BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUPY K PORADENSTVÍ Doc.MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže Katedra preventivního lékařství 3. LF UK Praha
Národní program zdraví České republiky Hlavní prioritou - změna životního stylu: pozitivní změna výživových zvyklostí snižování kuřáctví omezování a zvládání nadměrného stresu zlepšení reprodukčního zdraví snížení spotřeby alkoholu prevence drogových závislostí optimalizace pohybové aktivity
Behaviorální přístup Zaměřen na analýzu a změnu chování Předpokládá, že veškeré chování, včetně rizikového, je naučené Rizikové chování je možno změnit aplikací základních principů učení (nápodoba, podmiňování, vhled) Zaměřuje se na současné problémy, aktuální chování, příznaky Poradenství – rámec pro výchovu a nácvik nového chování, pěstování žádoucích návyků, změna životního stylu
Poradenství a výchova ke zdraví Vychází z nejnovějších poznatků z oblasti výzkumu (medicína, psychologie, psychoterapie) Činnost musí být soustavná, systematická, komplexní a důsledně promyšlená Cílená vzhledem k věku, pohlaví, vzdělání a konkrétním problémům jedince nebo skupiny v oblasti zdravotní, psychické a sociální Respektuje životní prostředí jedince Vyžaduje osobní zainteresovanost jedince
Behaviorální přístup Založen na spolupráci poradce a klienta Poradce je v práci s klientem aktivní, povzbuzující, motivuje, vede klienta ke změně Direktivní a didaktický (edukační přístup) Poradce a klient společně formulují cíle změny Poradce poskytuje rady a pokyny a zároveň respektuje potřeby klienta
Základní postupy v poradenství Účinně se ptát a naslouchat Budovat důvěru klienta a podporovat jej ke změně Akceptovat a respektovat přání klienta při formulování změny
Umění ptát se a naslouchat 1. Účinná neverbální komunikace 2. Kladení otevřených otázek 3. Zopakování toho, co klient říká 4. Projevení zájmu pomocí slov a gest 5. Vyloučení hodnotících slov 6. Projevení empatie
1. Účinná neverbální komunikace Věnujte klientovi dostatek času bez přerušování (návštěvy, telefony). Dodržujte stejnou výši hlavy (uspořádání sezení). Odstraňte bariéry (PC, záznamy). Pozorně naslouchejte. Udržujte zrakový kontakt
2. Kladení otevřených otázek Doplňující otázky k získání informací Co, jak, kdy, kde, kolik, atd. (např. Kolik času věnujete týdně pohybu?) X Uzavřené otázky – odpověď ANO/NE X Proč? – zavádějící interpretace klienta
3. Zopakování toho, co klient říká Ukáže, zda rozumíme klientovi Povzbudí klienta, aby řekl více 4. Projevení zájmu Krátké odpovědi: „Aha“, „Ano“, „Jistě“, atd. Pohled do očí, pokývnutí hlavou, úsměv gesto, atd.
5. Vyloučení hodnocení 6. Projevení empatie Vyhněte se hodnotícím slovům jako – dobře, špatně, správně, málo, atd. (kritika snižuje sebedůvěru klienta, brzdí spolupráci) 6. Projevení empatie Ukažte klientovi, že jej chápete, že se dovedete vžít do jeho situace.
Budování důvěry klienta a poskytování podpory Vyjadřujte se srozumitelně, přizpůsobte se úrovni klienta (autentický projev). Zjistěte a přijměte klientovy představy, názory, přání a pocity (x nesouhlas). Zjistěte, co dělá dobře, a pochvalte jej. Dávejte doporučení, rady ne příkazy, zákazy (informovaná volba - klient sám rozhodne). Dávejte jen použitelné informace v dané situaci („šité na míru klienta“). Poskytněte případně praktickou pomoc.
Metodika práce poradny 1 . Diagnostická část : zjištění rizikového profilu klienta zjištění stravovacích zvyklostí a chyb zjištění pohybového režimu klienta zjištění stupně kuřácké závislosti zjištění typu chování
Metodika práce poradny 2. Analytická část : zpracování údajů komplexním počítačovým programem porovnání s optimálními ukazateli ve vztahu k pohlaví, věku, zdravotnímu stavu, profesi a způsobu života navržení individuální změny podle potřeb klienta
Klient Muž, 44 let, ženatý, sedavé zaměstnání (PC) Odeslán do poradny praktickým lékařem Při preventivní prohlídce zjištěna: zvýšená hladina triglyceridů, celk. cholesterolu, LDL RA pozitivní (KVO) – otec IM ve 40 letech Doporučeno zhodnocení, příp. úprava výživových návyků a pohybové aktivity Zjištěna nízká úroveň pohybové aktivity
Nácvik poradenského rozhovoru 1. Informovat klienta o riziku: - RA (otec – předčasné úmrtí - IM) – o vztahu nízké pohybové aktivity a zvýšené hladině krevních lipidů 2. Motivovat klienta ke zvýšení pohybové aktivity: - vysvětlit výhody změny (snížení zdravotního rizika, zlepšení tělesné i duševní kondice, atd.)
Nácvik poradenského rozhovoru 3. Dohodnout s klientem na postupné změně: Poradce navrhne zvýšení PA podle metodiky poradny podpory zdraví (Preskripce tělesné aktivity, s. 39) Poradce dohodne s klientem konkrétní cíle změny tělesné aktivity
Cíle Jsou formulovány konkrétně? Kdy, kde, s kým mohu dosáhnout cíle? Můžu kontrolovat, měřit své cíle (záznamy)?
Nácvik poradenského rozhovoru 4. Dohodnout s klientem na rámci spolupráce, kontrolách Co klient chce/může investovat, aby uskutečnil své cíle? (čas, peníze, atd.) Co potřebuje od poradce? Časový rámec (délka poradenského procesu, délka poradenské hodiny, frekvence setkání, omluvení neúčasti) Placení Podmínky vypovězení dohody
Nácvik poradenského rozhovoru Nácvik ve dvojicích – poradce, klient, Účastníci sdělí svou zkušenost o nácviku v celé skupině Diskuse