Základy statistiky Autor: Jana Buršová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Statistika Ukazatelé variability
ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Charakteristiky variability
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Název materiálu: Základy statistiky
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Statistika 4  Korelace VY_32_INOVACE_ Korelace - teorie.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
Biostatistika 8. přednáška
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _724 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_779.
STATISTIKA 3  Opakování základních pojmů VY_32_INOVACE_21-18.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristiky variability Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
Diagramy - opakování Tematická oblast
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Komplexní čísla - absolutní hodnota
Statistika 2.cvičení
STATISTICKÉ CHARAKTERISTIKY
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
Statistika.
Transkript prezentace:

Základy statistiky Autor: Jana Buršová

Statistický soubor Statistický soubor – konečná neprázdná množina 𝑀 Rozsah statistického souboru – počet prvků množiny 𝑀 – 𝑛 – počet statistických jednotek Statistický soubor

Kvantitativní znak – funkce 𝑥: 𝑀→𝑅, hodnoty znaku pak označujeme 𝑥 𝑖 − , … výška, věk, počet sourozenců Kvalitativní znak – barva vlasů, pohlaví, bydliště, … Statistické znaky

Absolutní četnost (četnost) – počet statistických jednotek s určitou hodnotou znaku - 𝑛 𝑖 Relativní četnost - 𝑛 𝑖 𝑛 .100 % Součet relativních četností je roven 1 Četnosti

Grafy rozložení četností Vodorovná osa – hodnoty znaku Svislá osa – četnosti Typy grafů: Spojnicový – polygon četnosti Sloupcový – histogram Kruhový, výsečový, … Grafy rozložení četností

Aritmetický a vážený průměr 𝒙 = 𝟏 𝒏 𝒊=𝟏 𝒏 𝒙 𝒊 𝒙 = 𝟏 𝒏 𝒊=𝟏 𝒏 𝒙 𝒊 . 𝒏 𝒊 Aritmetický a vážený průměr

Modus a medián Modus – nejčastěji se vyskytující hodnota znaku – 𝑀𝑜𝑑x Medián – střední hodnota znaku při uspořádání hodnot znaku vzestupně - 𝑀𝑒𝑑x Při sudém počtu hodnot určíme medián jako průměr dvou středních hodnot Modus a medián

Směrodatná odchylka a rozptyl s= 1 𝑛 𝑖=1 𝑛 𝑥 𝑖 − 𝑥 2 - směrodatná odchylka 𝑠 2 = 1 𝑛 𝑖=1 𝑛 𝑥 𝑖 − 𝑥 2 - rozptyl Čím je číslo s menší, tím menší jsou rozdíly 𝑥 𝑖 − 𝑥 2 , tím blíže jsou čísla 𝑥 𝑖 rozptýlena kolem aritmetického průměru 𝑥 . Interval 𝑥 −3𝑠; 𝑥 +3𝑠 obsahuje aspoň 8 9 hodnot statistického znaku. Směrodatná odchylka a rozptyl

Koeficient korelace (vyjadřuje závislost dvou znaků) 𝑟= 𝑘 𝑠 1 . 𝑠 2 , 𝑘𝑑𝑒 𝑘= 1 𝑛 𝑖=1 𝑛 𝑥 𝑖 − 𝑥 .( 𝑦 𝑖 − 𝑦 ) Koeficient korelace

U statistického souboru 25 žáků jedné třídy byly zjištěny tyto známky z matematiky: 4,2,1,2,4,5,3,2,2,3,3,4,3,1,3,4,3,3,2,1,2, 4,3,3,3 Příklad 1

Příklad 1 - úkoly Uspořádejte známky do přehledné tabulky Určete četnosti a relativní četnosti Sestrojte spojnicový a sloupcový diagram, případně další diagramy. Určete aritmetický průměr sledovaného znaku – průměrná známka z matematiky Vypočtěte rozptyl a směrodatnou odchylku Určete modus a medián Příklad 1 - úkoly

Příklad 1 - řešení Aritmetický průměr. 𝒙 = 𝟏 𝒏 𝒊=𝟏 𝒏 𝒙 𝒊 . 𝒏 𝒊 = 3.1+6.2+10.3+5.4+1.5 25 =2,8 Směrodatná odchylka: s= 1 𝑛 𝑖=1 𝑛 𝑥 𝑖 − 𝑥 2 = 3.3,24+6.0,64+10.0,04+5.1,44+1.4,84 25 =1,02 Rozptyl: 𝑠 2 =1,04 Řešení viz přiložená složka/1. příklad Příklad 1 - řešení

Příklad 2 Při měření výšky 63 chlapců byly zjištěny tyto údaje. Určete: Relativní četnosti Modus Medián Směrodatnou odchylku a rozptyl Interval výskytu aspoň 8 9 výšek Příklad 2

Příklad 2 - řešení Mod(x)=173cm Med(x)=171cm Aritmetický průměr 𝑥 =170,81 Směrodatná odchylka 𝑠=4,68 Rozptyl 𝑠 2 =21,87 Interval pro aspoň 8 9 hodnot: (156,77; 184,85) V něm se vyskytují všechny hodnoty výšky. Řešení viz přiložená složka/2. příklad Příklad 2 - řešení

Příklad 3 U 10 žáků byla změřena výška a hmotnost. Zjištěné údaje jsou uvedeny v tabulce. U obou znaků určete: Relativní četnosti, aritmetický průměr, směrodatnou odchylku, rozptyl, Koeficient korelace Řešení viz přiložená složka/3. příklad Příklad 3

V tabulce je uveden přehled známek z A a N. ve třídě 3. B ve 2. pol V tabulce je uveden přehled známek z A a N ve třídě 3.B ve 2. pol. škol. roku: A N 2 1 4 3 Příklad 4

Sestavte tabulku s přehledem četnosti dvojic se stejnými známkami Sestavte tabulku s přehledem známek v A a N pro výpočet směrodatných odchylek a koeficientu korelace Nakreslete spojnicový a sloupcový graf pro rozložení četností známek v A a výsečový graf pro rozložení četností v N Určete průměrný prospěch z A a N Určete směrodatnou odchylku z A a N Určete koeficient korelace obou známek Řešení viz přiložená složka/4. příklad Příklad 4 - úkoly

Tabulka s přehledem počtu dvojic známek: A/N 1 2 3 4 6 Příklad 4

Seznam použitých zdrojů Použitá literatura: ŠEDIVÝ, Jaroslav, Dr., Matematika pro III. ročník gymnázií, 1. vyd., SPN,1986, ISBN 54-00-03/1 PETÁKOVÁ, Jindra, RNDr. Příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy, 1. vyd. Prometheus,1998, ISBN 80-7196-099-3 Seznam použitých zdrojů