Policejní, justiční a schengenská spolupráce Tomáš Weiss. 6 Policejní, justiční a schengenská spolupráce Tomáš Weiss 6. prosince 2011
Historické předpoklady spolupráce potřeba koordinovat otázky vnitřní bezpečnosti přeshraniční prvek národního terorismu od počátku 70. let konzultace 1975 založení TREVI pět pracovních skupin: boj proti terorismu; věda, technologie a výcvik policistů; bezpečnost letecké dopravy (později zrušeno); bezpečnost jaderných zařízení a transportu; krizové situace a jejich zvládání; začlenění do Maastrichtské smlouvy jako třetí pilíř
Třetí pilíř od Maastrichtu po Lisabon specifika třetího pilíře jednomyslné rozhodování v Radě malá role Komise, ESD i Parlamentu zvláštní nástroje: rámcová rozhodnutí Amsterdamská reforma přesun některých oblastí do prvního pilíře imigrace, víza, azyl, policejní a justiční spolupráce v občanských věcech přejmenování na Policejní a justiční spolupráci v trestních věcech Lisabonská reforma zrušení třetího pilíře
Historické předpoklady Schengenu volný pohyb osob v rámci EU a volný pohyb zboží rostoucí počet cestujících osob a rostoucí objem přepravovaného zboží kapacitní problémy na hranicích podpis Schengenské úmluvy v roce 1985 mimo rámec ES
Schengenská prováděcí úmluva (1990) „Vnitřní hranice lze překročit v jakémkoli místě bez kontroly osob.“ (čl. 2) zbytek úmluvy řeší zachování bezpečnosti členských států skutečné zrušení kontrol na vnitřních hranicích: březen 1995
Kompenzační opatření Schengenu Regulace příchozích občanů třetích zemí Přeshraniční spolupráce policie Přeshraniční spolupráce soudů Výměna informací – Schengenský informační systém (SIS) Ochrana osobních údajů
Občané třetích zemí - víza jednotný seznam zemí s vízovou povinností jednotný formát víz státy zůstávají autoritou vydávající víza Vízový informační systém (VIS) čtyři typy víz typ A: letištní tranzitní vízum typ B: tranzitní vízum – max. 5 dní typ C: krátkodobé vízum – max. 90 dní typ D: dlouhodobé vízum – národní vízum (platné jako typ C)
Kontroly na vnějších hranicích Schengen Border Code (Schengenský hraniční kodex) předepsaná kontrola na vstupu do schengenského prostoru platný cestovní doklad platné vízum účel pobytu, dostatečné finance není v SIS jako zamítnutý nebo hrozba důkladná kontrola na výstupu ze schengenského prostoru pravidla pro ochranu „zelené hranice“ povinnost registrovat se (hotely atd.)
Spolupráce policie výměna informací a styčných důstojníků společné vyšetřovací týmy přeshraniční dohled a okamžité pronásledování pouze vážné trestné činy omezení pro policisty překračující hranice např. použití zbraní, zatýkání
Přeshraniční spolupráce soudů vzájemná právní pomoc výměna informací princip ne bis in idem vydávání osob (evropský zatýkací příkaz) vzájemné uznávání rozsudků
Schengenský informační systém (SIS) paprskovitá struktura centrální jednotka ve Štrasburku, národní jednotky, místní terminály přístup k datům omezený pro vybrané instituce další generace – SIS4ALL, SIS II obsah systému hledané a pohřešované osoby, nežádoucí osoby, osoby a vozidla podléhající sledování, pohřešované předměty (vozidla, doklady, zbraně, bankovky)
Ochrana osobních údajů povinné standardy ochrany údajů v SIS např. omezený přístup, omezené použití informací povinnost ustavit nezávislý orgán na ochranu údajů
Další vývoj Schengenu začlenění do evropského práva – Amsterdam rozšíření v současnosti všechny země EU kromě UK, IE, RO, BG, CY plus Norsko, Island, Švýcarsko tzv. Schengen III – Prümská úmluva (2005) opět mimo rámec EU, část už přejata do evropského práva (2008) intenzivnější spolupráce v policejní spolupráci – výměna biometrických údajů (DNA, otisky prstů), boj proti terorismu
Děkuji za pozornost! Otázky? Komentáře? Tomáš Weiss, Ph.D. weiss@fsv.cuni.cz