Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, 272 01 Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SRDCE.
Advertisements

Fourierova transformace Filtrování obrazu ve frekvenční doméně
Úvod do biomedicínské informatiky
Infuzní technika – principy a aplikace
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Měření dielektrických parametrů ztrátových materiálů
Základy sdělovací techniky
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Tato prezentace byla vytvořena
Modulační metody Ing. Jindřich Korf.
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
17. Elektromagnetické vlnění a kmitání
Tonometry – principy a aplikace Ing. Roman Matějka, Bc. Ondřej Čadek
Vyšetření srdce.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Harmonická analýza Součet periodických funkcí s periodami T, T/2, T/3,... je periodická funkce s periodu T má periodu T perioda základní frekvence vyšší.
QT intervaly – metody detekce konce T vlny Jitka Jirčíková.
Technické aspekty a metody počítačového zpracování signálu EKG
Jakub Otáhal Katedra anatomie a biomechaniky FTVS UK
Kardiotokografie.
Vibroakustická diagnostika
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Srdeční sval: syncytium
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ V.
1 Analýza pohybu a stupňů volnosti robotické paže Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace.
Analogově digitální převodník
Semestrální práce z předmětu Úvod do BMI
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Snímání biologických potenciálů
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy elektrokardiografie (EKG)
Experimentální metody (qem)
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Skládání kmitů.
Základy elektrokardiografie
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ II.
Metody zpracování fyzikálních měření - 2
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Struktura měřícího řetězce
Vypracovali Jana Říhová a Jaroslav Chalupa
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Elektromyografie Definice
Srdce.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obvody střídavého proudu
Elektronické zesilovače
Einthoven neměl k disposici elektronické zesilovače, proto EKG křivku sledoval pomocí strunových galvanometrů. Jako končetinové elektrody jsou použity.
Návody k měření laboratorních úloh Multimediální technika a televize 1)Měření akustického výkonu vyzářeného reproduktorem 2) Měření vstupní elektrické.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Harmonická analýza Součet periodických funkcí s periodami T, T/2, T/3,... je periodická funkce s periodu T má periodu T perioda základní frekvence vyšší.
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Stereofonie
Elektromagnetická slučitelnost
Digitální měřící přístroje
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
T 3 / 1 Zesilovače -úvod (Amplifiers).
Elektromagnetická slučitelnost
harmonický signál – amplitudová, kmitočtová a fázová modulace
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Podpořeno projektem – OP VK CZ.1.07./2.2.00/ Principy a aplikace elektrokardiografů

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Diagnostika srdce Elektrické signály – EKG, FEKG, bioimpedanční signály hrudníku Magnetické signály – MKG Mechanické signály – tlaková křivka, pletysmogram, AVG (arteriovelocitogram), karotidogram, apexkardiogram, seismokardiogram Zvukové signály – fonokardiogram 2

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektrokardiogram ELEKTROKARDIOGRAM (EKG) je grafická reprezentace časové závislosti rozdílu elektrických potenciálů, snímaných zpravidla z povrchu hrudníku, které vznikají jako důsledek šíření elektrického vzruchu svalovou tkání srdečních síní a komor. 3

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektrokardiogram 4

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Historický úvod 5 Willem Einthoven (  22.V  29.IX.1927) 1924 Nobelova cena za vynález elektrokardiografu

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Historický úvod 6

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG svodové systémy Bipolární svody 7 U I =  L -  R U II =  F -  R U III =  F -  L

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG svodové systémy 8 Wilsonova svorka + +  W = (  R +  L +  F )/3 = 0

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Hrudní svody 9 U V1 =  V1 -  W U V2 =  V2 -  W U V3 =  V3 -  W … U V6 =  V6 -  W

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Náhradní umístění elektrod co nejmenší vliv pohybu vyšetřovaného na kvalitu signálu – pohybové artefakty, myopotenciály; co nejmenší vliv přívodů na mobilitu vyšetřovaného 10

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Ortigonální svodové systémy 11 vyjadřují prostorové vlastnosti elektrického pole kolem srdce (hrudníku) pomocí tří ortogonálních signálů; zobrazení pomocí tří rovinných smyček;

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik 12 McFee systémFrankův systém

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Jícnové EKG 13

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Funkční bloky elektrokardiografu 14

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Funkční bloky elektrokardiografu II 15

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Technické požadavky na EKG přístroj Účinné potlačení soufázovýchrušivých signálů Potlačení sssoufázových i rozdílových napětí (superponovaných na EKG signál) Propustnost frekvencí s EKG signálem (0,05 – 250 Hz) – nesmí dojít ke zkreslení tvaru EKG signálu Vysoká vstupní impedance Nízký vlastní šum Odolnost vůči defibrilaci Věrné záznamové zařízení 16

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Vlastnosti v časové oblasti 17

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Vlastnosti ve frekvenční oblasti Co je spektum? Frekvenční spektrum signálu je vyjádření rozložení amplitud a počátečních fází jednotlivých harmonických složek, ze kterých se signál skládá, v závislosti na frekvenci. 18

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Vlastnosti ve frekvenční oblasti 19

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG mapování 20

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG mapování Problém s prostorovou interpretací EKG signálu Mapování = zobrazení izopotenciálů (izolinií) do plochy (v čase proměnné) Hodnoty potenciálů jsou barevně kódovány - škálování 21

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik EKG mapování 22

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Fonokardiografie Detekce mechanické činnosti srdce Posloupnost zvuků při srdeční činnosti: 23 první ozva – systolická 0,1 - 0,17s, f = Hz druhá ozva – diastolická 0,1 - 0,14s, f = 50 Hz třetí ozva – protodiastolická Svalová, délka 0,1s síňová ozva – presystolická svalová

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Fonokardiografie srdeční šelesty – u fyz., ale hlavně patofyziolog. stavů (změna charakteru proudění krve – dochází k vibracím, frekvence nad 600 Hz) vzájemný vztah mezi EKG, KT a SO 24

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Fonokardiograf Fonokardiograf – přístroj, který pomocí mikrofonu snímá akustický signál vznikající při činnosti srdce a provádí jeho částečnou analýzu doplňkové zařízení k elektrokardiografu zvuky a šelesty – amplitudově modulovaný signál (obálka vibrací – diagn. význam), otev. a uzav. chlopní, norm. proudění krve – nízké kmitočty, šelesty – vyšší kmitočty, několik pásem kmitočtů 25

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Blokové schéma fonokardiografu 26

Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik 27