Poruchy vnímání MUDr. Radovan Přikryl. Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Základní psychické funkce a jejich poruchy : vnímání, emotivita (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Nervová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava- receptory
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Centrální nervový systém
Schizofrenie a LSD Lucie Hřivnová
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Úvod do psychopatologie
Symbolické funkce a jejich poruchy
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Komunikace s osobou postiženou kognitivní poruchou
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Repetitivní transkraniální magnetická stimulace (rTMS)
Vyšší nervová činnost.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Patofyziologie nervového systému
Vývojová dysfázie.
1. Nervová soustava: úvod.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Co je kognitivní psychologie?
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Poruchy vědomí. Vědomí stav, kdy je člověk schopen správně vnímat sebe a své okolí a správně reagovat na podněty vnějšího i vnitřního prostředí kontinuální.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Organické duševní poruchy a somatická onemocnění s psychiatrickou problematikou – vybraná fakta Libor Ustohal Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Spánek Vypracoval: Michael Hajný Obor: Technické Lyceum
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Neurotransmitery Noradrenalin (NA) Dopamin (DA) Serotonin (5-HT)
Projekt: Moderní výuka
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
čichový, chuťový a hmatový
Psychické procesy - vnímání
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Kognitivní (poznávací) procesy
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy vnímání MUDr. Radovan Přikryl. Ph.D. Psychiatrická klinika Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně

Vnímání Aktuální odraz reality v našem vědomí zprostředkovaný receptory Podnět na periferní části receptoru vyvolá vzruch, který je veden do mozku, v příslušné projekční oblasti vyvolá podráždění a tím vzniká počitek Současně je více podnětů, tedy vzniká více počitků, ty se integrují s minulou zkušeností a vzniká vjem

Fyziologický podklad vnímání receptor – dostředivá dráha – kortex Primární senzorická kůra Zodpovědná za zprostředkování počitků Anatomicky jasně lokalizovaná oblast Unimodální asociační kůra Spojování počitků a jejich zpracování, porovnávání s minulými informacemi, vytváření vjemů Velké neuronální sítě Halucinace jednoho smyslu

Fyziologický podklad vnímání Heteromodální asociační kůra (HAK) Integrace vjemů různých smyslů, integrace s paměťovým registrem minulých zkušeností, emocemi a limbickými okruhy, což vede ke vzniku vlastního obrazu světa (kognice) Zadní HAK (parietotemporální kortex) Integrace asociací různých modalit vnímání s minulými zkušenostmi Přední HAK (laterální prefrontální kotex) Časové, tedy sériové zpracování jinak paralelně uložených dat Podílí se něm pracovní paměť

Přední heteromodální asociační kůra = supramodální asociační kortex Má klíčovou roli v monitorování mnohočetných současně aktivovaných kognitivních procesů Na základě emočních vstupů z limbického systému rozhoduje, které z aktivovaných procesů jsou důležité a které je třeba inhibovat Hraje klíčovou roli v testování reality, deficit této funkce je rozhodující pro rozvoj halucinací a bludů

Příčiny poruch vnímání Postižení smyslových orgánů Postižení dostředivých nervových drah Postižení primární senzorické kůry Neurologie či jiné obory Postižení na úrovni zpracování asociační kůrou Psychiatrie

Mechanismy dysfunkce poruch vnímání Změna bdělosti (vigility) Pro fungování neuronálních sítí je nutná určitá úroveň bělosti Fyziologické stavy (únava, spánek) Patologické stavy (intoxikace, kvantitativní či kvalitativní stavy vědomí) Porucha senzorických vstupů Po náhlé ztrátě unimodální asociační kortex je aktivován myšlením, kognitivními mapami se kterými byl dřív spojen

Mechanismy dysfunkce poruch vnímání Přímá stimulace kortexu Např. epileptická aura Přetížení limbického systému Excesivní stimulace emočních okruhů může vést k tomu, že zpracování informací kortexem není adekvátní Např. psychotické příznaky u deprese, ale i etiopatogeneze schizofrenie

