Slide 0 13a. STABILIZAČNÍ POLITIKA. slide 1 Předmětem přednášky jsou…. …dvě otázky: 1. Měla by být politika aktivní nebo pasivní? 2. Měla by se politika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měnová politika 11.
Advertisements

Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
12.1. Monetární politika.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Hospodářské cykly.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
Phillipsova křivka a vztah mezi inflací a nezaměstnaností
Měnová politika 1. Cíle měnové politiky 2. Transmisní mechanismy
Hospodářská politika.
Inflace.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Mikroekonomie I Měnová politika Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Makroekonomické souvislosti (opakování)
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
11.1. Stabilizační politika
Investiční multiplikátor
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Miroslav Hloušek Katedra ekonomie Kancelář č. 606 Konzultační hodiny: pondělí:
Předmětem přednášky jsou…
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Proč studovat makroekonomii?
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
Předmětem přednášky jsou…
Kontext Ppt 9a zavedla model AD-AS.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Základy ekonomie Seminář 10..
Mikroekonomie I Hospodářský cyklus Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
5. ČASOVÁ NEKONZISTENCE II
Inflace.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA Základy ekonomie II 2. přednáška Eva Tomášková
Slide AGREGÁTNÍ NABÍDKA A PHILLIPSOVA KŘIVKA.
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Devizové intervence Národní hospodářství. Základní pojmy I měnová politika → cenová stabilita měnověpolitické režimy – cílování inflace – cílování měnového.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Fiskální politika Pavel Seknička.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Peníze a monetární politika
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Koncepční přístupy k hospodářské politice
8. ISLM model.
9. ISLM model.
Organizace.
7. Ekonomický růst I: Akumulace kapitálu a růst populace
Transkript prezentace:

slide 0 13a. STABILIZAČNÍ POLITIKA

slide 1 Předmětem přednášky jsou…. …dvě otázky: 1. Měla by být politika aktivní nebo pasivní? 2. Měla by se politika řídit pevnými pravidly nebo nikoliv?

slide 2 Otázka 1: Měla by být politika aktivní nebo pasivní?

Míra růstu reálného HDP (USA) Míra růstu reálného HDP (USA) Průměr. tempo růstu % změna oproti 4 čtvrtletí zpátky

slide 4 Zvýšení nezaměstnanosti během recesí (USA) vrcholdno Zvýšení v počtu nezaměstnaných osob (milliony) červenec 1953květen srpen 1957duben duben 1960únor prosinec 1969listopad listopad 1973březen leden 1980červenec červenec 1981listopad červenec 1990březen březen 2001listopad

slide 5 Argumenty pro aktivní politiku  Recese způsobují ekonomické potíže pro milióny lidí.  The Employment Act of 1946: “It is the continuing policy and responsibility of the Federal Government to…promote full employment and production.”  Model agregátní poptávky a nabídky (Ppt 9-12) ukazuje, jak monetární a fiskální politika může reagovat na šoky a stabilizovat tak ekonomiku.

slide 6 Argumenty proti aktivní politice Politiky mají dlouhé a variabilní zpoždění, zahrnující: vnitřní zpoždění: čas mezi šokem a reakcí politiky  nějaký čas zabere rozpoznání šoku  nějaký čas zabere implementace politiky, obzvláště fiskální vnější zpoždění: čas, který je potřeba, aby politika ovlivnila ekonomiku. Pokud se situace změní dříve, než se projeví vliv politiky, může ekonomiku spíše destabilizovat.

