Řízení sportovního tréninku Přednáška č. 7 Sportovní trénink mládeže – biologické, psychologické a sociální aspekty Talent a jeho rozvoj Řízení sportovního tréninku
Věkové kategorie a) přípravka: 6-10 let předsportovní příprava b) žákovské kategorie: 10-15 let etapa základního tréninku c) dorostenecká kategorie: 15-17 let etapa specializovaného tréninku d) juniorská kategorie: 17-20 let etapa specializovaného tréninku e) seniorská kategorie: nad 20 let etapa vrcholového tréninku
Sportovní trénink dětí a mládeže Úkoly: a) zabezpečit optimální vývoj jedince (sportovní předpříprava) b) působit na formování životního stylu a žebříčku hodnot Dva základní principy: A) Princip respektování vývojových zvláštností: - biologický, psychický a sociální vývoj - nerovnoměrnost a nelineárnost vývoje (akcelerační období, stagnační období) B) Princip perspektivního zaměření: dlouhodobý a cílený výběr talentů
Vývojové zvláštnosti a) tělesná příprava: citlivá období pohybových schopností (obratnost 4-10 let, rychlost 10-12 let, síla 16-18 let, vytrvalost nad 17-20 let) b) technická příprava: základy techniky učíme pomocí co možná největšího počtu cvičení (dětská – zjednodušená technika) c) taktická příprava: (souvisí s psychickým vývojem – okolo 15 roku) d) psychologická příprava: až v etapě vrcholového tréninku
Výběr talentované mládeže Intenzivní výběr: na základě somatických parametrů a pohybových předpokladů. Využíváme především v individuálních sportech – větší efektivita i úspěšnost. Extenzivní výběr: na jednoho vrcholového hráče ledního hokeje potřebujeme zhruba 500 žáčků. První kolo je do přípravky, další do sportovních tříd, pak do dorostenecké kategorie a pak seniorské.
Nedostatky současného systému Není centrální evidence talentované mládeže Každý klub vybírá na základě vlastních kritérií (velmi často ovlivněno známostmi, sponzoringem, atd.) Jen velmi zřídka jsou využívány moderní metody (somatické parametry, psychické predispozice, atd.)
Řídící činnost trenéra závisí na: a) tvůrčích schopnostech, vzdělání, zkušenostech trenérů, managementu a realizačního týmu b) podmínkách pro sportovní činnost (ekonomická situace, materiální vybavení, atd.)
Typy trenérů Vědecký Empirický Racionální Optimální je kompromis!!! Emotivní Demokratický Autokratický
Vztah trenér – sportovec Rozhodující pro úspěch v individuálních, ale i kolektivních sportech Pro vybudování dobrého vztahu je důležitá důvěryhodnost (sportovec musí věřit tréninkovým metodám i taktice během soutěže či utkání), spravedlnost a osobní fluidum trenéra. Kvalitní trenéři by měli působit především u mladších kategorií.
Řízení mužstva během utkání - koučování Rozbor hry soupeře (videokazety, přímé sledování utkání, atd.) Volba taktiky Základní sestava i výběr hráčů by měl mít vždy logické zdůvodnění a na vrcholné úrovni je dokonce nutné umět veřejně zdůvodnit svoji volbu. Během utkání je možné ovlivnit průběh utkání v několika zlomových situacích (nezdar v počátcích, optimalizace týmu střídáním, vyvinutí závěrečného tlaku, atd.)