Educoland 1. setkání: (sebe)reflexe v práci učitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav pedagogických věd FF MU
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Struktura poradenského procesu
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Příprava katechety a učitele náboženství
Vzájemná hospitační činnost
Didaktické prostředky
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Zpracovala: Simona Hyková
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Pedagogická diagnostika
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
Práva dítěte Výchova k občanství
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

Educoland 1. setkání: (sebe)reflexe v práci učitele Blanka Pravdová, Kateřina Lojdová

Obsah kurzu Očekávání účastníků Koncepce praxí a diskuse Zkušenosti s novou koncepcí praxí Zkušenosti s reflexí v práci se studenty učitelství a se sebereflexí (volné psaní Já jako cvičný učitel)

Když se řekne sebereflexe…

Co je to sebereflexe? vnitřní komunikace se sebou samým introspektivní poznávání sebe sama východisko formování vlastní osobnosti a procesu učení

REFLEXE versus SEBEREFLEXE Korthagen (2011) chápe reflexi jako „mentální proces spočívající ve snaze strukturovat nebo restrukturovat určité zkušenosti, problém nebo stávající znalosti či vhledy.“ Sebereflexe nám umožňuje uvědomit si, co pro nás reflexe znamená, jak nás ovlivňuje. Sebereflexi lze rovněž chápat jako konfrontaci našeho reálného Já a ideálního Já. V procesu sebereflexe vedeme sami se sebou vnitřní dialog, „rozdvojujeme se“ na Já pozorující (I-self) a Já pozorované (Me- self). Někdy jsou oba pojmy zaměňovány.

STĚŽEJNÍ ROLE CVIČNÉHO UČITELE „Když za mnou na konci hodiny přišel učitel a já viděla tu jednu stranu v jeho sešitě, byla jsem více než potěšena. Uviděla jsem asi osm plusů v kroužku, označujících pozitiva. No zkrátka paráda!“ (Ariana)

Úskalí v práci cvičného učitele Třídu studentovi otevírá cvičný učitel „Ve třídě jsem vzbudila pozornost. Učitel žákům nevysvětlil moji přítomnost, a tak během hodiny zvědavě zírali, co dělám, co si píšu.“ (Anna) Diskuse: experiment – učitelem bez formální autority Cvičný učitel studentovi „kryje záda“ „Nekázeň způsobilo hned několik faktorů. Paní učitelka českého jazyka byla celý týden mimo školu, žáci si mysleli, že jim nemůžu dát poznámku nebo špatnou známku, a proto si dovolili se bavit.“ (Alena)

Úskalí v práci cvičného učitele Cvičný učitel jako záchranář „Vše bylo v pořádku do chvíle, než Toníček na tabuli namalovat marihuanu. Samozřejmě jsem mu nařídila, ať to smaže. Jiný žák ze třídy to udělal a Tonda se rozhodl, že si daný obrázek namaluje znova. Problém byl, že již neměl žádnou křídu. Rozhodl se tedy jít do vedlejší devítky a vzít si ji od nich. To jsem mu samozřejmě zatrhla. Na chodbě jsme naštěstí potkali mojí paní učitelku, která Tondovi dovolila si křídu vzít až poté, co jí slíbil, že na tabuli nenamaluje nic nevhodného a dohodli se na tom, že může namalovat smajlíka.“ (Ariana) Kdy a jak poskytovat zpětnou vazbu? Reflektovat nebo mentorovat? „Žáci určili podle mě správně přítomný čas u slovesa, když se do toho vložila paní učitelka, jestli je to opravdu přítomný čas. Docela mě zaskočila, připadala jsem si jako u zkoušky.“ (Amálie)

Struktura zpětné vazby

Co reflektovat: tři oblasti 1. DIDAKTICKÁ OBLAST: CO A JAK UČIT Při vstupu do praxe studenti často upřednostňují reflexi v didaktických otázkách. Jinými slovy ptají se a hledají odpovědi na to, co a jak mají učit. V začátcích je třeba studentům ukázat, že „reflexe není o hledání správných a špatných odpovědí“ (Moon, 2013, s. 99).

2. Sociální oblast: co se děje kolem „Přežila jsem, nicméně jsem chtěla chvílemi opravdu utéct“ (Astrid). Přestože didaktická oblast je jádrová pro celý proces vyučování, nelze opomenout, že se tento proces odehrává v sociálním kontextu, který didaktickou oblast ovlivňuje. Jinými slovy, pokud učitel „nezvládne“ třídu například z hlediska kázně, těžko může naplnit svoje didaktické cíle. Se sociální dimenzí praxe tak do pozadí ustupuje vzdělávací obsah a naopak převládají hlediska obecnější, pedagogická, sociologická a psychologická.

3. OSOBNOSTNÍ OBLAST: já Tato rovina reflexe je zaměřena na vnímání sebe sama, srovnání skutečného a ideálního Já. Jaký bych chtěl být učitel? V edukační realitě se samozřejmě didaktická, sociální a osobnostní oblast prolínají. Reflexe však přináší možnost tyto tři oblasti analyticky oddělit a lépe tak porozumět edukační realitě, což je nezbytným předpokladem efektivního vyučování.

