Zdravotní tělesná výchova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Požadavky k získání známky
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
TVL prohlídky K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
pro navazující magisterské studium TVS
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zdravotní tělesná výchova
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
projekt disertační práce
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Duševní zdraví a psychohygiena
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Tělesné sebepojetí.
Didaktika učiva biologie člověka
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
Didaktika učiva biologie člověka
Pedagogická komunikace
Vědy o sportu (Sport sciencis)
Reforma školství v ČR.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Základy speciální pedagogiky
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Organizační formy práce v tělesné výchově
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Aplikovaná zdravotní TV OSP
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Obecná didaktika ÚVOD.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Didaktika učiva biologie člověka
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Reforma školství v ČR.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
PHmax ve středním vzdělávání
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Didaktika učiva biologie člověka
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Základní pojmy speciální pedagogiky
Úvod do studia zdravotní tělesné výchovy
Úvodní přednáška – základní informace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Zdravotní tělesná výchova Kombinovaná forma studia Vyučující: Doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. Typ předmětu: povinný Ročník: 3 Způsob zakončení: Z, ZK Rozsah konzultací: 12 hodin/semestr Požadavky k zápočtu a zkoušce: Zápočet: 100% docházka na semináře a cvičení. Seminární práce (metodický výstup). Zkouška: písemný test, ústní zkouška

Vyrovnávání svalového napětí - nezbytná součást rovnováhy ve cvičebních polohách i v pohybu.

Úkoly zdravotní tělesné výchovy 1. Zdravotní – preventivní, terapeutický 2.Výchovný 3. Vzdělávací

Zdravotní oslabení a/ zdravotní oslabení se může projevovat trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu, které většinou nejsou překážkou pro školní docházku a vzdělávání, ale které zpravidla tvoří kontraindikaci zvýšené tělesné námahy při tělovýchovných činnostech, ve kterých je zdůrazňován výkonnostní aspekt; b/ zdravotní tělesná výchova je rovněž určena jedincům, u kterých je zjevná motorická dyskoordinace a TV zde vyžaduje preferenci individuálního přístupu.

Zdravotní prevence je definována jako soubor sociálních a zdravotních opatření s cílem předcházet poškození zdraví, vzniku nemocí a trvalých následků z nich.

„Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody.“ WHO „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody.“

Ájurvéda Zdraví není pouze záležitostí stavu těla, protože je zřejmé, že jsme mnohem víc než hmotná podoba. Součásti života: a/ objektivní a hmotné, můžeme je pozorovat fyzickými smysly, b/ subjektivní a nehmotné, naše vědomí, myšlenky a city – oživují a řídí jeho fyzické součásti.

Zdraví je integrální souhra čtyř základních součástí našeho života: duše, mysli, smyslů a těla s životadárným přírodním prostředím. Aby bylo možno pracovat se subjektivními součástmi života, které nelze postihnout fyzickými smysly, spoléhá ájurvéda na pozorování a srovnávání.

Cvičební jednotka ve zdravotní tělovýchově 1. úvodní část 2. hlavní část - vyrovnávací část rozvíjející část 3. závěrečná část

Základní vyrovnávací prostředky Pohyb Držení těla Dech Relaxace Cvičení pro správné držení těla jsou taková, která vedou k vytváření a uvědomování správného funkčního i estetického držení těla v postoji i pohybu s respektováním všech individuálních zvláštností jedince.

Vyrovnávací cvičební tvar je určen: Polohou Pohybem Trakcí Cvičíme jej s maximální, člověku možnou, koncentrací pozornosti a s minimálními nároky na energetický výdej.

Hluboké svaly šíjové

mm. semispinalis capitis, longissimus cervicis 11´ cervical part of the iliocostalis, 8 longissimus capitis

Extenze hlavy a C páteře

m. transversospinalis

Procvičování břišních svalů

Kontrolní otázky 1. Charakterizujte zdravotní skupiny podle teorie tělovýchovného lékařství. 2. Vyjmenujte a charakterizujte kategorie zdravotních oslabení. 3. S jakými funkčními děleními svalstva se lze v odborné literatuře setkávat? 4. Jak hodnotíme, případně měříme, držení těla? 5. S jakými poruchami pohybového aparátu se u žáků našich škol nejčastěji setkáváme? 6. Zvolte si nějaké vyrovnávací cvičení a vysvětlete jeho význam z hlediska výchovného a vzdělávacího.

Literatura Čumpelík, J., Strnad, P., Véle, F., dechové pohyby a stabilita páteře. In Jelen, K., Chalupová, M., diagnostika a prevence pohybem: Sborník příspěvků z biomechaniky a kinantropologie . Praha : UK FTVS, 2001,s. 90-95. ISBN 80-86317-15-3. HOŠKOVÁ, B. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 80-7184-621-X. KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy. 1. vyd. Praha : Grada, Avicenum 1997.239 s. 80-7169-384-7. SRDEČNÝ, V. a kol. Tělesná výchova zdravotně oslabených. 1. vyd. Praha : SPN, 1977. 256 s. STRNAD, P. a kol. Současný stav vyučovacího předmětu Zdravotní tělesná výchova na základních a středních školách. Praha : Karolinum, 2005. 126 s. ISBN 80-86317-37-4. STRNAD, P. Vybrané kapitoly z tělesné výchovy zdravotně oslabených. Praha : SPN, 1987. 165s. VÉLE, F. Kineziologie. 2. vyd. Praha : Triton, 2006. 376 s. ISBN 80–7254-837-9.