Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století" 1.pokus o formulaci uceleného celosvětového konceptu vzdělávání Globalizace zasahuje do všech oblastí lidského života – nutnost zavedení všeobecných principů vzdělávání Vzdělání pomáhá řešit globální problémy - nutná mezinárodní spolupráce
Klíčová role UNESCO ve vzdělávání (od konce 2.světové války) Od konce 2.světové války UNESCO zprostředkovávalo mezinár. kontakty v oblasti vzdělávání V Československu díky UNESCO demokratizace přístupu ke vzdělání – společnost si uvědomila možnost nezkreslené výchovy
Mezinárodní komise ,,Vzdělávání pro 21.století“ Zřízena r. 1993, předseda Jacques Delors Vzdělání: - v nejširším možném rozsahu (od předškolního po vysokoškolské a další) - formálně i neformálně 6 okruhů společných všem vzdělávacím politikám: vzděl. a kultura, vzděl. a občanství, vzděl. a sociál.soudržnost, vzděl., práce a zaměstnání, vzděl. a rozvoj, vzděl., výzkum a věda
Principy vzdělávání pro 21.století Dostupné v průběhu celého života Nástroj tvorby, pokroku a šíření poznání a vědy Umožnit rozvoj člověka jako individuality - využít veškerého potenciálu každého jedince Za vzděl. je odpovědná celá společnost Lidé by měli být aktivní nikoli jen pasivní příjemci vzdělání
Vize vzdělávání pro 21.století Vzdělání jako most mezi lidmi - podpoří jejich vzájemnou spolupráci Strategie trvale udržitelného rozvoje Rozvoj celoživotního vzdělávání Spolupráce kulturních institucí (muzea, knihovny) se vzdělávacími institucemi - stávají se důležitými vzdělávacími centry
Učit se žít společně s ostatními Učit se být 4.pilíře vzdělávání Učit se poznávat Učit se jednat Učit se žít společně s ostatními Učit se být
Role knihoven a knihovníků v učící se společnosti Nutnost multikulturního a multioborového vzdělávání knihovníků a informačních pracovníků Spolupráce kulturních institucí (muzea, knihovny) se vzdělávacími institucemi Knihovny jako symbol kulturních a společenských hodnot
Role knihoven a knihovníků v učící se společnosti Jakou roli zaujímá knihovník (informační pracovník) v učící se společnosti? Jaké schopnosti by měl mít?