MiFID Markets in Financial Instruments Directive
MiFID Směrnice o trzích finančních nástrojů Pravidla při poskytování investičních služeb Evropský předpis – Výbor evropských regulátorů cenných papírů Cíl – sladit ochranu investorů v Evropě Míra ochrany – nejvyšší, pokud máte malé zkušenosti a znalosti v oboru finance a žádáte obchodníka s CP, aby vám poradil nebo za vás učinil rozhodnutí
VÝZNAM SMĚRNICE 1.Před investicí 2.Během investice a po ní 3.Průběžné povinnosti
MiFID 3 hlavní zásady, kterými se řídí obchodník: Jednat čestně, spravedlivě, profesionálně (obchodník je v silnější pozici profesionála) Poskytnout informace, které jsou korektní, jasné a nejsou zavádějící (aby klienti mohli přijímat kvalifikovaná rozhodnutí) Poskytnout investiční služby, které berou v potaz konkrétní situaci zákazníka (jeho investice by měly odpovídat jeho profilu investora a investičním požadavkům)
MiFID Před investicí: O jaký typ klienta jde – drobný/profesionální (většina fyzických osob zařazena mezi drobné) Drobný investor – náleží mu nejvyšší míra ochrany Profi investor – banky, stát, penzijní fondy, velké firmy, výjimečně jedinci
MiFID Fyzická osoba v roli profi zákazníka Klient chce být profi Obchodník požádá klienta, aby ho mohl považovat za profi Důsledky získá přístup k investičním nástrojům, ke kterým nemají drobní přístup
MiFID Profi klient Musí přijímat vlastní investiční rozhodnutí Dokáže vyhodnocovat rizika Nepotřebuje vysokou úroveň ochrany Obchodník musí vyhodnotit, jestli je pro klienta kategorie profi vhodná
MiFID Jaké investiční služby mohou být poskytnuty drobnému klientovi: Investiční poradenství – test vhodnosti Obchodování bez investičního poradenství – test přiměřenosti Správa aktiv – test vhodnosti
INVESTIČNÍ PORADENSTVÍ Test vhodnosti Investiční cíle Doba, po kterou chce nástroj držet Vztah k riziku, rizikový profil Motivace investování Finanční situace Zdroj a výše pravidelného příjmu Majetek Finanční závazky Znalosti a zkušenosti
INVESTIČNÍ PORADENSTVÍ Znalosti a zkušenosti Znalost typů investičních služeb Znalost typů investičních nástrojů Povaha, četnost, objem předchozích obchodů Vzdělání Povolání současné i předchozí Vazba klient – obchodník (transparentnost)
OBCHODOVÁNÍ BEZ PORADENSTVÍ Klient přebírá větší míru odpovědnosti za svá rozhodnutí Pokud pouze realizace pokynů nákup/prodej – jiné ochranné mechanismy Test přiměřenosti Komplexní nástroje / Nekomplexní nástroje Varování Případné převzetí rizika
OBCHODOVÁNÍ BEZ PORADENSTVÍ Test přiměřenosti se nevztahuje na určité druhy jednoduchých transakcí Nekomplexní nástroj Vlastní iniciativa klienta (nejde o reakci na nabídku obchodníka pro konkrétního klienta) Obchodník upozorní, že za klienta transakci neposuzuje
SPRÁVA AKTIV Závislost na rozhodnutích a volbách obchodníka Obchodník nemusí komunikovat při každé transakci Test vhodnosti Omezené info
MiFID Jaké informace dostane klient před investicí: Korektní, jasné, neměly by být zavádějící Relevantní a s dostatečným předstihem, aby klient mohl přijmout kvalifikované rozhodnutí 1.Propagační sdělení 2.Smluvní dokumentace 3.Informace o obchodníkovi 4.Informace o obhospodařování zákaznického majetku 5.Informace o investičních nástrojích 6.Informace o nákladech a poplatcích
MiFID Systém pro odškodnění investorů Podávání stížností Obchodníkovi zadáte pokyn: Zpracování pokynu – musí být proveden neprodleně, podle pořadí, v němž jej obchodník obdržel a včas Obchodník musí postupovat tak, aby pro klienta soustavně dosahoval nejlepších možných výsledků
MiFID Jaké informace má obchodník poskytovat: Jak určuje faktory, které jsou významné pro provádění pokynů za nej podmínek Jaké převodní místo zvolil (místo provedení) burza, jiní obchodníci, přímo obchodník Měl by informovat o provedení pokynu (údaje o ceně, souhrn účtovaných provizí a poplatků) Pokud provádí správu A – info o složení a ocenění portfolia - pravidelně
MiFID Průběžné povinnosti: Střet zájmů nepreferovat jiné klienty, sdělit, jak brání střetu Ochrana majetku zákazníků investiční nástroje a peněnží prostředky drží odděleně, řádně účtuje, min ročně zaslat výpis Stížnosti zákazníků stanovené transparentní postupy při vyřizování stížností, návrhy opatření
MiFID es/isd/index_en.htm