Pedosféra 2 Igor Dostal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Biosféra Lesy mírného pásu
Pedosféra.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 - půdy_CR AnotacePrezentace – půdy České republiky AutorMgr. Michaela Eisenhammerová JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
Půdní typy v ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
URČETE CO NEPATŘÍ MEZI METEOROLOGICKÉ JEVY URČUJÍCÍ POČASÍ
Krajiny ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
PEDOSFÉRA.
Zeměpis Pedosféra Pedosféra je půdní obal země.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Podnebí a vegetace Asie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Vlastnosti půdy Autor: Mgr. Miloslav Šůstek
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Biosféra Stepi Jan Dušek.
Fytogeografické člení zemského povrchu
PŮDOZNALSTVÍ.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Podnebí Severní Ameriky
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Pedosféra.
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PEDOSFÉRA.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Jméno autora: Bc. Petra Musilová
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Biosféra = živý obal Země
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Přírodní podmínky V české kotlině.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Pedosféra 2 Igor Dostal

Obsah Půdní typy - opakování Rozšíření půd na Zemi Půdní typy světa dle šířkové pásmovitosti Půdní typy v ČR

Půdní typy - opakování !!! Pokuste se postupně zodpovědět na následující otázky. Co je to vlastně typ půdy? Který horizont je pro půdy nejzásadnější? Co jsou to půdní horizonty? Na základě čeho vymezujeme půdní typy? Znáte konkrétní půdní typy?

Rozšíření půd na Zemi A. zonální B. azonální A. zonální (zonalita) – řídí se zákonitostmi geografické zonálnosti (pásmovitosti) Rozlišujeme: a) horizontální zonálnost (šířková pásmovitost) – souvisí se změnou zeměpisné šířky, podmíněno změnou makroklimatických podmínek (teplota, vlhkost, …) b) vertikální zonálnost (výšková stupňovitost) – v hornatých krajinách, kde dochází ke změnám podnebí vlivem nadmořské výšky (pokles teploty a růst srážek s přibývající nadmořskou výškou) B. azonální (azonalita) – vyvolané např. různorodostí geologických (vlastnosti matečné horniny) či geomorfologických (typ krajiny) poměrů

Půdní typy světa dle šířkové pásmovitosti 1. arktické půdy a půdy tunder - výskyt: sever Eurasie a Ameriky - permafrost = trvale zmrzlá půda - nevhodné pro zemědělství - rostliny: mechy, lišejníky, zakrslé a odolné stromy 2. podzoly a podzolové půdy - výskyt: Skandinávie, Rusko, Kanada - tajga – rozsáhlý pás jehličnatých lesů - značně kyselé půdy, málo úrodné

3. hnědé lesní půdy (kambizemě) - nejrozšířenější půdní typ ve střední Evropě (i v ČR) - výskyt pod listnatými lesy - nízký obsah živin  pěstování méně náročných plodin 4. hnědozemě - horizont A asi 30 cm - svahy pahorkatin lemující černozemě - teplé, mírně vlhké podnebí - úrodné půdy vyskytující se na spraších

5. černozemě - horizont A 60–100 cm - stepi a lesostepi mírného podnebného pásu(menší úhrn srážek) - vznikají na spraších a vápencích černozemním procesem = hromadění humusu - nejúrodnější půdní typ světa (obilnice světa – USA, Kanada, Ukrajina, Kazachstán) 6. kaštanové půdy - suché stepi (nedostatek srážek) - využití jako pastviny nebo se zavlažují - lemují černozemě v teplejších oblastech 7. pouštní a polopouštní půdy - výskyt: tropy a subtropy - nutnost zavlažování - hodně solí

8. žlutozemě a červenozemě - tropy a subtropy - vznikají intenzivním chemickým zvětráváním matečné horniny (půdní profil až 10 m) - zabarvení ze sloučenin Fe a Al (oxidů) - půdy velmi úrodné, pokud jsou pokryty vegetací (především tropické deštné lesy); po odlesnění však úrodnost velmi rychle ztrácejí - rostliny: cukrová třtina, kakao, tabák, tropické ovoce

Půdní typy v ČR I. vertikální zonálnost (výšková stupňovitost) nadmořská výška podzoly hnědé lesní půdy (kambizemě) hnědozemě černozemě

II. azonální rozšíření (azonalita) rendziny (vápenatky) – půdy na vápencích v krasových oblastech (Moravský a Český kras) nivní půdy – půdy v okolí velkých řek (Morava, Labe, Ohře) - pravidelně zaplavovány (říční naplaveniny) - nepříliš úrodné (nadbytek vody) – louky lužní půdy (černice) - obdoba nivních půd (dále od vodních toků) - nepravidelně zaplavovány - lužní lesy (vlhkomilné rostliny) glejové půdy - vysoká hladina podzemní vody - trvale zamokřená půda

Seznam použitých zdrojů KAŠPAROVSKÝ, Karel. Zeměpis I. v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 152 s. Maturita v kostce. ISBN 978-80-253-0586-7. Školní atlas světa. Redaktor Pavel Šára. Vizovice: SHOCart, 2004, 112 s. Školní program. ISBN 80-722-4031-5. Paleorthid. 24. listopadu 2004 [cit. 2013-12-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg Mzolta. 6. dubna 2008 [cit. 2013-12-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Podzol.jpg Remulazz. 4. června 2007 [cit. 2013-12-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BrownSoil.jpg