Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Podpořeno projektem – OP VK CZ.1.07./2.2.00/ Principy a aplikace elektrokardiografů
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Diagnostika srdce Elektrické signály – EKG, FEKG, bioimpedanční signály hrudníku Magnetické signály – MKG Mechanické signály – tlaková křivka, pletysmogram, AVG (arteriovelocitogram), karotidogram, apexkardiogram, seismokardiogram Zvukové signály – fonokardiogram 2
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektrokardiogram ELEKTROKARDIOGRAM (EKG) je grafická reprezentace časové závislosti rozdílu elektrických potenciálů, snímaných zpravidla z povrchu hrudníku, které vznikají jako důsledek šíření elektrického vzruchu svalovou tkání srdečních síní a komor. 3
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektrokardiogram 4
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Historický úvod 5 Willem Einthoven ( 22.V 29.IX.1927) 1924 Nobelova cena za vynález elektrokardiografu
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Historický úvod 6
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG svodové systémy Bipolární svody 7 U I = L - R U II = F - R U III = F - L
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG svodové systémy 8 Wilsonova svorka + + W = ( R + L + F )/3 = 0
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Hrudní svody 9 U V1 = V1 - W U V2 = V2 - W U V3 = V3 - W … U V6 = V6 - W
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Náhradní umístění elektrod co nejmenší vliv pohybu vyšetřovaného na kvalitu signálu – pohybové artefakty, myopotenciály; co nejmenší vliv přívodů na mobilitu vyšetřovaného 10
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Ortigonální svodové systémy 11 vyjadřují prostorové vlastnosti elektrického pole kolem srdce (hrudníku) pomocí tří ortogonálních signálů; zobrazení pomocí tří rovinných smyček;
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik 12 McFee systémFrankův systém
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Jícnové EKG 13
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Funkční bloky elektrokardiografu 14
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Funkční bloky elektrokardiografu II 15
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Technické požadavky na EKG přístroj Účinné potlačení soufázovýchrušivých signálů Potlačení sssoufázových i rozdílových napětí (superponovaných na EKG signál) Propustnost frekvencí s EKG signálem (0,05 – 250 Hz) – nesmí dojít ke zkreslení tvaru EKG signálu Vysoká vstupní impedance Nízký vlastní šum Odolnost vůči defibrilaci Věrné záznamové zařízení 16
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Vlastnosti v časové oblasti 17
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Vlastnosti ve frekvenční oblasti Co je spektum? Frekvenční spektrum signálu je vyjádření rozložení amplitud a počátečních fází jednotlivých harmonických složek, ze kterých se signál skládá, v závislosti na frekvenci. 18
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Vlastnosti ve frekvenční oblasti 19
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG mapování 20
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG mapování Problém s prostorovou interpretací EKG signálu Mapování = zobrazení izopotenciálů (izolinií) do plochy (v čase proměnné) Hodnoty potenciálů jsou barevně kódovány - škálování 21
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG mapování 22
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Fonokardiografie Detekce mechanické činnosti srdce Posloupnost zvuků při srdeční činnosti: 23 první ozva – systolická 0,1 - 0,17s, f = Hz druhá ozva – diastolická 0,1 - 0,14s, f = 50 Hz třetí ozva – protodiastolická Svalová, délka 0,1s síňová ozva – presystolická svalová
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Fonokardiografie srdeční šelesty – u fyz., ale hlavně patofyziolog. stavů (změna charakteru proudění krve – dochází k vibracím, frekvence nad 600 Hz) vzájemný vztah mezi EKG, KT a SO 24
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Fonokardiograf Fonokardiograf – přístroj, který pomocí mikrofonu snímá akustický signál vznikající při činnosti srdce a provádí jeho částečnou analýzu doplňkové zařízení k elektrokardiografu zvuky a šelesty – amplitudově modulovaný signál (obálka vibrací – diagn. význam), otev. a uzav. chlopní, norm. proudění krve – nízké kmitočty, šelesty – vyšší kmitočty, několik pásem kmitočtů 25
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Blokové schéma fonokardiografu 26
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik 27