Mechanismy dysfunkce poruch vnímání Dysfunkce na úrovni korové integrace Poruchy při zpracování informací v neuronálních sítí může vést k chybnému poměru signál/ šum Následkem je halucinace nebo blud Morfologické změny neuronálních okruhů Porucha neurovývoje –migrace neuronů, excesivní pruning Poruchy rychlé neurotransmise (NMDA, GABA) a modulační role monoaminů (serotonin, noradrenalin a dopamin i acetylcholin) Porucha korové integrace je podle řady teorií spojena s limbickým přetížením

Poruchy vnímání, které nejsou patické Smyslové klamy Hůl ve vodě se zdá být zlomená Jsou dány fysiologickými vlastnostmi čidel Purkyňovy paobrazy Následné barevné kontrasty, po expozici zelené vidíme na bílém podkladě doplňkovou červenou, jde o doznívání stimulace zrakového analyzátoru Živá představa Výraznější než běžná představa, u disponovaných lidí, po intoxikacích, po únavě

Poruchy vnímání, které nejsou patické Eidetismus Schopnost reprodukovat skutečnost, u dětí do 15ti let, u umělců Pareidolie Fantazijní dotváření reálných neurčitých útvarů (např. mraky) do smysluplných obrazů, je vědomá, je součástí relaxace Synestesie Asociace a zaměňování vjemů z různých čidel (např. barevné slyšení = tón vyvolá pocit nějaké barvy), fysiologicky, ale hlavně při intoxikacích halucinogeny

Patické poruchy vnímání Iluze Halucinace Psychosenzorické poruchy Gnostické poruchy

Iluze Dělení iluzí Zkreslené vjemy vyvolané reálným podnětem Vyskytují se při duševních poruchách, ale i při únavě, hypoprosexii, zhoršených podmínkách vnímání Dělení iluzí 1) Podle kritičnosti Pravé: člověk je přesvědčen o jejich reálnosti Pseudoiluze: člověk si je vědom nereálnosti 2) Podle jednotlivých smyslů

3) Dělení iluzí podle jednotlivých smyslů Sluchové (akustické) Iluze řeči Zrakové (optické) Iluze identifikace osob Iluze dvojníka (Carpgrasův fenomén) Frégoliho syndrom Iluze metamorfózy Čichové a chuťové Hmatové Pohybové (kinestetické) Útrobní (viscerální)

Halucinace Dělení halucinací Patologické vjemy bez reálného podnětu v dosahu příslušného analyzátoru Vždy svědčí o poruše duševního stavu Dělení halucinací 1) Podle kritičnosti Pravé Pseudohalucinace

Pseudohalucinace Lhermitteovy pedunkulární pseudohalucinace Při lézi pedunculus cerebri, vidiny pohybujících se barevných zvířat a lidí, jako by byl v kině Pickovy pontinní vize Bortí se stěny, křiví linie předmětů, vzájemně prostupují lidi a předměty, při org. postižení pontu Hypnagogní a vigilagogní (hypnopompní) pseudohalucinace Při usínání a probouzení, kdy není vědomí zcela lucidní, jsou vcelku fysiologické

Dělení halucinací 2) Podle složitosti Elementární (jednotlivé smyslové podněty) Fotomy (záblesky); akoazmata (zvuky, tóny); olfakce nebo odorace, gustace Komplexní = halucinace Kombinované – halucinace z několika smyslů (postava mluví) Asociované – po primární halucinaci následuje další (např. po hlasu, že bude otráven cítí jedovaté plyny)

3) Dělení halucinací podle lokalizace A) smyslové Sluchové (hlasy) Imperativní, teleologické, antagonistické (=kontrérní) Typické příznaky schizofrenie

