Grafické znázornění pohybu Fy – sekunda Yveta Ančincová
Vyber graf(y) znázorňující rovnoměrný pohyb D C Graf(y) znázorňující rovnoměrný pohyb
Co je možné z následujícího grafu zjistit… Jak sestrojit graf závislosti dráhy na čase pro rovnoměrný přímočarý pohyb? Co je možné z následujícího grafu zjistit… Jakou rychlostí se těleso pohybovalo? (40/7)m/s Kolik metrů urazilo během prvních 7 sekund pohybu? 40m Kolik metrů mělo těleso“najeto“ na začátku měření času? 20m
Které z aut (osobní a nákladní) bylo rychlejší a o kolik? Osobní V = 120 : 1,5 V = 80 km/h 60 km za 1,5 h 120 km za 1,5 h Nákladní V = 60 : 1,5 V = 40 km/h
Čteme dál z grafů… 20 km za 1 h Jak daleko jsou od sebe auta v čase 1,5 h? za 1 h Za jakou dobu od začátku pohybu předjelo osobní auto nákladní ?
Sestrojení grafu závislosti dráhy na čase Čas (min) 10 20 30 40 50 60 Dráha(km) 5 13 21 29 s(km) t(min)
Grafikon dopravy = grafická forma jízdního řádu čekání Grafikon pro tři spoje jedoucí stejnou rychlostí Cílová stanice Ukázka velmi jednoduchého dopravního grafikonu. Výjezd spojů je znázorněn vlevo dole, jejich jízda do cílové stanice je zobrazena jako zelená spojnice, konečná stanice představuje horní okraj grafikonu. Tam nějakou dobu čekají (čekání je zobrazeno žlutou vodorovnou linkou). Cestu zpět pak představují červené úsečky směřující opět dolů, do výjezdní stanice. Modře je zobrazeno další čekání vozidel nebo vlaků v první stanici. Jedná se o rovnoběžný grafikon, kde jsou tři grafy, představující tři spoje, které vyjely z depa v určitém časovém odstupu a jedou stejnou rychlostí. Výchozí stanice
Grafikon pražského metra ( linka A) Mnohem složitější grafikon, který se používá v Pražském metru pro linku A (Skalka – Dejvická). Princip zůstává stejný. Z grafikonu je například patrné, že se protijedoucí soupravy pravidelně setkávají ve stanicích Jiřího z Poděbrad a Můstek.
Vlakový grafikon
Grafikon se svislou časovou osou. Riesbahn, Bavorsko.