Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 př. 3 Je dán vektor u=(2;-4) a bod M[3;9]. Na ose x najdi bod N tak, aby vektor MN byl s vektorem u rovnoběžný. výsledek postup řešení.
Advertisements

Směrnicový a úsekový tvar přímky
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín PARABOLA.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
2.2 Kvadratické rovnice.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín HYPERBOLA 1.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: březen 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
ELIPSA vzniká jako řez kužele rovinou, která není rovnoběžná s podstavou kužele a zároveň podstavu neprotíná.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Pythagorova věta.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Skutečná velikost úsečky
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Elipsa 1.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Parametrická rovnice přímky
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_AGEO_07 Analytická geometrie Kružnice.
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
Parametrické vyjádření roviny
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Pravoúhlá soustava souřadnic
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 2.2.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Název projektu: Moderní škola Vzdálenost bodů Mgr. Martin Krajíc   2.2.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Vzdálenost bodů - úvod Vzdálenost dvou bodů můžeme zjistit: měřením - pomocí pravítka početně – pomocí souřadnic bodů

Vzdálenost bodů – v rovině Určení vzdálenosti dvou bodů v rovině početně: na určení vzdálenosti dvou bodů existuje vzorec, dokážeme si jeho platnost narýsujeme si v rovině kartézskou soustavu souřadnic, vyznačíme si v ní dva různé body X,Y vyznačené body mají souřadnice X[x1, x2], Y[y1, y2] body X,Y doplníme na pravoúhlý trojúhelník XYZ (přeponou je strana XY, odvěsny jsou rovnoběžné s osami x,y)

Vzdálenost bodů – v rovině y y2 Y x2 X Z[y1, x2] 0 x1 y1 x pro vzdálenosti stran XZ a YZ platí: |XZ| = |y1 – x1|, |YZ| = |y2 – x2| z Pythagorovy věty dostaneme: |XY|² = |XZ|² + |YZ|² |XY| =

Vzdálenost bodů – v prostoru Určení vzdálenosti dvou bodů v prostoru početně: na určení vzdálenosti dvou bodů v prostoru opět existuje vzorec, dokážeme si jeho platnost narýsujeme si v prostoru kartézskou soustavu souřadnic, vyznačíme si v ní dva různé body X,Y vyznačené body mají souřadnice X[x1, x2, x3], Y[y1, y2, y3] k těmto bodům sestrojíme v rovině os x,y body X´ a Y´, které mají souřadnice X´[x1, x2, 0], Y´[y1, y2, 0] body X,Y doplníme na pravoúhlý trojúhelník XYZ (s pravým úhlem u vrcholu Z) bod Z má souřadnice: Z[y1, y2, x3]

Vzdálenost bodů – v prostoru z Y X Z 0 y X´ x Y´

Vzdálenost bodů – v prostoru pro vzdálenosti stran XZ a YZ platí: |XZ| = |X´Y´|, |YZ| = |y3 – x3| z Pythagorovy věty dostaneme: |XY|² = |XZ|² + |YZ|² |XY|² = |X´Y´|² + |y3 – x3|² vzdálenost bodů X´Y´ vypočteme podle vzorce pro vzdálenost dvou bodů v rovině (leží v rovině os x,y): |X´Y´|² = (y1 – x1)² + (y3 – x3)² po dosazení: |XY|² = (y1 – x1)² + (y3 – x3)² + (y3 – x3)² vzorec: |XY| =

Vzdálenost bodů – příklady Př: Vypočti vzdálenost bodů M[3, -2, -4], N[-1, 0, -2]. |MN| =

Vzdálenost bodů – příklady Př: Urči číslo x tak, aby platilo |MN| = 3 . Souřadnice bodů M,N jsou M[3, x, 2], N[-1, 0, x]. |MN| = = 3 = 3 = 3 /² 16 + x² + x² - 4x + 4 = 9 . 2 2x² - 4x + 2 = 0 /:2 x² - 2x + 1 = 0 (x – 1)² = 0 x = 1

Vzdálenost bodů – příklady Př: Určete souřadnice bodu X, který leží na souřadnicové ose z. Bod X má od bodu K[4, -1, -5] třikrát větší vzdálenost než od bodu L[2, 1, 1]. |KX| = 3 |LX| = 3 /² 16 + 1 + x² + 10x + 25 = 9 (4 + 1 + x² - 2x + 1) 2x² - 7x + 3 = 0 Po dosazení do vzorců na výpočet kvadratické rovnice dostaneme kořeny x1 = 3, x2 = ½. Souřadnice bodu X jsou X[0, 0, 3] nebo X[0, 0, ½]. bod X má souřadnice X[0, 0, x]

Vzdálenost bodů – samostatná práce Př: Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): František Vymazal: „Mnohý žák prospívá špatně jen proto, že má ….. rozumu než učitel. 1) Vypočti vzdálenost bodů E[4, 3, 0], F[1, 5, 3]. a) V = b) M = 2) Vypočti vzdálenost bodů G[1, x, 2x], H[2x, 2, -2], kde x ɛ R. a) O = 2 b) Í = 3 3) Urči číslo x tak, aby platilo |MN| = . Souřadnice bodů M,N jsou M[2 + x, 2, 1], N[3, -x, 2]. a) C = {-2, 1} b) K = {-1, 2}

Vzdálenost bodů – správné řešení František Vymazal: „Mnohý žák prospívá špatně jen proto, že má …….. rozumu než učitel. VÍC

Vzdálenost bodů – použitá literatura KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-02-02].