Nadnárodní podniky © 2010 Pearson Prentice Hall.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
MARKETING A MANAGEMENT
Vlastní a franšízingové prodejny … … stejné nebo odlišné kanály?
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Organizační struktury
Evropská unie - fungování JVT  volný pohyb zboží  volný pohyb služeb  volný pohyb kapitálu  volný pohyb osob  +………politiky?  mobilita  ochrana duševního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Vybrané metody analýzy
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
2.Marketingové prostředí
MARKETING.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Dobré odpoledne.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Marketingová politika a výběr pracovníků. Produktové skupiny, segmentace, teritoria Určení hlavního produktového a teritoriálního rozdělení a stanovení.
Management - Organizování
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Mezinárodní management
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Nadnárodní podniky © 2010 Pearson Prentice Hall.
Mezinárodní management
PRAXE STUDENTŮ V PORADENSKÉ A BANKOVNÍ POBOČCE PARTNERS MARKET.
Model strategie marketingového mixu
Vítejte na Marketingu.
Evropská unie - fungování JVT volný pohyb zboží volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu volný pohyb osob +………politiky? mobilita ochrana duševního vlastnictví.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Mezinárodní management doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Ing. Sylva Talpová, Ph.D, Ing. Alena Šafrová,Ph.D Ing. Pavla Odehnalová, Ph.D
Nadnárodní podniky 1. Cíle přednášky Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh Pochopit význam vhodné organizační.
Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Informační průmysl 2013/14 Petr Šmejkal
Strategie.
Marketingový plán podniku
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Mezinárodní management
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Nadnárodní podniky © 2010 Pearson Prentice Hall

Cíle přednášky Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie. Seznámit se s typy organizačních struktur vhodnými pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy © 2010 Pearson Prentice Hall

Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh 1 2 Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh 3 Výběr optimální organizační struktury 4

1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) monopolní výhody vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv technologie, znalosti úspory z rozsahu, značka organizační struktura

2. Kam chce podnik expandovat regionální komparativní výhody bariéry mezi zeměmi (realizace 4 svobod (EU),…) vztahy mezi obchodními bloky politické faktory sociální aspekty kulturní aspekty …

3a. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Formy vstupu Bezkapitálové způsoby Kapitálové způsoby Export Přímý export Nepřímý export Smlouvy Licence R a D smlouvy Aliance Franchising Ostatní Joint ventures Plně vlastněné podniky Brownfield Greenfield Akvizice Fúze

3b. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Strategie vstupu Minimalizace nákladů Výhody internalizace Typologie strategií vstupu na trh: „Home based“ Hledající příležitosti Zaměřené na hodnotový řetězec

Samsung SH700 In 1993, they launched the original SH700 model, an “ultra-light” mobile phone that was definitely a step in the right direction for lighter and more convenient to carry mobile phones in the future http://www.techclap.com/10254/best-90s-mobile-phones/

Opening Profile: Samsung Electronics Recognizes to Fight Downturn Zasažen ekonomickou krizí Radikální reorganizace 2009 Vytvoření dvou divizí Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 © 2010 Pearson Prentice Hall

Organizační struktura Se musí vyvíjet spolu s internacionalizací podniku By měla být založena na kontingenčním přístupu Musí doplňovat strategii © 2010 Pearson Prentice Hall

Organizační struktura nadnárodních podniků Alcoa Menší organizační jednotky Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) © 2010 Pearson Prentice Hall

Organizační struktura nadnárodních podniků Model Stopford a Wells Zahraniční oddělení / pobočka Regionální divize Výrobkové divize Maticová organizační struktura © 2010 Pearson Prentice Hall

Zahraniční oddělení/pobočka/mezinárodní divize © 2010 Pearson Prentice Hall

Mezinárodní divize Organizována dle funkcí, produktů nebo geograficky IBM World Trade Pepsi Cola International © 2010 Pearson Prentice Hall

Funkcionální struktura Funkční specializace (integrovaná globální struktura) Úspory z rozsahu Zaměření na jeden nebo málo produktů, počátky internacionalizace Case

