Zdravotní tělesná výchova Kombinovaná forma studia Vyučující: Doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. Typ předmětu: povinný Ročník: 3 Způsob zakončení: Z, ZK Rozsah konzultací: 12 hodin/semestr Požadavky k zápočtu a zkoušce: Zápočet: 100% docházka na semináře a cvičení. Seminární práce (metodický výstup). Zkouška: písemný test, ústní zkouška
Vyrovnávání svalového napětí - nezbytná součást rovnováhy ve cvičebních polohách i v pohybu.
Úkoly zdravotní tělesné výchovy 1. Zdravotní – preventivní, terapeutický 2.Výchovný 3. Vzdělávací
Zdravotní oslabení a/ zdravotní oslabení se může projevovat trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu, které většinou nejsou překážkou pro školní docházku a vzdělávání, ale které zpravidla tvoří kontraindikaci zvýšené tělesné námahy při tělovýchovných činnostech, ve kterých je zdůrazňován výkonnostní aspekt; b/ zdravotní tělesná výchova je rovněž určena jedincům, u kterých je zjevná motorická dyskoordinace a TV zde vyžaduje preferenci individuálního přístupu.
Zdravotní prevence je definována jako soubor sociálních a zdravotních opatření s cílem předcházet poškození zdraví, vzniku nemocí a trvalých následků z nich.
„Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody.“ WHO „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody.“
Ájurvéda Zdraví není pouze záležitostí stavu těla, protože je zřejmé, že jsme mnohem víc než hmotná podoba. Součásti života: a/ objektivní a hmotné, můžeme je pozorovat fyzickými smysly, b/ subjektivní a nehmotné, naše vědomí, myšlenky a city – oživují a řídí jeho fyzické součásti.
Zdraví je integrální souhra čtyř základních součástí našeho života: duše, mysli, smyslů a těla s životadárným přírodním prostředím. Aby bylo možno pracovat se subjektivními součástmi života, které nelze postihnout fyzickými smysly, spoléhá ájurvéda na pozorování a srovnávání.
Cvičební jednotka ve zdravotní tělovýchově 1. úvodní část 2. hlavní část - vyrovnávací část rozvíjející část 3. závěrečná část
Základní vyrovnávací prostředky Pohyb Držení těla Dech Relaxace Cvičení pro správné držení těla jsou taková, která vedou k vytváření a uvědomování správného funkčního i estetického držení těla v postoji i pohybu s respektováním všech individuálních zvláštností jedince.
Vyrovnávací cvičební tvar je určen: Polohou Pohybem Trakcí Cvičíme jej s maximální, člověku možnou, koncentrací pozornosti a s minimálními nároky na energetický výdej.
Hluboké svaly šíjové
mm. semispinalis capitis, longissimus cervicis 11´ cervical part of the iliocostalis, 8 longissimus capitis
Extenze hlavy a C páteře
m. transversospinalis
Procvičování břišních svalů
Kontrolní otázky 1. Charakterizujte zdravotní skupiny podle teorie tělovýchovného lékařství. 2. Vyjmenujte a charakterizujte kategorie zdravotních oslabení. 3. S jakými funkčními děleními svalstva se lze v odborné literatuře setkávat? 4. Jak hodnotíme, případně měříme, držení těla? 5. S jakými poruchami pohybového aparátu se u žáků našich škol nejčastěji setkáváme? 6. Zvolte si nějaké vyrovnávací cvičení a vysvětlete jeho význam z hlediska výchovného a vzdělávacího.
Literatura Čumpelík, J., Strnad, P., Véle, F., dechové pohyby a stabilita páteře. In Jelen, K., Chalupová, M., diagnostika a prevence pohybem: Sborník příspěvků z biomechaniky a kinantropologie . Praha : UK FTVS, 2001,s. 90-95. ISBN 80-86317-15-3. HOŠKOVÁ, B. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 80-7184-621-X. KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy. 1. vyd. Praha : Grada, Avicenum 1997.239 s. 80-7169-384-7. SRDEČNÝ, V. a kol. Tělesná výchova zdravotně oslabených. 1. vyd. Praha : SPN, 1977. 256 s. STRNAD, P. a kol. Současný stav vyučovacího předmětu Zdravotní tělesná výchova na základních a středních školách. Praha : Karolinum, 2005. 126 s. ISBN 80-86317-37-4. STRNAD, P. Vybrané kapitoly z tělesné výchovy zdravotně oslabených. Praha : SPN, 1987. 165s. VÉLE, F. Kineziologie. 2. vyd. Praha : Triton, 2006. 376 s. ISBN 80–7254-837-9.