slide 7 Automatické stabilizátory  definice: nástroje, které stimulují nebo ochlazují ekonomiku, bez nutnosti cílené změny politiky.  Jsou cílovány na redukci zpoždění spojených se stabilizační politikou.  Příklady:  Důchodová daň  Pojištění v nezaměstnanosti  Sociální dávky

slide 8 Makroekonomické prognózování Protože politiky fungují se zpožděním, tvůrci hospodářské politiky musí prognózovat budoucí stav ekonomiky. Dva způsoby pomocí kterých ekonomové vytvářejí prognózy:  Předstihové ekonomické indikátory časové řady, které fluktují v předstihu ekonomického cyklu  Makroekonometrické modely Rozsáhlé modely s odhadovanými parametry, které mohou být využity k prognózování reakce endogenních veličin na nejrůznější šoky a změny politik

slide 9 LEI index a reálný HDP, 1960s source of LEI data: The Conference Board Index of Leading Economic Indicators zahrnuje 10 datových řad

slide 10 LEI index a reálný HDP, 1970s source of LEI data: The Conference Board

slide 11 LEI index a reálný HDP, 1980s source of LEI data: The Conference Board

slide 12 LEI index a reálný HDP, 1990s source of LEI data: The Conference Board

Chyby při prognózování recese roku 1982 (USA) Míra nezaměstnanosti

slide 14 Prognózování makroekonomiky Protože politiky fungují se zpožděním, tvůrci hospodářské politiky musí odhadovat budoucí stav ekonomiky. Předchozí slidy ukázaly, že prognózy se často mýlí. To je jeden z důvodů, proč někteří ekonomové nesouhlasí s ekonomickým aktivismem.

slide 15 Lucasova kritika  Robert Lucas: Nobelova cena (1995) za racionální očekávání.  Prognózování důsledků politik bylo často prováděno s využitím modelů odhadnutých na historických datech.  Lucas poukázal na to, že tyto prognózy nejsou platné, pokud provedená politika změní očekávání takovým způsobem, že se změní základní vztahy mezi veličinami.

slide 16 Příklad Lucasovy kritiky  Predikce (založená na minulé zkušenosti): Zvýšení tempa růstu peněz sníží nezaměstnanost.  Lucasova kritika argumentuje, že zvýšení tempa růstu peněz může zvýšit očekávanou inflaci a v takovém případě nezaměstnanost nemusí klesnout.

slide 17 Odpověď… Historická zkušenost nedává jednoznačnou odpověď na Otázku č.1:  není jednoduché identifikovat šoky v datech.  není jednoduché říct, jak odlišně by se situace vyvíjela, kdyby skutečné politiky nebyly použity. Většina ekonomů se ale shodne, že od konce osmdesátých let se americká ekonomika stala stabilnější.

slide 18 Stabilita moderní ekonomiky (USA) Směrodatná odchylka Volatilita HDP Volatilita inflace

slide 19 Otázka 2: Měla by být politika prováděna podle pevných pravidel nebo nikoliv?

slide 20 Pevná pravidla a volnost rozhodování: Základní koncepty  Pevná pravidla: Tvůrci hospodářské politiky ohlásí dopředu, jak bude hospodářská politika reagovat v nejrůznějších situacích a zaváží se tyto pravidla dodržovat.  Volnost v rozhodování: Jak se události vyvíjí a okolnosti mění, tvůrci hospodářské politiky používají svůj úsudek a aplikují takovou politiku, která se jim zdá v daném okamžiku vhodná.

slide 21 Argumenty pro pravidla 1. Nedůvěra v tvůrce hospodářské politiky a v politický proces  Špatně informovaní politici  Zájmy politiků mohou být jiné než zájmy společnosti

slide 22 Argumenty pro pravidla 2. Časová nekonzistence volných politik def: Situace, kdy tvůrci hospodářských politik mají motivaci nedodržovat dříve ohlášené politiky, jakmile tyto politiky změní chování ekonomických subjektů..  Likviduje kredibilitu tvůrců hospodářské politiky a snižuje efektivitu jejich politik.

slide 23 Příklady časové nekonzistence 1. Na podporu investic: vláda oznámí, že nebude zdaňovat důchod z kapitálu Ovšem jakmile jsou továrny postaveny, vláda kapitál zdaní, aby zvýšila daňové příjmy.

