Globální občanská společnost. Global civil society LSE - Yearbook Rozšíření GOS – 90.léta – vynoření se supranacionální sféry sociální a politické participace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Advertisements

POLITICKÁ GEOGRAFIE Teoretické základy.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Aktéři udržitelného rozvoje Zapojování aktérů a sociální aspekty UR.
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
1 ČR a její praxe v oblasti VaVaI, světové trendy Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2010.
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Posilování zaměstnanosti mladých lidí prostřednictvím kreativních a kulturních průmyslů.
Ekonomické dělení států světa
Education Developments in the United Kingdom Rozvoj vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Diverzifikace a specializace Why and.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
YIT | 1. YIT | 2 Program: 1. Tom Sandvik (YIT Group) - představení skupiny YIT 2. Ing. arch. Vladimír Dvořák (YIT Stavo) - aktivity a projekty YIT ČR.
Body copy The Eurostars Programme is powered by EUREKA and the European Community EUROSTARS - zkušenosti z prvé výzvy programu Inovace 2008 Praha 3. prosince.
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
BOXING DAY. Boxing Day is a public holiday celebrated in the United Kingdom and most other Commonwealth countries on December 26, the day after Christmas.
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Globální občanská společnost Magdaléna Š ť ovíčková SOS, FHS UK, Praha 2013/2014.
1 Ministry of Education, Youth and Sports CZECH REPUBLIC PROGRAM EUREKA – Evropská spolupráce v oblasti aplikovaného a průmyslového výzkumu a vývoje Ing.Josef.
Historický kontext hospodářského rozvoje Produkt, příjmy, populace, divergence.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Barbora Vacátková, Klastry a Enterprise Europe Network ČR European Commission Enterprise and Industry.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
CANADA Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Football Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Praktická doporučení pro PR a marketing – co v této oblasti může HR dělat lépe Dita Stejskalová.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.1.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vít Klimeš Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_REALIE_19.
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 ENGLISH SPEAKING COUNTRIES Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Předsednictví ČR Radě EU Klatovy 2008 Milena Vicenová.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
9.A Zdroj vyhledávání: Internet Dne Patrik Pavlica Renata Schiebertová.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Subjekty a objekty veřejných politik
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Angličtina: Franklin D Roosevelt
ASEAN Ročník: 2. Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh:
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Česká republika a lidská práva
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Business intelligence shapes security
Interventional studies: Biologics
Interventional studies: Devices
Interventional studies: Drugs
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Spolupráce obranného a bezpečnostního průmyslu s MO
Etické komise v Evropské Unii
Spolupráce obranného a bezpečnostního průmyslu s MO
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Globální občanská společnost

Global civil society LSE - Yearbook Rozšíření GOS – 90.léta – vynoření se supranacionální sféry sociální a politické participace Ve které se občanské skupiny, sociální hnutí a jedinci angažují v dialogu, debatě a konfrontaci, vyjednávání mezi sebou a různými vládními aktéry – nezzinárodními, národními a lokálními, stejně jako s představiteli komerční sféry

The emergence of INGOs INGOs nejsou novým jevem 19.Stol – nejstarší – sdružení za zrušení otroctví - the British and Foreign Anti- Slavery Society in 1839, The International Committee of the Red Cross (ICRC) založen Henri Dunant in 1864 po zkušenosti z bity u Solferina

The growth of the INGOs 1,083 by 1914 (Chatfield 1997). INGO narůstaly pro WWII, avšak v 90.letech – akcelerace růstu 1/4 of the 13,000 INGOs in existence today were created after 1990 well over 1/3 of the membership of INGOs joined after Tato čísla odrážení úzce definované NGOs a nezahrnují NGOs, které mají mezinárodní orientaci

GCS and globalization - GOS – je jednak napájena globalizací a na straně druhé reaguje na globalizaci - - definice – vzrůstající propojenost v politické, sociální a kulturní sféře, stejně jako v ekonomice (see Held et al. 1999). - rostoucí globální vědomí (growing global consciousness) Vědomí společné komunity lidstva (sense of a common community of mankind) (Shaw2000; Robertson 1990).

Approaches to globalization Globální občanská společnost je nejlépe kategorizována nikoli do klasifikace aktérů ale na základě klasifikace postojů k jednotlivým dimenzím globalizace

I. Supporters - zastánci globalizace Globalizací nadšeni Rozšíření globálního kapitalismu a propojenosti Rozšíření globální vlády práva stejně jako růst globálního vědomí They include the allies of transnational business, the proponents of ‘just wars for human rights’, and the enthusiasts for all new technological developments. Členové GOS blízko vládě a obchodu, Globalizace je výbornou věcí - globalisation in its present form is ‘a jolly good thing’ and that those who object just fail to understand the benefits.

II. Rejectionists - odpůrci/odmítači Rejectionists: zvrátit globalizace a návrat ke světu národních státům Nová pravice, která se staví kladně ke globálnímu kapitalismu, avšak proti otevřeným hranicím a rozšíření globální vlády práva. Levičáci – kteří jsou v opozici ke globálnímu kapitalismu, avšak nejsou proti rozšíření světová vlády práva (a global rule of law).

