Geografie a životní prostředí (Vybráno z geografických standardů - NGS) Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Jak lidská činnost modifikuje životní prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Jádrové a periferní oblasti
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Krajina, krajinné složky
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Charakteristika kraje
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Krajina a životní prostředí
Moravskoslezský kraj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
Krajinná sféra a její části
Integrované terénní vyučování Geografie
VLIV URBANIZACE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Regionální zeměpis Funkce a cíle Zdeněk Bergman Funkce geografie poznávací aplikační všeobecně vzdělávací.
OHROŽENÁ PŘÍRODA Půdní eroze – úbytek půdy Růst počtu obyvatel
Česká republika: Českobudějovický kraj Hospodářský zeměpis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
Petra Jarábová Markéta Kanisová
KRAJE ČR HLAVNÍ MĚSTO PRAHA.
Společenské a hospodářské prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Český Krumlov,
Ochrana přírody ČR.
50.1 Moravskoslezský kraj – poznáš jeho dominanty?
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
Darek Matwikow Jan Jelínek
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
43.1 Jihočeský kraj – poznáš jeho dominanty?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Město Brno.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY V
Krajinná sféra Jan Dušek.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Společenské a hospodářské prostředí
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 2. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno.
PROJEKT R E G I O N PROGRAM ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_10_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Co je a co není město? Základní škola Libina,
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Česká republika Moravskoslezský kraj. Anotace: Materiál slouží k seznámení s jedním z krajů České republiky (Morava) – Moravskoslezským krajem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Krajina Co to je krajina?
Hospodářství jádrové a periferní oblasti
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Ekonomika životního prostředí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŘÍRODNÍ (KRAJINNÁ) SFÉRA ZEMĚ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Krajina – vymezení pojmu, typy krajin
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Jihočeský kraj. Jihočeský kraj Kde leží Česká republika v Evropě?
Geografie Krajinná sféra
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_13_20_životní prostředí.
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Charakteristika zeměpisu CR
PŘÍRODNÍ SFÉRA ZEMĚ.
Transkript prezentace:

Geografie a životní prostředí (Vybráno z geografických standardů - NGS) Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Jak lidská činnost modifikuje životní prostředí. Příklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit : - popsat jednotlivé složky Země a ovlivnění jich lidskou činností (atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra); - jak je možné, že se dopady lidské činnosti se projevují i na jiných místech, kde člověk přímo nepůsobí (přenos znečištění vzduchem, vodou …); - vysvětlit dopad velkých staveb na jejich okolí (např. stavba přehrad na okolí řeky…); - porovnej mapy a tabulky a zjisti dopady určité lidské činnosti na jiných místech ve světě ( atomové havárie, ukládání odpadů na dno moří, kyselé deště,….); - vývoj lidských technologií v čase a vyvozené dopady na životní prostředí

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Popsat jednotlivé složky Země a jejich ovlivnění lidskou činností - atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra, kryosféra. Obecný fyzicý zeměpis – většinou 6. ročník – na závěr kapitol o jednotlivých sférách utvořit pracovní listy týkající se různých dopadů lidské činnosti na jednotlivé složky Země. Regionální geografie: příklady znečišťování atmosféry a ostatních složekv různých regionech. Aplikace na Českou republiku. Porovnej mapy a tabulky a zjisti dopady určité lidské činnosti na jiných místech ve světě - atomové havárie, ukládání odpadů na dno moří,kyselé deště…

Příklad – atmosféra – zněčištění ovzduší Kyselé deště -Obr.č.1 a obr.č.2 je z pohoří na severu ČR – napiš název pohoří a najdi příčiny degradace lesních porostů. Urči návětrnou a závětrnou stranu. Obr. č.1 Obr. č.2

Desertifikace – rozšiřování pouští Úkol: zjisti, jak se na rozšiřování pouští může podílet člověk?

Rumunsko – Apuseni – Aries - nakládání s odpady - rok 2005.

