Sociální opora.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
PSYCHICKÉ REAKCE NA BLÍŽÍCÍ SE KONEC ŽIVOTA
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PSYCHICKÉ JEVY.
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Stáří a právo na důstojný život
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Problematika eutanázie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
Sdělování nepříznivých informací.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova k občanství RODINA
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Paliativní medicína Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Sociální práce s rodinou 10
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Inkontinence Jeden z nejčastějších zdravotních problémů
Transkript prezentace:

Sociální opora

AFILIACE = potřeba člověka navozovat kladné a těsné vztahy s jinými lidmi „Lidé s rozvinutými sociálními vazbami žijí podle některých zjištění déle a disponují celkem lepším fyzickým i psychickým zdravím než lidé bez těchto vazeb.“ L.F. Berkman a L. Breslov

Proč lidé navazují vztahy s druhými lidmi? ověření našeho chápání sociální reality přítomnost blízké osoby umocňuje pocity štěstí v radostných chvílích a naopak poskytuje úlevu při zármutku, bolesti a zklamání. podněty pro srovnávání, osvojování nových poznatků a zpětnou vazbu pro akty našeho vlastního chování pocit bezpečí, vědomí, že se mám na koho obrátit ve složitých životních situacích sdílení Poskytuje ověření našeho chápání sociální reality (ve vztahu k respektovanému člověku si můžeme ověřit, co je dobré, vhodné atd.), na čem se shodneme s (významnými) druhými, tomu věříme. Tendence k afiliaci vzrůstá v nejistotě a zejména v situacích ohrožení. Pouhá přítomnost druhého člověka snižuje úzkost a napomáhá nalezení vhodných způsobů reakce na ohrožující situace. 2. neboli sdílená radost, dvojnásobná radost, sdílený žal, poloviční žal. 3. Interakce poskytuje podněty pro srovnávání, osvojování nových poznatků a zpětnou vazbu pro akty našeho vlastního chování. 5. Spolupráce a společné dosahování výkonu přináší uspokojení. Sdílení názorů, postojů a možnost jejich prodiskutování, sdílení důvěrných (jiným nepřístupných) informací přináší uspokojení.

Samota a osamění Únik do samoty Osamění Sociální izolace Emocionální izolace

SOCIÁLNÍ FOBIE https://www.youtube.com/watch?v=8v3tWJFhIzI

Co je to sociální opora? Pomoc, která je poskytována druhými lidmi člověku, který se nachází v zátěžové situaci. Obecně jde o činnost, která člověku jeho situaci určitým způsobem ulehčuje. Makroúroveň: celospolečenská forma pomoci potřebným Mezoúroveň: podpora sociální skupiny lidí (organizace, spolky…) Mikroúroveň: osoba nejbližší (přítel, partner, rodič…)

Sociální opora Systém sociální opory je zde chápán jako „nárazníkový“ či tlumící systém, chránící lidi proti potenciálnímu škodlivému vlivu stresových událostí. Phillips effect – úmrtnost lidí je po datu narozenin podstatně větší než před tímto termínem. Dochází k výraznému zintenzivnění rodinných a přátelských projevů a vztahů a k jejich následnému oslabení.

Druhy sociální opory Instrumentální Informační Emocionální Hodnotící Konkrétní forma pomoci, např. finanční, jídlo, materiální pomoc… Informační Informace k orientování se v situaci (zkušenosti, profesionální rady…) Emocionální Empatickou formou sdělovaná emocionální blízkost (láska, soucítění…) Hodnotící Sdělovaná úcta, respekt, je posilováno sebevědomí, povzbuzování…

Dva základní modely účinku sociální opory „NÁRAZNÍKOVÝ“ MODEL (model zaměřený na stres), sociální opora má příznivý vliv na zdravotní stav pouze nebo především tehdy, je-li člověk vystaven působení stresu (zvláště chronického) a tlumí jeho negativní důsledky. Snazší vznik nemoci se předpokládá u osob s vyšší úrovní stresu a s nižší úrovní sociální podpory. MODEL PŘÍMÉHO ÚČINKU předpokládá, že sociální opora má protektivní účinek na zdravotní stav nezávisle na tom, zda lidé jsou, nebo nejsou vystaveni účinku stresu.

Příklady studií, kde byl zjištěn kladný vliv sociální opory na zdravotní stav postižených: Při studiu negativního dopadu havárie jaderné elektrárny (Three Miles Island) se zjistilo, že sociální opora byla důležitým faktorem tlumícím zrod psychosomatických onemocnění obyvatel v oblasti kolem elektrárny (Fleming, 1982). U lidí, kteří se starali o pozůstalé oběti letecké katastrofy, se sociální opora projevila jako výrazný tlumící faktor prožívaného stresu (Bartone, 1987). Ženy, které žily v relativně špatných vzájemných vztazích s manželem (tj. s relativně nižší formou sociální opory), měly vyšší počet kardiovaskulárních onemocnění (Kannel, 1987). Muži typu A osobnosti s nižší mírou sociální opory měli vyšší úmrtnost 69% (sledovanou v průběhu 10 let), oproti mužům se stejnou osobností, avšak vyšší mírou sociální opory, 11% (Orth-Gomér, 1990). Ženatí muži se lépe zotavují z operace srdce než neženatí (Kulik, 1989).

