Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Management a rozvoj obcí
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
ACM Digital Library PhDr. Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
STATIST PhDr. Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy sociální psychologie
Metodologie psychologie PSY401
Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Úvod do kvalitativního výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Validita jako integrace výzkumného poznání PSY401 Metodologie psychologie Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc. Jan Širůček, PhD.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
TVORBA STRATEGIE HARM BORGERS
Workshop k akčnímu výzkumu
Mixed methods design (MMD)
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Výzkumná otázka – heuristický výzkum
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Obsah přednášky 1.Sběr dat – dílčí aktivity 2.Místo a jedinec 3.Přístupnost a vztah 4.Smysluplné strategie tvorby souboru 5.Typy dat 6.Záznamové procedury 7.Problémy sběru dat 8.Ukládání dat

Základní pravidla  Teoretický výběr  Teoretická saturace  Reprezentativnost vzhledem ke zkoumanému problému  Zkreslení elitou  Není jasné kolik entit zahrnout  Není nikdy dost času

Sběr dat – dílčí aktivity  Zaměření na místo nebo jedince  Přístupnost a utvoření vztahu  Smysluplné strategie sběru dat  Druhy dat  Zaznamenávání informací  Řešení problémů při sběru dat  Ukládání dat

Zaměření na místo nebo jedince 1.Biografický výzkum (jedinec) 2.Fenomenologický výzkum (více jedinců sdílejících podobnou zkušenost) 3.Etnografická studie (příslušníci sdílející kulturu) 4.Případová studie (vymezený systém: proces, aktivita, událost, program, vícečetné studie) 5.Zakotvená teorie (více jedinců reagujících na jednání nebo participujících v procesech týkajících se centrálního jevu)

Přístupnost a utvoření vztahu 1.Biografický výzkum (dohoda s jedincem, archívní výzkum) 2.Fenomenologický výzkum (nalezení jedinců sdílejících podobnou zkušenost) 3.Etnografická studie (získání důvěry informantů, prostřednictvím klíčové osoby) 4.Případová studie (získání důvěry informantů, prostřednictvím klíčové osoby) 5.Zakotvená teorie (homogenní vzorek, teoretický vzorek)

Smysluplné strategie tvorby souboru A. Náhodný pravděpodobnostní výběr  jednoduchý náhodný výběr  stratifikovaný náhodný nebo klastrový výběr

Smysluplné strategie tvorby souboru Záměrný výběr 1.Výběr extrémních nebo deviantních případů 2.Výběr podle intensity 3.Maximálně variovaný výběr 4.Homogenní výběr 5.Výběr typického případu 6.Stratifikovaný záměrný výběr 7.Výběr kritického případu 8.Snowball nebo řetězový výběr 9.Na kriteriu založený výběr (kriteriální výběr). 10.Na teorii založený nebo operacionálně konstruovaný výběr 11.Podporující a nepodporující případy 12.Oportunistický výběr 13.Náhodný záměrný výběr 14.Výběr politicky důležitých případů 15.Prakticky nejvýhodnější výběr 16.Kombinovaný nebo smíšený záměrný výběr

Typy dat  Pozorování  Interview  Dokumenty  Audiovizuální materiál

Záznamové procedury  Protokol o interview  Protokol o pozorování  Terénní poznámky  Deník výzkumníka

Problémy sběru dat  Obtíže v navázání kontraktu  Obtíže v nastolení důvěry  Přístup k informantům či do místa  Získat lidi pro odpovídání na žádost o informace  Výzkum v přirozeném prostředí či nikoli  Určit, zda informanti rozumí podmínkám

Problémy sběru dat  Věrohodnost poznámek  Psaní poznámek  Citace v poznámkách  Role pozorovatela a její změny  Co použít z dřívější inspekce terénu v případové studii  Zúžení fokusu

Problémy sběru dat

Ukládání dat  Záložní kopie  Kvalitní audiozáznamy, zdvojení  Vzorový seznam sebraných informací  Uchovat anonymitu maskování, identifikačních znaků účastníků