Osídlování venkovské krajiny - Lesotho

Příklad z učebnice – Human geography – Harm de Blij S příchodem urbanizace začala mít mnohá města tendenci stát se jednotvárnými. V mnoha případech je to pouze velice známé okolí či orientační bod jež odlišuje jedno město od druhého. Dokážete identifikovat významná severoamerická města? Urbanizace

Správné řešení Urbanizace Úkolem bylo, přiřadit názvy měst ke správným obrázkům.

Příklady vysvětlení správných odpovědí TORONTO - Uhodli jste největší město Kanady. Mohli jste to uhodnout podle místa umístění baseballového stadionu pro Blue Jays ve středu města (tento trend se ujal i v Baltimore a dalších oblastech). Otočná CN věž je dalším znakem Toronta, nejvyšší volně stojící stavba (ne nejvýznamnější budova) v Severní Americe. TORONTO - Uhodli jste největší město Kanady. Mohli jste to uhodnout podle místa umístění baseballového stadionu pro Blue Jays ve středu města (tento trend se ujal i v Baltimore a dalších oblastech). Otočná CN věž je dalším znakem Toronta, nejvyšší volně stojící stavba (ne nejvýznamnější budova) v Severní Americe. SAN FRANCISCO - Toto velmi ojedinělé město u zálivu je identifikováno dle jeho kopcovitého reliéfu, příkře strmých ulic a zajímavou architekturou jako opěrný jehlan Transamerican Building nebo starý monument Colt tower. SAN FRANCISCO - Toto velmi ojedinělé město u zálivu je identifikováno dle jeho kopcovitého reliéfu, příkře strmých ulic a zajímavou architekturou jako opěrný jehlan Transamerican Building nebo starý monument Colt tower. NEW YORK - to je Big Apple a vy jste měli být schopni uhodnout to díky vertikálnímu profilu a výrazné městské architektuře a samozřejmě díky strážné soše darované Francouzi před více než stoletím, Bartholdově soše Svobody při příjezdu do Newyorského přístavu. NEW YORK - to je Big Apple a vy jste měli být schopni uhodnout to díky vertikálnímu profilu a výrazné městské architektuře a samozřejmě díky strážné soše darované Francouzi před více než stoletím, Bartholdově soše Svobody při příjezdu do Newyorského přístavu.

Urbanizace v ČR Předchozí úkol se dá modifikovat i na města v ČR. Předchozí úkol se dá modifikovat i na města v ČR. Půjde o spojení témat socioekonomické geografie i žp a rovněž o spojení geografie a historie. Půjde o spojení témat socioekonomické geografie i žp a rovněž o spojení geografie a historie.Úkol: 1. přečti si pozorně text a prohlédni obrázky. 2. Přiřaď správně k číslicím i písmenka. 3. Jak bys pojmenoval tento typ krajiny a jaký vliv měla urbanizace – vznik a výstavba měst na životní prostředí?