II. Rejectionists Nacionalističtí a náboženští fundamentalisté, tradiční levicové anti- koloniální hnutí, komunisté, kteří jsou proti vměšování se do národní suverenity Většina projevů globalizace je škodlivá, proto jsou všemi prostředky proti ní označení fundamentalisté byl zavrhnut, protože je příliš hodnotící

III. Reformists Většina GOS Velká kategorie – zahrnuje jak ty, kdo chtějí malé změny globální architektury, tyk radikály, jejichž cílem je vetší transformativní změny.

III. Reformists Přijímají rozšíření globálního kapitalismu jako potenciálně blahodárné pro lidstvo, avšak cítí potřebu civilizovat tento proces Upřednostňují reformu ekonomických institucí a žádají větší sociální spravedlnost a rigorózní, spravedlivé participativní procesy

IV. Alternatives Nepodporují ale ani nutně neodmítají globalizaci, chtějí optovat s těchto procesů Vlastí cesty a strategie nezávisle na vládě, mezinárodních institucích a TNCs, Hlavní zájmem je vlastní styl života, vytvoření autonomního prostoru bez vnějšího vměšování

Revidovaná kategorizace ročenka 2003 Transformace sociálních věd Globální sociální vědy – metodologický kosmopolitismus Zaměření s na globalizaci zdola 1) za hranice metodologického nacionalismu – jednak výběrem předmětu zkoumání tak metodologií Zaměření se na to co je jak nevládní tak transnacionální

2) překonání fragmentace disciplín Neexistuje speciální disciplína věnovaná občanské společnosti stejně jako žádné disciplíně nepřipadá tento předmět ´přirozeně´. 3) přemostění výzkumu, policy a praxe Prostor sebereflexe, debata o role GOS pro praktiky, aktivisty, policy-makers a výzkumníky

Nová kategorie regresivních globalizátorů Velmi málo supporters – bezpodmínečné podporování globalizace Stejně velmi málo rejectionists – proti všem formám globalizace a hledání nějaké formy nirvány uvnitř národního státu Dominantní reakce na globalizace jsou smíšené Revize těchto dvou kategorií a vytvoření nové – regresivních globalizátorů

Regresivní globalizátoři Jedinci, skupiny, firmy, vlády, které podporují globalizaci pokud je v jejich zájmu, bez ohledu na případné negativní konsekvence pro ostatní Regresivní globalizátoři nahlížejí na svět jako hru s nulovým výsledkem (zero-sum game), ve které se snaží maximalizovat zisky mála těch, koho zastupují na úrok blaha ostatních, ke kterým se staví v nejlepším případě lhostejně.

Reformisté nebo redistributivní globalizátoři Skupiny a jedinci, kteří preferují civilizující nebo humanizující globalizaci Globalizaci, ze které profitují všichni Regresivní globalizátoři –ambivalentní pozice mezi supporters a rejectionists RG – conditional policy statements

Regressive globalisation - zejména po 9/11 Globální prostředí více nevraživé vůči občanské společnosti Unilateralismus USA Nahlíženo jako řešení ze století 19., aplikované na 21.stol Pre-emptive strikes Náboženské a nacionalistické hnutí

Financing of the INGOs private giving has also increased from both foundations and corporations. GOS - $7 billion in development funds and $2 billion in funds from US foundations. Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project show that the number of full-time equivalent employment in INGOs for France, Germany, Japan, the Netherlands, Spain, and the United Kingdom alone amounts to over 100,000 and that volunteers in INGOs represent an additional 1.2 million full- time jobs in these countries

Concentration of the GCS global civil society is heavily concentrated in north-western Europe, especially in Scandinavia, the Benelux countries, Austria,Switzerland, and the United Kingdom. 60 per cent of the secretariats of INGOs are based in the European Union one third of their membership is in western Europe

„development industry“ Nová forma aktivismu probíhá aktivismu, která probíhá na pozadí ´rozvojového průmyslu A rozvoj INGOs na Jihu jako poskytovatelů služeb a rozvojové pomoci Aktivismus a developmentarismus může vysvětlit activism and developmentalism jsou po Evropě největší hustota INGOs mimo výše uvedená centra jsou v LA a subsaharské Africe

Relativně nízká koncentrace INGOs ve východní Asii, jižní Asii (zejména Indii) severní Americe může být vysvětlena relativně nízkým zájmem lokálních NGOs o globální otázky

GCS we developed and introduced the Global Civil Society Index, and in 2003 examined aspects of geographical distribution by focusing on the spatial patterns of global civil society, the 2004 methodology chapter looks at the relational aspects of transnational interconnectedness. In other words, our focus is on global civil society as a transnational system of social networks and, methodologically speaking, on analysing global civil society through the lens of network analysis.

UNGA – UN General Assembly UNEP – environmental programme WCED – World Commission on Environment and Development