Výrobkové divize (divizní struktura) © 2010 Pearson Prentice Hall

Regionální divize (geografická struktura) © 2010 Pearson Prentice Hall

Maticová organizační struktura

Organizační struktura

Kritéria rozhodování Integrace Specializace na konkrétní trhy Diferenciace Specializace na konkrétní trhy Integrace Koordinace podobných trhů © 2010 Pearson Prentice Hall

P&G’s Global/Local Structure Management Focus: Proctor & Gamble’s “Think Globally—Act Locally” Structure P&G’s Global/Local Structure Philosophy Global business units Market Development Organizations (MDO) Global Business Services (GBS) Corporate functions Think globally Act locally Enabling P&G to win with customers and consumers Be the smartest/best © 2010 Pearson Prentice Hall

Organizační strategie nadnárodních podniků Bartlett – Ghoshall Christopher A. Bartlett thinking about new organizational strategies Sumatra Ghoshal after defining transnational organizational strategy Managing Across Borders: The Transnational Solution (Bartlett & Ghoshal 2002)

Organizační strategie nadnárodních podniků: Lokální odpovědnost a stupeň integrace Multinational

Mezinárodní organizační strategie (International)

Mezinárodní organizační strategie Z počátku divize či oddělení, později pobočky v zahraničí Centralizace „core competence“ Nevhodné při velkém množství produktů nebo velkému objemu tržeb v zahraničí Lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti Nižší úspory z rozsahu Méně reflektují místní poptávku

Globální organizační strategie

Globální organizační strategie (Global) pobočky v zahraničí koordinované z centrály centrální nákup, integrace vývoje, … standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě úspory z rozsahu inovativní nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku „Everywhere everything gets more and more like everything else.“

Multinacionální organizační strategie

Multinacionální organizační strategie relativně více nezávislých poboček ve více zemích slabá globální integrace silná lokální odpovědnost

Multinacionální organizační strategie Nestlé Založen 1866 Pobočky v Anglii, Německu, Španělsku, US 18 R&D, 100 IT 230 000 zaměstnanců, pouze 1600 ve Vevey 1998 nové vedení Snaha o dosažení úspor z rozsahu

Multinacionální organizační strategie Nestlé Peter Brabeck (Chief Executive Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité. Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ (Financial Times, 13 March 2000)

Transnacionální organizační strategie

Transnacionální organizační strategie diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou toky zboží i znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě síťová struktura vysoká vzájemná závislost všech subjektů vysoký stupeň modifikace výrobků vysoký stupeň adaptace marketingu

Transnacionální organizační strategie ABB vznik 1988 1300 poboček, v každé front-line operating manager country manager business area manager

Transnacionální organizační strategie Country manager Lidé Zákazníci Individuální lokální potřeby Front-line operating manager Business area manager Produkt Technologie

Transnacionální organizační strategie 11 Executive vice presidents (Executive comittee) Executive Comittee Busines Area manager Country manager Front line operating manager

Transnacionální organizační strategie hledá rovnováhu mezi dříve zmíněnými typy organizačních struktur kde je to možné – globální produkt (využívá úspory z rozsahu jako globální společnost) kde je třeba – lokální přizpůsobení, lokální služby

EXHIBIT 8-8 Organizational Alternatives and Development for Global Companies © 2010 Pearson Prentice Hall

Obsah „bodovaných“ cvičení Nadnárodní podniky Forma vstupu podniku na zahraniční trh Strategie vstupu Organizační struktura a) z pohledu modelu Stopford and Wells b) z pohledu modelu Bartlett and Ghoshall

Kontrola v nadnárodních společnostech Přímá Nepřímá McDonald’s v Moskvě Problém: kontrola kvality Řešení: výstavba dodavatelské pobočky, trénink manažerů Další možnosti: osobní návštěvy, pravidelné schůzky Příklady: rozpočet, reporty Finanční výkazy: Účetní standardy země pobočky Účetní standardy země centrály Konsolidační Role MIS (IBM case) © 2010 Pearson Prentice Hall

Děkuji za pozornost