PŘÍPRAVA UČITELŮ NA VEDENÍ ŽÁKŮ K SAMOSTATNOSTI A TVOŘIVOSTI Eva Mráziková Optometrie, 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost TATO PREZENTACE JE FINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Rozdíly mezi osobnostmi
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Průřezová témata.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Josef Maňák Jana Krusberská učo: Cesta zrání a formování samostatnosti a tvořivosti člověka je dlouhá a náročná, je ovlivňována mnoha činiteli.
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Téma Hypotézy ve výzkumu
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Tvořivost.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Transkript prezentace:

PŘÍPRAVA UČITELŮ NA VEDENÍ ŽÁKŮ K SAMOSTATNOSTI A TVOŘIVOSTI Eva Mráziková Optometrie, 2010

Samostatnost a tvořivost - nejvýraznější projev lidské existence, který vyjadřuje její autonomii, svébytnost a jedinečnost - cesta zrání a formování samostatnosti a tvořivosti člověka je: - dlouhá a náročná - ovlivňována mnoha činiteli a - závisí na mnoha podmínkách

Tvořivost - je odhalování, objevování, vynalézání něčeho nového a prospěšného, co předtím neexistovalo - má hluboké kořeny ve výbavě osobnosti, v nadání a talentu

Tvořivost - romantické pojetí spojuje tvořivost převážně jen s uměleckými artefakty, které nás svou výjimečností jednoznačně o originálních kvalitách přesvědčují - v širším slova smyslu, který sdílí také pedagogika, se však tvořivé projevy přisuzují každé normální lidské bytosti

Je tvořivost učitelná? - odpověď není zcela jednoznačná - tvořivé jednání se skládá z celé řady procesů, z nichž některé lze do značné míry nacvičovat a zdokonalovat - podle J.P.Guilforda intelekt obsahuje na 120 faktorů, z nichž známe asi 50, které je většinou možno trénovat a posilovat - také se uplatňuje představivost, fantazie, imgainace a intuice

Je tvořivost učitelná? - lze také rozvíjet další předpoklady tvořivých aktivit jako jsou např.plynulost, pružnost a původnost myšlení, citlivost na problémy atd. - je nutné respektovat individuální rozdíly a předpoklady, jakož i stupeň vloh a nadání - hledání, odhalování a rozvíjení předpokladů pro tvořivou práci v různých oborech činnosti u každého žáka patří k základům učitelské profese

Podmínky pro rozvíjení samostatnosti a tvořivosti - ŠKOLA - hlavní požadavek – příznivé klima, které zajišťuje nezbytné podmínky pro probouzení a kultivování předpokladů a schopností - Komenský – označil školu slovem,,líbezná“

Podmínky pro rozvíjení samostatnosti a tvořivosti - RODINA - může dítě od malička připravovat a utvářet, budovat základy sociálních vazeb a hodnotové orientace, posilovat samostatnost, pěstovat smysl pro inovaci - záleží na životním stylu rodiny, na ekonomické a kulturní úrovni a na celkovém klimatu - rodiče by si měli najít dostatek času pro své děti

Podmínky pro rozvíjení samostatnosti a tvořivosti – ŠKOLA-RODINA - škola a rodina – měly by spolupracovat - předpoklad úspěchu – vzájemná důvěra, oboustranné poznání, vstřícnost a otevřenost - ale – mezi školou a rodinou často existuje napětí, nedůvěra a neporozumění - škola by měla žáky, a tím také i rodinu získávat, ale také širší společenskou veřejnost a občanskou komunitu, v níž škola působí

Příprava učitelů - otázkám přípravy budoucích učitelů se věnuje trvalá pozornost, ale zdá se, že nepostihuje podstatu věci → v přípravě učitelů lze pozorovat jen málo progresivních změn postihujících základní problémy jejich přípravy, neboť situace na školách se příliš nelepší - někteří noví absolventi se ve školách fyzicky i obrazně ztrácejí - pedagogická teorie a praxe se od sebe vzdalují

Příprava učitelů - má-li učitel naplňovat své hlavní poslání, měl by vzít do úvahy široké spektrum vlivů, v jejichž silovém poli se realizace osobnosti uskutečňuje - změna – přechod od mozaikové, kvantitativní, předmětově scientistické orientace ke koncepci celostní, kvalitativní, osobnostně humanistické - cíl – odborník zaměřen na vedení žáků k ovládnutí vědomostí a dovedností, ale také na formování osobnosti žáka

Příprava učitelů - změna v přípravě učitelů by měla být už dnes, a ne v budoucnosti, neboť život bude klást především důraz na osobnostní vlastnosti člověka, na jeho postoje, komunikativnost, svobodné rozhodování, samostatnost a tvořivost - univerzální požadavky – v současnosti mají zásadní význam i pro přípravu učitelů pro vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti

Příprava učitelů - nároky na přípravu učitelů pro vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti se také týkají výběru učiva, techniky kreativního řešení problémů, alternativních výukových metod, technik rozvíjení tvořivosti - je potřeba vybavit budoucího učitele odpovídajícími metodickými dovednostmi k řízení postupného vývoje žáka od aktivity k samostatnosti a tvořivosti, schopnosti diagnostikovat nadaného žáka, schopností zodpovědně se rozhodovat v problematice kurikula

Závěr - není toho málo, čím je nutno budoucího učitele vyzbrojit, aby byl s to plnit všechny uvedené postuláty - lze konstatovat, že zásadnější obrat v přípravě profesionálně zdatného učitele ve smyslu nastíněných cílů nás ještě čeká

Zdroje: Pedagogická orientace 18-19/96, s

Děkuji za pozornost