České Budějovice Český Krumlov Prostor města je přirozeným geografickým centrem celých jižních Čech Prostor města je přirozeným geografickým centrem celých jižních Čech Ochranná poloha na soutoku Malše s Vltavou Ochranná poloha na soutoku Malše s Vltavou Obranná strategie barokní pevnosti vyžadovala úplnou likvidaci zástavby kolem města. Roku 1825 začala likvidace bastionového opevnění. Obranná strategie barokní pevnosti vyžadovala úplnou likvidaci zástavby kolem města. Roku 1825 začala likvidace bastionového opevnění. Koněspřežní železnice – podnět rozvoje Koněspřežní železnice – podnět rozvoje Po roce 1848 začal díky uvolnění pout venkovského obyvatelstva velký nárůst města. Roku 1905 zde bylo 37 větších továren. Po roce 1848 začal díky uvolnění pout venkovského obyvatelstva velký nárůst města. Roku 1905 zde bylo 37 větších továren. Rozpad Rakousko-Uherska →tradiční svazky s Lincem byly do značné míry přerušeny (ještě více po roce 1848)→stagnace. Teprve od 60. let se díky posílení těžkého průmyslu město začalo opět rozrůstat. Otevření hranic po roce 1989 městu prospělo. Rozpad Rakousko-Uherska →tradiční svazky s Lincem byly do značné míry přerušeny (ještě více po roce 1848)→stagnace. Teprve od 60. let se díky posílení těžkého průmyslu město začalo opět rozrůstat. Otevření hranic po roce 1989 městu prospělo. Městská památková rezervace Městská památková rezervace Zásadním mezníkem pro další vývoj sídla byl rok 1302, kdy vymřelé pány nahradili páni z Rožmberka, kteří z městečka učinili hlavní centrum svých držav. Zásadním mezníkem pro další vývoj sídla byl rok 1302, kdy vymřelé pány nahradili páni z Rožmberka, kteří z městečka učinili hlavní centrum svých držav. 2. polovina 18. a 1. polovina 19. století rozvoj těžby tuhy. 2. polovina 18. a 1. polovina 19. století rozvoj těžby tuhy. Oblast jižně od města byla odsunem německého obyvatelstva a zánikem sídelní struktury silně zasažena. Západně od města vznikl vojenský prostor Boletice. Oblast jižně od města byla odsunem německého obyvatelstva a zánikem sídelní struktury silně zasažena. Západně od města vznikl vojenský prostor Boletice. Historické jádro města je chráněno UNESCEM. Historické jádro města je chráněno UNESCEM. 12

České Budějovice Český Krumlov AB

Geografie a životní prostředí Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Jak přírodní systémy ovlivňují lidskou společnost. Příklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit: - shromáždit data o využívání půdy, ekonomické ukazatele, statistiku dopravy, stavebním materiálu a stylu architektury; - charakterizovat kulturu jejich prostředí a srovnat s jinými regiony, jak kultura reflektuje podmínky prostředí; - srovnat zemědělskou produkci v různých přírodních regionech; - přemýšlet o důsledcích nežádoucích změn prostředí na lidské aktivity a navrhnout řešení některých problémů; - shromáždit informace o adaptacích lidí na různá prostředí, a napsat, jak přírodní prostředí ovlivňuje život jejich regionu a v jiných oblastech světa; - popsat vztah mezi lidmi a přírodními hazardy v různých regionech státu a světa a srovnat; - zhodnotit jaký mají dopad na společnost (ekonomický dopad, ztráty životů, sociální dopad,dlouhodobý dopad...).

LAŽÁNKY RUDICE VILÉMOVICE JEDOVNICE Práce s leteckými snímky - letecký snímek – 1953 Ze - Dě Letecký snímek – 1999 JEDOVNICE RUDICE

Popiš co vidíš na starém a na novém snímku a napiš, jaký je mezi nimi rozdíl. Využití krajiny.

Povodně 2002 Zamysli se, jaký vliv má změna ve využívání krajiny na povodně? Najdi alespoň tři příklady.

Geografie a životní prostředí Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Změny, které se vyskytly ve významu, užití, a distribuci zdrojů. Příklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit: - jak funguje celosvětová distribuce a užití různých zdrojů; - proč mají lidé a různé zájmové skupiny lidí různé pohledy / názory na užití zdrojů; názory na užití zdrojů; - jak technologie ovlivňuje a přistupuje k využití zdrojů; - jakou roli hrají zdroje ve společnosti; - popsat důsledky užívání zdrojů v dnešním světě; - vyhodnotit různé pohledy ohledně užití zdrojů

RVP –zeměpis a ŽP ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Očekávané výstupy Očekávané výstupy - žák porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin; - uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů) - uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí Učivo Učivo - krajina - přírodní a společenské prostředí, typy krajin - vztah příroda a společnost - trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí, chráněná území přírody, globální ekologické a environmentální problémy lidstva