3) Dělení halucinací podle lokalizace A) smyslové Zrakové Makropsie, mikropsie (intoxikace kokainem – xantopsie = žlutě zbarvené), mikrozoopsie (delirium tremens), halucinace liliputánů (intoxikace atropinem aj. anticholinergiky, delirium tremens) Intoxikace a organické duševní poruchy Spontánně se opakující zrakové halucinace a iluze u osob s abusem se nazývají flashbacky (echo fenomény, reminiscence), při zátěži, také u posttraumatické poruchy Autoskopické halucinace: vidění sebe sama, průhlédné a bezbarvé tělo, napodobuje mimiku a pohyby, většinou organická příčina, ale i u SCH, deliriu, depresi, migréně a epi

3) Dělení halucinací podle lokalizace A) smyslové Čichové a chuťové halucinace Čichové mohou být součástí aury epi patoxysmu nebo při dráždění uncus gyri hippokampi (tzv. unciformní krize) Tělové halucinace Hmatové (taktilní) halucinace Sexuální taktilní při intoxikace kokainem Pohybové (kinestetické) halucinace Verbálně motorické Séglasovy halucinace Graficko motorické halucinace Orgánové (útrobní, viscerální) halucinace Halucinace posedlosti Negativní tělové halucinace

3) Dělení halucinací podle lokalizace B) intrapsychické Vkládání, odnímání, ozvučování, zveřejňování či komentování myšlenek Vnímá je přímo mozkem nebo není schopen udat čím je vnímá, jsou považovány za přechod mezi poruchou vnímání a myšlení, někdy se označují jako alogenní (cizorodé) myšlení Typické pro schizofrenii C) inadekvátní Halucinace extrakampinní

Nonverbální projevy iluzí a halucinací Naslouchací postoje Samomluva Děsivý či naopak blažený výraz v tváři

Psychosenzorické poruchy Porucha syntézy vjemu, díky tomu jsou složité vjemy vnímány zkresleně Poruchy vnímání vlastního těla Dysmorfofobie Halucinace vlastního zápachu Příznak zrcadla Poruchy vnímání pohybových změn okolí Poruchy vnímání formy předmětů (metamorfopsie) Poruchy vnímání prostoru Polyopsie, mikropsie, makropsie, optická alestesie (jsou na jiném místě) Poruchy vnímání časového sledu

Psychosenzorické poruchy Jejich příčinami jsou nejčastěji organické léze CNS Tumory, lues, encefalitis, temporální epilepsie

Gnostické poruchy Poruchy poznávání, identifikování předmětů, poruchy jemnější analýzy předmětů Souvisí s poruchou korových analyzátorů při neporušenosti smyslových orgánů Zraková agnozie, řečová afázie, agrafie, alexie Gnostické poruchy tělesného schématu

Gnostické poruchy Gnostické poruchy tělesného schématu Babinského anosognose levostranné obrny těla Při levostranné hemiplegii při postižení P hemisféry Autotopagnosie Neschopnost rozlišovat jednotlivé části těla (PxL) Gerstmanova prstová agnozie (prsty u rukou) Gerstmanův syndrom: prstní agnozie + porucha P-L orientace + (alexie a akalkulie) Syndrom fantomového údu

Léky a další látky způsobující poruchy vnímání Pravé halucinogeny (LSD, meskalin, psilocybin) Delirogeny (způsobují kvalitatitní poruchy vědomí – fencyklidin, ketamin, ditran) Psychostimulancia (amfetamin, metylfenidát) Anticholinergní látky (atropin, benztropin) Dopaminergika (levodopa, amantadin, lisurid, bromokriptin) Analgetika a opiáty (morfin, metadon, buprenorfin)

Léky a další látky způsobující poruchy vnímání Analgetika a opiáty (morfin, metadon, buprenorfin) Antikonvulziva (fenytoin) Kardiovaskulární léky (digoxin, metyldopa, klonidin, beta blokátory) Protizánětlivá farmaka (salicyláty, indometacin, kortikosteroidy) Antimikrobiální medikamenty (antimalarika, isoniazid, sulfonamidy, tetracykliny) Ostatní (cimetidin, ranitidin, disulfiram)

Doporučená literatura Höschl, Libiger, Švestka. Psychiatrie. Tigis 2002