Rozdíly mezi muži a ženami Ženy vyhledávají intenzivněji úzké mezilidské vztahy. Jsou v nich vřelejší a důvěrnější než muži. Mají většinou širší sociální síť a tudíž i možnou podporu. Ovdovělí muži mají vyšší úmrtnost než stejně staří ženatí muži. To u žen neplatí.

Model Kübler-Rossové známý též jako pět fází smutku či pět fází umírání, byl poprvé zaveden v roce 1969 americkou psycholožkou Elisabeth Kübler- Rossovou v její knize On Death and Dying. Součástí knihy byl model s názvem Proces vyrovnání se s umíráním, založený na jejím výzkumu a rozhovorech s 500 umírajícími pacienty. Popisuje pět oddělených fází v rámci procesu, při kterém se lidé vyrovnávají se smutkem a tragédií. Kübler-Rossová původně aplikovala tyto fáze pouze u lidí trpící smrtelnou nemocí, později však i na jakýkoli druh tragické osobní ztráty (práce, příjmu, svobody). Mohou sem spadat i významné životní událostí jako smrt milovaného, rozvod, drogová závislost, vypuknutí nemoci či chronické nemoci, diagnóza neplodnosti, stejně jako řada tragédií či neštěstí.

5 stádií 1.) POPÍRÁNÍ/ŠOK – „Cítím se dobře.“, „Tohle se nemůže dít, ne mně.“, „Došlo k záměně výsledků, to musí být omyl.“ Popírání je pro jedince pouze dočasnou obranou. Jde o šokovou situaci, která může trvat různě dlouho. Dotyčný se nechce s nastalou situací smířit. 2.) HNĚV/AGRESE – „Proč já? To není fér!“, „Proč se to děje mně?“, „Kdo za to může?“ Jakmile se jedinec dostane do druhé fáze, uvědomuje si, že popírání již nemůže pokračovat. V této fázi je o dotyčného velmi těžké pečovat v důsledku pocitů vzteku. Je důležité si uvědomit, že tyto fáze nemusí proběhnout kompletně či chronologicky. Ne každý, kdo zažívá situaci ohrožující lidský život či zásadně měnící lidský život, pociťuje všech pět reakcí, a rovněž též ne každý, kdo je zažívá je musí bezpodmínečně prožívat v daném pořadí. Často též dotyčný může fáze zažít jako na tzv. „horské dráze“, což je střídání dvou nebo více fází, během nichž se dotyčný několikrát k jedné či více z nich navrací. Reakce na nemoc, smrt či ztrátu jsou stejně tak jedinečné, jako osoba, která je zažívá. Některé z fází tak nemusí nastat, jiné mohou být prožity v jiném pořadí a někteří prožívají některé fáze neustále dokola.

3. ) SMLOUVÁNÍ – „Chci se dožít svých vnuků 3.) SMLOUVÁNÍ – „Chci se dožít svých vnuků.“, „Udělám cokoliv, abych mohl/a žít ještě pár let.“, „Dám všechny své peníze, za…“ Třetí fáze zahrnuje naději, že jedinec může nějakým způsobem oddálit či odložit smrt či krizovou situaci. Dotyčný se obrací k vyšší mocí (např. Bohu) s žádostí o delší život výměnou za změnu životního stylu apod. V této fázi též dochází k hledání zázračného léku či alternativních metod léčby. 4.) DEPRESE – „Jsem tak smutný, proč se s čímkoli obtěžovat?“, „Umřu, tak o co jde?“, „Ztratil/a jsem milovaného/milovanou, proč dál žít?“ Během čtvrté fáze si umírající začíná uvědomovat jistotu blížící se smrti nebo situace, kterou nemůže změnit. Kvůli tomu může být mlčenlivý, odmítat návštěvy a trávit většinu času v pláči a truchlení s pocity strachu, úzkosti, smutku a beznaděje.

5. ) SMÍŘENÍ – „Bude to v pořádku 5.) SMÍŘENÍ – „Bude to v pořádku.“, „Nemůžu proti tomu bojovat, měl bych se na to připravit.“ V této poslední fázi se dotyčný začíná vyrovnávat se smrtí či nastalou situací. Dochází k psychickému uvolnění.

Jak pečovat o partnerské vztahy Michal Mynář: Vztahy bez poražených https://www.youtube.com/watch?v=eCdBErFPvBg