Úvod do dopravního zeměpisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Seznam doporučené literatury
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Doprava.
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Společenské a hospodářské prostředí
GEOGRAFIE DOPRAVY II. Martin VRZALA.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Dopravní situace 2 kruhový objezd ulic Palackého a Brandlova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Společenské a hospodářské prostředí
Autor: Mgr. Helena Nováková
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Třeťáci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sídla -venkovská sídla a jejich funkce města – definice, funkce, urbanizace, suburbanizace, … struktura měst Andrea Pivná 4.Z.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Úloha dopravy v hospodářství
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronická učebnice - II
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Dopravní zeměpis Jordánska a Sýrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Sedláček. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Historie železniční dopravy
osobní doprava patří do sféry služeb
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Severní Amerika – globální aspekty ekonomického rozvoje
Vzájemná poloha dvou kružnic
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Najdi dva stejné obrázky
Systém vodních staveb v Evropě
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autor: Mgr. Helena Nováková
VY_52_INOVACE_65_Doprava v ČR
Vzájemná poloha dvou kružnic
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Pracovní list 1) Do které kategorie jazyků se řadí španělština?
Transkript prezentace:

Úvod do dopravního zeměpisu Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Dopravní geografie Dopravní geografie je dílčí disciplína geografie politické a ekonomické. Zabývá se rozmístěním dopravy a příčinami a zvláštnostmi vývoje dopravy, a to v jednotlivých světadílech, zemích i regionech.

Předměty zkoumání dopravní geografie: příčiny vzniku, trvání i zániku dopravních cest, návaznosti a propojení jednotlivých druhů dopravy, provozovatel dopravy, technická vyspělost dopravy a její význam pro stát i společnost, propojení dopravy s ostatními hospodářskými sférami, zatížení dopravních cest a jejich únosnost, vztahy uvnitř jednotlivých druhů doprav. Vyjmenuj hospodářské sektory!

Geografie dopravních odvětví: silniční zeměpis, železniční zeměpis, zeměpis vnitrozemské vodní dopravy, letecký zeměpis, zeměpis námořní dopravy, zeměpis potrubní dopravy. Čím se zabývá zeměpis letecké dopravy?

Členění dopravní geografie: geografie všeobecná, geografie regionální, geografie dopravních odvětví.

Všeobecná dopravní geografie: Podává souhrn poznatků z dopravně geografických strukturálních rozborů, které hodnotí vztah dopravy k danému území. Zkoumá: elektrizaci tratí, přechod na motorovou trakci, rozložení sítě silnic a dálnic. Kolik procent tratí v České republice má elektrickou trakci?

Regionální dopravní geografie: Využívá poznatky z dopravně geografických rozborů určitých oblastí, v nichž se zkoumají tři činitele materiálního života společnosti: výrobní vztahy, geografické prostředí, lidnatost.

Světová dopravní síť: přes 30 mil. km (bez námořních linek) hustota sítě je 22 m/km2 88,0% cesty a silnice 5,5% železnice 4,5% potrubní doprava 2,0% vodní cesty

Podíl jednotlivých dopravních cest na délce světové sítě: Autor © Petr Hospodarz

Dopravní trasa: Negativní odchylky Přeprava probíhá v určitém prostoru. Směr (linie) tohoto přemístění se nazývá dopravní trasa. Nejdokonalejší dopravní trasou je přímka ve skutečnosti se ale vyskytují oblouky a zakřivení. Pozitivní odchylky do přepravy se zapojí větší počet středisek. Negativní odchylky nutnost obejít přírodní překážky.

Způsob propojení uzlů: Je to jedna ze základních otázek geografie dopravy. Dopravní uzel je místo na křižovatce dopravních cest s významnou dopravní infrastrukturou. Dopravní bod je místo, kde je umožněno započetí nebo ukončení přepravy. Základní myšlenky propojení dopravních uzlů vychází z kalkulace dvou základních typů nákladů, a to fixních a variabilních.

Způsob propojení dopravních uzlů: Fixní náklady slouží k vybudování dopravní cesty včetně infrastruktury. Jejich spotřeba postupně klesá od vnitrozemské vodní přes železniční dopravu až k dopravě silniční. Variabilní náklady souvisí s provozem na dopravní cestě a slouží například k údržbě komunikace a k udržování infrastruktury.

Propojení dvou bodů: Přímé propojení Oklika rostou fixní náklady (tunely, náspy, mosty, zářezy). Oklika – z důvodu delších vzdáleností zde rostou více variabilní náklady na údržbu.

Propojení dvou bodů: přímé propojení oklika Autor © Petr Hospodarz

Propojení dvou bodů: Když fixní náklady převyšují náklady variabilní, volíme okliku, v opačném případě volíme přímou cestu.