slide 24 Příklady časové nekonzistence 2. Aby snížila očekávanou inflaci, centrální banka ohlásí, že zpřísní měnovou politiku. Ovšem tváří v tvář vysoké nezaměstnanosti, centrální banka může být v pokušení snížit úrokové sazby.

slide 25 Příklady časové nekonzistence 3. Rozvojovým zemím je přislíbena ekonomická pomoc pod podmínkou ekonomických reforem. Reformy se neuskuteční, ale pomoc je přesto poskytnuta, protože bohaté země si nepřejí hladomor v rozvojových.

slide 26 Pravidla pro monetární politiku a.Konstantní tempo růstu peněžní zásoby  Obhajováno monetaristy.  Stabilizuje agregátní poptávku pouze tehdy, pokud je stabilní rychlost obratu peněžní jednotky.

slide 27 Pravidla pro monetární politiku b.Cílovat tempo růstu nominálního HDP  Automaticky zvyšuje růst peněžní zásoby, pokaždé když nominální HDP roste pomaleji než je cíl a snižuje růst peněžní zásoby, pokud růst nominálního HDP přesahuje cílovou hodnotu. a.Konstantní tempo růstu peněžní zásoby

slide 28 Pravidla pro monetární politiku c.Cílování inflace  Automaticky snižuje růst peněžní zásoby pokaždé když inflace stoupne nad cíl.  Mnoho CB v současnosti aplikuje režim cílování inflace, i když si při tom ponechávají určitou míru volnosti v rozhodování. a.Konstantní tempo růstu peněžní zásoby b.Cílovat tempo růstu nominálního HDP

slide 29 Pravidla pro monetární politiku d.Taylorovo pravidlo: cílování úrokové míry podle  Míry inflace  Mezery mezi skutečným a potenciálním HDP c.Cílování inflace a.Konstantní tempo růstu peněžní zásoby b.Cílovat tempo růstu nominálního HDP

slide 30 Taylorovo pravidlo i ff =  (  – 2) – 0.5 (GDP gap) kde i ff = cílová nominální úroková míra GDP gap = 100 x = procento o kolik je reálný HDP pod potenciálem

slide 31 Taylorovo pravidlo i ff =  (  – 2) – 0.5 (GDP gap)  Pokud  = 2 a výstup je na potenciálu, potom je úroková míra cílována na 4 procenta.  Pro každý jednoprocentní nárůst  je monetární politika automaticky zpřísněna zvýšením úrokové míry o 1.5%.  Pro každé procento, o které HDP spadne pod svoji přirozenou míru, se monetární politika automaticky uvolní poklesem úrokové sazby o 0.5%.

slide 32 Úroková míra v USA: skutečná a Taylorovská Percent Taylorovo pravidlo Skutečná

slide 33 Nezávislost centrálních bank  Pravidla, která vyhlašuje CB budou fungovat pouze tehdy, pokud jsou kredibilní.  Kredibilita mimo jiné závisí i na stupni nezávislosti CB.

slide 34 Inflace a nezávislost CB % inflace index nezávislosti CB

Shrnutí 1. Obhájci aktivní politiky věří, že:  Časté šoky vedou k nadměrným fluktuacím ve výstupu a zaměstnanosti  Fiskální a monetární politika mohou stabilizovat ekonomiku 2.Obhájci pasivní politiky věří, že:  Dlouhé a variabilní zpoždění spojené s monetární a fiskální politikou je činí neefektivními a potenciálně destabilizujícími  Nevhodné politiky zvyšují variabilitu výstupu a zaměstnanosti slide 35

Shrnutí 3. Obhájci volnosti v rozhodování věří, že:  Volnost přináší větší pružnost tvůrcům politik při reakci na neočekávané události 4. Obhájci pravidel věří, že:  Politickému procesu nelze důvěřovat: politici dělají chyby a také sledují vlastní zájmy  Závazek k fixní politice je nutný k odvrácení časové nekonzistence a k udržení kredibility slide 36