Informatika a VT (1) Cílem předmětu je: –seznámení žáků se základními pojmy informatiky a VT –poskytnutí teoretických znalostí a praktických dovedností.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Advertisements

PRVNÍ ROČNÍK vzdělávací cíle WORD - EXCEL UČIVO pro tříleté obory s výučním listem čtyřleté obory s maturitou Předmět INFORMATIKA A KOMUNIKACE PRVNÍ.
Střední odborné učiliště gastronomie, u Krbu 521, Praha 10
Obecně o operačních systémech
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Základy počítačů a kancelářský software
SOFTWARE dálkové studium PODNIKÁNÍ 2. listopad 2006.
Systémový software Aplikační software
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
Osnovy pro výuku informatiky na SŠ
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Informatika I Informatika pro 1. ročník 4 letého gymnázia
Obor informační technologie
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Software – úvod.
Relační databáze.
Výuka ekonomických předmětů VOŠ a SPŠ Šumperk. Výuka ekonomických předmětů SPECIFIKUM NAŠÍ ŠKOLY: – řada studijních oborů denního studia na SPŠ rozdílná.
Veřejně správní akademie Filipínského 1 BRNO. HOSPODÁŘSKÁ KORESPONDENCE Anotace předmětu Hlavním vzdělávacím cílem předmětu je naučit žáky věcně, jazykově.
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
Programové vybavení počítače
T1: Základy práce s počítačem
Vzdělávací technologie 2 Tvorba jednoduchých webových stránek Martin Böhm (L06514)
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
INFORMATIKA 7 Ukládání dokumentu III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Vzdělávání na Univerzitách třetího věku v ČR Zlín, 26. –
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Referát č.8 Daniela Venusová.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC) 1. TÝDEN (25. – )
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
INFORMATIKA 7 Odstavec V. III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Základy práce s PC , SB 104, 9.15 – h doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc. kancelář: NB 246.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Jak učit databáze v tabulkovém procesoru. Učit vlastně databáze na ZŠ ??? Pro: Práce s velkými objemy dat je jedním z hlavních z hlavních využití PC.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II ZS 2011/2012.
Výuka informatiky Gymnázium Šlapanice.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC)
Základní pojmy v informatice Bohumil Bareš. Základní pojmy Data – soubory, jiný výraz pro „informace“, jsou to údaje, které vypovídají o světě, mohou.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II LS 2007/2008.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Operační systémy. Výpočetní systém Stroj na zpracování dat vykonávající samočinně předem zadané operace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Školní vzdělávací program výuka informatiky
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE. OPERAČNÍ SYSTÉM Je v informatice základní programové vybavení počítače (tj. software), které je zavedeno do paměti.
Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_INF_612 Jméno autora: Mgr. Marie Kardová.
Druhy aplikačních programů – rozdělení podle účelu 1
Software Počítače - rozdělení podle účelu
Vypracoval / Roman Málek
Petr Fodor.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Informační a komunikační technologie 5. ročník
Informatika pro ekonomy I LS 2009/2010
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Informatika a VT (1) Cílem předmětu je: –seznámení žáků se základními pojmy informatiky a VT –poskytnutí teoretických znalostí a praktických dovedností nezbyt- ných při práci s informacemi a zařízeními VT Žáci: –se seznamují s přenosem, uchová- ním, zpracováním, sdělováním a využíváním informací –se naučí orientovat se v rostoucím množství informací a informač- ních zdrojů

Informatika a VT (2) Předmět směřuje rovněž k roz- víjení algoritmického myšlení a vede žáky k systematickému přístupu při řešení problémů Žáci se mají naučit vyhledávat v klasických i elektronických zdrojích a využívat informace a VT při řešení praktických úloh a problémů Cílem je také naučit žáky praco- vat s Internetem, a to nejen jako se zdrojem informací, ale i jako s prostředkem pro prezentaci vý- sledků činnosti jedince i insti- tuce

Informatika a VT (3) Žáci by si měli na základě získa- ných poznatků a dovedností uvě- domovat možnosti informatiky při vlastním celoživotním vzdě- lávání a těchto možností cílevě- domě využívat Předmět je zařazen do 3. a 4. ročníku osmiletého gymnázia a do 1. ročníku čtyřletého gymnázia Zařazení tohoto předmětu do dalších ročníků a jeho časová dotace je plně v kompetenci ředitele školy

Informatika a VT (4) Učební osnovy jsou koncipová- ny tak, aby umožňovaly diferen- ciaci v obsahu i rozsahu výuky a reflektovaly materiální vybavení školy Předpokládá se, že si vyučující vypracuje vlastní časově tema- tický plán výuky s ohledem na podmínky školy. V plánu: –může modifikovat jednotlivé te- matické celky v souladu s tech- nickým vybavením školy, úrovní znalostí žáků a s jejich aktuálními potřebami –především v ročnících osmiletého gymnázia se zdůrazní spojení

Informatika a VT (5) dovedností a znalostí práce s počí- tačem s ostatními předměty a zdů- razní se orientace na řešení úloh a problémů z praxe –důraz je kladen na praktické do- vednosti žáků (ovládání počítače i periferních zařízení až po správ- né přístupy v případě havárie počí- tače) Doporučuje se pracovat se žáky ve skupinách podle úrovně zna- lostí a zkušeností z dané oblasti Vyučovací hodiny realizovat formou cvičení a pro optimální výuku postupně zajistit, aby každý žák měl svůj počítač