Dvě možnosti a dva typy sítě existují i v případě propojení tří bodů: Δ síť („delta“ síť) Vzdálenosti jsou větší (3 s), proto narůstají fixní náklady. Výhodou je rychlejší dosažitelnost jednotlivých uzlů. Toto propojení se používá při značných variabilních nákladech nebo při vysoké hustotě dopravy.

Propojení tří bodů: Y síť („ypsilon“ síť) Její celková délka je kratší. Klesají fixní náklady. Zdlouhavější vzájemná dostupnost. Y síť je optimální při vyšších fixních nákladech.

Δ síť Y síť Autor © Petr Hospodarz

Propojení většího množství bodů: Volíme jednu z následujících variant: Minimální délka - postupné spojení bodů. Postupný objezd uzlů - cesta obchodního cestujícího. Hlavní uzel - hierarchické spojení. Úplná spojitost - uzly jsou vzájemně propojeny. Přizpůsobené spojení - nespojuje se přímo uzly.

Minimální délka Autor © Petr Hospodarz

Postupný objezd uzlů Autor © Petr Hospodarz

Hlavní uzel Autor © Petr Hospodarz

Propojení všech uzlů Autor © Petr Hospodarz

Modifikované propojení Autor © Petr Hospodarz

Dopravní síť: Je soubor vzájemně propojených dopravních cest. Nejčastěji se používá klasifikace dopravních sítí podle jejího tvaru: monocentrická síť, odotropní síť, polycentrická síť, vějířová síť, víceosá síť.

Monocentrická síť: Její základ tvoří jeden ústřední uzel. Do tohoto ústředního uzlu se všechny hlavní komunikace paprskovitě sbíhají. Vedlejší cesty se mohou spojovat po obvodu dalšími komunikacemi. Monocentrická síť je typická pro velké aglomerace.

Monocentrická síť Autor © Petr Hospodarz

Odotropní síť: Podél její hlavní tepny jsou významná střediska. Statní cesty se připojují na hlavní dopravní tepnu kolmo. Tento typ sítě je typický pro řídce osídlené oblasti mezi velkými městy. Např.: Chile, Vietnam, Norsko…

Odotropní síť Autor © Petr Hospodarz

Polycentrická síť: Veškeré cesty polycentrické sítě mají zhruba stejnou hierarchickou úroveň. Nerozlišují se hlavní a vedlejší cesty. Cesty vzájemně propojuje větší počet přibližně stejně významných uzlů. Vyskytuje se v rozsáhlých aglomeracích a konurbacích.

Polycentrická síť Autor © Petr Hospodarz

Vějířovitá síť: Jde o modifikaci monocentrické sítě. Je omezena přírodními nebo politickými bariérami. Vyskytuje se: u státních hranic, v kotlinách, v okolí přístavů (například Buenos Aires).

Vějířovitá síť Autor © Petr Hospodarz

Víceosá síť: Představuje více oddělených, téměř rovnoběžných cest se stejném směrem. Oddělení komunikací je většinou podloženo historickým vývojem nebo přírodními podmínkami. Např.: oblast Sibiře Transsibiřská magistrála, Bajkalsko-amurská magistrála.

Vývoj dopravních sítí: Lokalizovaná spojení: jsou krátká spojení mezi sousedními uzly, v současnosti existují pouze v nejchudších státech. Fáze integrace: spojování krátkých spojení do širších dopravních sítí, dnes je typická pro rozvojové země.

Vývoj dopravních sítí: Fáze intenzifikace: zvyšování hustoty a spojitosti sítě, Brazílie, Argentina, Čína. Fáze selekce: rušení nerentabilních cest, zkvalitňování ostatních cest, Evropa, Severní Amerika.

1. Jaká je hustota světové dopravní sítě? 22 m/km2 02 m/km2 112 m/km2 30 m/km2

2. Jaký je podíl železnic na celkové délce sítě? 16,5% 5,5% 36,0% 87,0%

3. U přímého propojení rostou: fixní náklady variabilní náklady na údržbu

4. Která země má odotropní síť? Indonésie Kolumbie Chile Rakousko

5. V okolí přístavu Buenos Aires se vyskytuje: odotropní síť monocentrická síť víceosá síť vějířovitá síť

6. Fáze integrace ve vývoji dopravních sítí je typická pro: rozvojové země Čínu a Brazílii vyspělé země nejchudší země

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroje: SKRBEK, K. Dopravná geografia Československa a svetadielov. 1. vyd. Bratislava: Alfa, 1978. s. 1 – 10. ČERBA, O. Databázové systémy GIS [online]. Dostupné na: www.gis.zcu.cz/studium/dbg2/Materialy/html/index.html. ZELENÝ, L. Osobní doprava 2007, Praha: ASPI, 2007. s. 122. ISBN 978-80-7357-266-2. HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha. s 5. Autorem obrázků je Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.