Jak reflektovat? Fáze reflexe ALACT MODEL, podle KORTHAGENA

ALACT model zkratka pochází z počátečních písmen názvů jednotlivých fází popisuje ideální proces reflexe rozlišuje pět fází procesu: akci, pohled zpět na akci, uvědomění si základních aspektů, vytváření alternativních postupů v jednání, pokus, který je zároveň novou akcí, a proto i startovací čárou nového cyklu. Reflexe se provádí v krocích 2,3 a 4 pomocí tří základních otázek: 2. krok: Co se stalo? 3. krok: Co pro mne bylo důležité? 4. krok: Co si stanovím pro další kroky?

NEDOKONČENÝ PROCES REFLEXE

Reflektivní psaní Cvičení dle J. Moon Navazující cvičení: Analýza situace se studentem

Co potřebujeme umět k sebereflexi popisovat a hodnotit své myšlení a způsoby jednání stanovit si jasný cíl a vytvořit soubor kritérií hodnocení srovnávat stav aktuálního „já“ s ideálním a požadovaným „já“ odhalovat příčiny sledovaných jevů vyvozovat závěry pro své zdokonalování klást si sebereflektivní otázky nalézat odpovědi

Jak na to? Skrze sebereflektivní otázky Popisné otázky si učitel klade o učivu, žácích, metodách, způsobech jednání v pedagogických situacích, svých emocionálních prožitcích. Hodnotící otázky se týkají názorů, postojů, způsobech jednání ve vyučovací hodině. Kauzální otázky směřují k odhalení příčin a zdrojů postojů a způsobů jednání (proč). Rozhodovací otázky vedou ke změně postupů, způsobů jednání (jak).

Nástroje sebereflexe psaná sebereflektivní výpověď (popis, analýza, interpretace) učitelův deník videozáznam hodiny zpětná vazba od kolegy (hospitace) zpětná vazba od žáků diagnostické metody, dotazníky

Ukázka diagnostiky: Dotazník interakčního stylu Termín interakce znamená vzájemné působení. Interakce je vždy dvojstranná, zúčastňuje se jí učitel i žák a chování jedné strany ovlivňuje chování druhé Každý učitel inklinuje k určitému způsobu interakce, který u něho převládá v rozlišných interakčních epizodách, takže můžeme hovořit o jeho interakčním stylu. Interakční styl je relativně stabilní charakteristika učitele

Dotazník interakčního stylu

Osm sektorů učitelova interpersonálního stylu

Vyhodnocení dotazníku

Cvičení: postupy v reflexi: od popisu po reflektivní záznam od žádných otázek přes otázky po odpovědi na otázky; identifikace a postupně efektivnější zacházení s vlivem emocí; v „odstupu od události”; v sebetázání, zpochybňování vlastních myšlenek; v rozpoznání důležitosti předchozí zkušenosti; v braní v úvahu názorů ostatních lidí směrem k metakognici – přezkoumávání vlastních reflektivních procesů

Cvičení Analýza výukové situace

Cvičení Analýza hospitace

Shrnutí. Proč (sebe)reflexe v práci učitele? učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby a velký prostor pro vlastní soud; situace se proměňují a musí se stále znovu vyhodnocovat předpoklad efektivního rozhodování předpoklad řešení problémových pedagogických situací jedna z klíčových pedagogických kompetencí součást profesního rozvoje učitele

Shrnutí: Kdo je (sebe)reflektivní učitel? (Sebe) reflektivní učitel je takový učitel, který upřímně a současně efektivně kriticky reflektuje pedagogickou praxi, obzvláště pak vlastní myšlení, jednání a důsledky vlastní činnosti. Já jako (sebe)reflektivní učitel…

Použité zdroje Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. KAŠPAROVÁ, Eva. SWOT analýza jako nástroj kvalifikované sebereflexe učitele. Metodický portál: Články [online]. 03. 08. 2007, [cit. 2012-11-16]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/717/SWOT-ANALYZA-JAKO-NASTROJ-KVALIFIKOVANE- SEBEREFLEXE-UCITELE.html>. ISSN 1802-4785. Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B. & Wubbels T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Kyriacou, CH. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. Pravdová, B. Virtuální hospitace - Výchova k občanství: Práva dítěte. Metodický portál: Články[online]. 31. 01. 2011, [cit. 2012-11-16]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10223/VIRTUALNI-HOSPITACE---VYCHOVA-K-OBCANSTVI- PRAVA-DITETE.html>. ISSN 1802-4785. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů : problémy a inspirace. Brno: Paido. Švec, V. (2004). Sebereflexe učitelova výchovného působení. In S. Střelec (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: PdF MU.

Děkujeme za pozornost a přejeme mnoho úspěchů nejen v praxích