Informatika a VT (6) Důležitým cílem je i orientace žáků při řešení úkolů ve spolu- práci s týmem K tomuto cíli může poskytnout motiv spolupráce na projektech (celoškolských i mezinárodních) Obsah učiva: –Tématické celky ( ) –Doporučené rozšiřující tématické celky ( )

Informatika a VT - Obsah učiva (1) 1. Informatika. Informace: –Co je to informace –Společenský význam informatiky –Informační soustavy, systémy a instituce (Státní informační systém) –Vznik, získávání, zpracování, přenos, distribuce, uchování informací –Bibliografický popis dokumentu –Citování –Autorské právo –Informační etika

Informatika a VT - Obsah učiva (2) 2. Počítač jako nástroj práce s informacemi: –Základní poznatky o stavbě počítače a o principu jeho činnosti –Hardware (V/V zařízení, základní jednotka, paměť pevný disk, disketa CD-ROM) –Software. Program –Organizace informací na pamě- ťovém médiu (soubor adresář) –Druhy souborů –Viry. Antivirové programy –Freeware, shareware –OS (MS-DOS, UNIX, Windows) –Manažéry OS (NC)

Informatika a VT - Obsah učiva (3) 3. Internet. Komunikace. Počítačové sítě: –Historie vzniku Internetu –Internetové adresy (IP, doménová, ová, URL) –Normy, formáty pro tvorbu doku- mentu, stránky (ISO apod.) –Elektronická pošta. Elektronická konference –WWW, hypertext, Telnet –Přenos souborů a obrázků –Architektura sítě (klient/server, optická vlákna) –Vyhledávání. Vyhledávací zdroje

Informatika a VT - Obsah učiva (4) –Logická pravidla pro zadávání požadavků na vyhledávání –Využívání freeware a shareware –Naučit se rozhodovat, kdy je vhodné použít editor a kdy je (ča- sově, ekonomicky) výhodnější vytvořit text „manuálně“ –Využívání Internetu v jednotli- vých předmětech –Vyhledávání ve fondech knihovny u nás i v zahraničí –Dosáhnout internetového spojení se školou ve městě, republice, v cizině - spolupracovat na meziná- rodních projektech

Informatika a VT - Obsah učiva (5) 4. Textové editory. Zpracování textu: –Psaní, úprava textu, vkládání obrázků apod. –Práce s editory v jednotlivých předmětech (psaní referátů, živo- topisu, dopisu,...) 5. Prezentační technologie: –Psychologické aspekty působení prezentce (rozsah, forma, efekty, množství informací) –Doplňující komentář k prezentaci –Využití komerčního software (např. PowerPoint) –Pokusit se o stručnou prezentaci lekce z některého z předmětů

Informatika a VT - Obsah učiva (6) 6. Tabulkové kalkulátory: –Princip tabulkového kalkulátoru - zadání, úprava, výpočty, grafy, třídění, logická pravidla pro zadání podmínek –Standardní funkce –Makra –Tabulkové kalkulátory (Excel, QuatroPro, Lotus) –Využití tabulkového procesoru ke statistickým a matematickým výpočtům v matematice, fyzice, ekonomice apod. 7. Databázové systémy: –Pojem a definice relační databáze

Informatika a VT - Obsah učiva (7) –Povaha dat v relační databázi –Standardní databázové operace (aktualizace, třídění, výběry) – Základy práce v relační databázi –Praktické využití databanky (databáze četby, shlédnutých filmů) 8. Zajímavosti z oboru: –Seznámení se školním softwarem, CD-ROM –Výukové programy apod. –Seznámení s funkcí školní knihov- ny, mediatéky –Zdroje informací ve školní knihovně

Informatika a VT - Obsah učiva (8) 9. Základy algoritmizace: –Algoritmus, vlastnosti algoritmu, zápis algoritmu –Analýza problému (V/V podmín- ky, testovací data) –Úvod do vyššího programovacího jazyka –Vytvořit jednoduchý algoritmus pro řešení úlohy z některého před- mětu (sčítání, násobení, frekvence lexikálních jednotek v textu apod.) 10. Kreslení pomocí počítače: –Aplikační programy pro kreslení –Základy kreslení, rýsování, mode- lování –Tvorba vizitky, plakátu apod.

Informatika a VT - Obsah učiva (9) 11. Tvorba WWW stránek: –Obsah a formální struktura inter- netové stránky –Základy jazyka HTML –Vyhledat text z určitého předmětu na Internetu, doprovodit ho obráz- kem, vlastní kresbou, uložit ho v nějakém editoru a vytisknout

Příklad učebních plánů gymnázia (1) Osmileté studium: –všeobecné: ročník (3 roky povinně) 2 hodiny týdně –se zaměřením na matematiku: ročník (5 let povinně) 2 hodiny týdně Čtyřleté studium: – všeobecné 1. ročník (1 rok povinně) 2 hodiny týdně –se změřením na matematiku: ročník (2 roky povinně) 2 hodiny týdně

Příklad učebních plánů gymnázia (2) Volitelné předměty: –Čtyřleté studium všeobecné: ročník 2 hodiny týdně –Čtyřleté studium se zaměřením na matematiku (programování): ročník 2 hodiny týdně –V matematických třídách (Seminář z informatiky): 4. ročník 2 hodiny týdně