BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUPY K PORADENSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Orientace firmy FitVitalita s.r.o v aktuálním podnikatelském prostředí
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Kariérové poradenství
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Školní poradenské pracoviště
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Zdravá škola.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Ambulantní léčba ___________________________________
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ProPIG Specifické strategie pro snížení environmentálních dopadů zemědělské činnosti zlepšením zdraví, welfare a výživy prasat chovaných v ekologickém.
Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. Ústav výživy 3. LF UK
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Metodika nutričního poradenství
Komunikace s rodiči.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Tělesné sebepojetí.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
Případová studie Seminář 2014.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Struktura bakalářské práce
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Nutriční poradenství.
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Projekt VIP Kariéra II - KP Bez bariér až na trh práce Ing. Jana Trhlíková Konference , Praha.
Definice, základní pojmy
PhDr.Václava Masáková1 Administrator Psychosociální programy s psychoterapeutickým prvkem pro děti a mládež.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Kariérové poradenství v českém středním školství
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Sociální dovednosti učitele
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUPY K PORADENSTVÍ Doc.MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže Katedra preventivního lékařství 3. LF UK Praha

Národní program zdraví České republiky Hlavní prioritou - změna životního stylu: pozitivní změna výživových zvyklostí snižování kuřáctví omezování a zvládání nadměrného stresu zlepšení reprodukčního zdraví snížení spotřeby alkoholu prevence drogových závislostí optimalizace pohybové aktivity

Behaviorální přístup Zaměřen na analýzu a změnu chování Předpokládá, že veškeré chování, včetně rizikového, je naučené Rizikové chování je možno změnit aplikací základních principů učení (nápodoba, podmiňování, vhled) Zaměřuje se na současné problémy, aktuální chování, příznaky Poradenství – rámec pro výchovu a nácvik nového chování, pěstování žádoucích návyků, změna životního stylu

Poradenství a výchova ke zdraví Vychází z nejnovějších poznatků z oblasti výzkumu (medicína, psychologie, psychoterapie) Činnost musí být soustavná, systematická, komplexní a důsledně promyšlená Cílená vzhledem k věku, pohlaví, vzdělání a konkrétním problémům jedince nebo skupiny v oblasti zdravotní, psychické a sociální Respektuje životní prostředí jedince Vyžaduje osobní zainteresovanost jedince

Behaviorální přístup Založen na spolupráci poradce a klienta Poradce je v práci s klientem aktivní, povzbuzující, motivuje, vede klienta ke změně Direktivní a didaktický (edukační přístup) Poradce a klient společně formulují cíle změny Poradce poskytuje rady a pokyny a zároveň respektuje potřeby klienta

Základní postupy v poradenství Účinně se ptát a naslouchat Budovat důvěru klienta a podporovat jej ke změně Akceptovat a respektovat přání klienta při formulování změny

Umění ptát se a naslouchat 1. Účinná neverbální komunikace 2. Kladení otevřených otázek 3. Zopakování toho, co klient říká 4. Projevení zájmu pomocí slov a gest 5. Vyloučení hodnotících slov 6. Projevení empatie

1. Účinná neverbální komunikace Věnujte klientovi dostatek času bez přerušování (návštěvy, telefony). Dodržujte stejnou výši hlavy (uspořádání sezení). Odstraňte bariéry (PC, záznamy). Pozorně naslouchejte. Udržujte zrakový kontakt

2. Kladení otevřených otázek Doplňující otázky k získání informací Co, jak, kdy, kde, kolik, atd. (např. Kolik času věnujete týdně pohybu?) X Uzavřené otázky – odpověď ANO/NE X Proč? – zavádějící interpretace klienta

3. Zopakování toho, co klient říká Ukáže, zda rozumíme klientovi Povzbudí klienta, aby řekl více 4. Projevení zájmu Krátké odpovědi: „Aha“, „Ano“, „Jistě“, atd. Pohled do očí, pokývnutí hlavou, úsměv gesto, atd.

5. Vyloučení hodnocení 6. Projevení empatie Vyhněte se hodnotícím slovům jako – dobře, špatně, správně, málo, atd. (kritika snižuje sebedůvěru klienta, brzdí spolupráci) 6. Projevení empatie Ukažte klientovi, že jej chápete, že se dovedete vžít do jeho situace.

Budování důvěry klienta a poskytování podpory Vyjadřujte se srozumitelně, přizpůsobte se úrovni klienta (autentický projev). Zjistěte a přijměte klientovy představy, názory, přání a pocity (x nesouhlas). Zjistěte, co dělá dobře, a pochvalte jej. Dávejte doporučení, rady ne příkazy, zákazy (informovaná volba - klient sám rozhodne). Dávejte jen použitelné informace v dané situaci („šité na míru klienta“). Poskytněte případně praktickou pomoc.

Metodika práce poradny 1 . Diagnostická část :    zjištění rizikového profilu klienta    zjištění stravovacích zvyklostí a chyb    zjištění pohybového režimu klienta    zjištění stupně kuřácké závislosti    zjištění typu chování  

Metodika práce poradny 2. Analytická část :  zpracování údajů komplexním počítačovým programem  porovnání s optimálními ukazateli ve vztahu k pohlaví, věku, zdravotnímu stavu, profesi a způsobu života  navržení individuální změny podle potřeb klienta

Klient Muž, 44 let, ženatý, sedavé zaměstnání (PC) Odeslán do poradny praktickým lékařem Při preventivní prohlídce zjištěna: zvýšená hladina triglyceridů, celk. cholesterolu, LDL RA pozitivní (KVO) – otec IM ve 40 letech Doporučeno zhodnocení, příp. úprava výživových návyků a pohybové aktivity Zjištěna nízká úroveň pohybové aktivity

Nácvik poradenského rozhovoru 1. Informovat klienta o riziku: - RA (otec – předčasné úmrtí - IM) – o vztahu nízké pohybové aktivity a zvýšené hladině krevních lipidů 2. Motivovat klienta ke zvýšení pohybové aktivity: - vysvětlit výhody změny (snížení zdravotního rizika, zlepšení tělesné i duševní kondice, atd.)

Nácvik poradenského rozhovoru 3. Dohodnout s klientem na postupné změně: Poradce navrhne zvýšení PA podle metodiky poradny podpory zdraví (Preskripce tělesné aktivity, s. 39) Poradce dohodne s klientem konkrétní cíle změny tělesné aktivity

Cíle Jsou formulovány konkrétně? Kdy, kde, s kým mohu dosáhnout cíle? Můžu kontrolovat, měřit své cíle (záznamy)?

Nácvik poradenského rozhovoru 4. Dohodnout s klientem na rámci spolupráce, kontrolách Co klient chce/může investovat, aby uskutečnil své cíle? (čas, peníze, atd.) Co potřebuje od poradce? Časový rámec (délka poradenského procesu, délka poradenské hodiny, frekvence setkání, omluvení neúčasti) Placení Podmínky vypovězení dohody

Nácvik poradenského rozhovoru Nácvik ve dvojicích – poradce, klient, Účastníci sdělí svou zkušenost o nácviku v celé skupině Diskuse