Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
Advertisements

Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
BIOSFÉRA.
Co je to biom?.
Cizokrajné ekosystémy
PODNEBNÉ PÁSY.
Lesy mírného pásu.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Biomy - popis.
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Za předpokladu použití psacích potřeb
 soubor suchozemských a vodních ekosystémů.  V biosféře probíhá neustálý oběh látek, informací a energií.  Je to jednotný jev v celé biosféře.  Hnací.
Lesy mírného pásu Obr. 1 – Listnatý les
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Rostlinstvo a živočišstvo Evropy
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rostlinstvo, živočišstvo
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Podnebí a vegetace Asie
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podnebí, vegetace Ameriky
Evropa – vegetace 5. ročník
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
Podnebné pásy, počasí a nadmořská výška
Amerika – Přírodní krajiny
LESY MÍRNÉHO PÁSU Lesy, louky, pole.
Ekosystém přirozený a umělý
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
Cizorodé látky v potravním řetězci
Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Ekosystém lesa a rybníka
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
ROSTLINSTVO ŽIVOČIŠSTVO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
MÍRNÝ PÁS PŘÍRODOVĚDA 5.TŘ. Mgr. Renata Šimková.
Podnebné pásy – mírný pás
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
VEGETAČNÍ PÁSY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Získávání energie pro život
Amerika – Podnebí a přírodní krajiny
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vegetace Ameriky Mgr. Tomáš Kordula.
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
VY_52_INOVACE_09_02_rostlinstvo a živočišstvo v Evropě
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
Jméno autora: Bc. Petra Musilová
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
Biosféra = živý obal Země
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Biosféra Biosféra je veškerý prostor na Zemi, kde se vyskytují organismy (soubor všech suchozemských i vodních ekosystémů). Probíhá zde celkový oběh látek a v průběhu milionů let se zde ustálila přírodní rovnováha. Zásahy do těchto oběhů látek jsou nebezpečné pro život na naší planetě. Udržení rovnováhy v oběhu látek je také nezbytnou podmínkou existence lidské společnosti.

Biosféra

Rozmanitost biosféry je obrovská. Tvoří ji: 1) vodní ekosystémy: a) mořské – život je v nich nejbohatší a nejméně probádaný; b) sladkých stojatých vod – od malých nádrží, mokřadů až po obrovská jezera a přehrady; c) tekoucích vod – od potůčků po veletoky; e) brakických vod – v ústí velkých řek, kde se mísí sladká voda se slanou;

2) suchozemské ekosystémy (vynikají velikou rozmanitostí). V závislosti na zeměpisné šířce se rozlišují vegetační pásy (zóny, oblasti). Jsou pro ně typické ekosystémy s vegetací (rostlinstvem) stejného charakteru – biomy. Ty odpovídají určitým podmínkám prostředí (teplota, srážky) v daném pásu.

Hlavní biomy: a) Polární oblasti – mají nejméně vhodné podmínky pro život, žijí zde například lední medvědi, tuleni, tučňáci (nejvíce organismů žije v moři). b) Tundra – půda rozmrzá na čtyři měsíce v roce vegetace – hlavně mechy a lišejníky živočichové – velké množství hmyzu, přilétá sem množství vodních ptáků (kachny, husy), z větších savců je typická polární liška a sob.

c) Tajga – léto je krátké, chladné, vlhké, ale c) Tajga – léto je krátké, chladné, vlhké, ale s dostatkem světla, je největším zdrojem dřeva a důležitou zásobárnou sladké vody. vegetace – oblast nejrozsáhlejších jehličnatých lesů na světě živočichové – jeleni, losi, medvědi, rysi, tetřevi, lososi d) Opadavé listnaté lesy a smíšené lesy (lesy mírného pásu) – oblast po tisíce let přetvářená člověkem, z velké části přeměněná v tzv. kulturní step (pole, louky), střídá se čtvero ročních období. vegetace – borovice, jedle, duby, buky živočichové – jeleni, divoká prasata, zajíci, lišky, bažanti

e) Stepi, prérie, pampy, savany – sušší oblasti, e) Stepi, prérie, pampy, savany – sušší oblasti, kde nedostatek vláhy nedovolí růst stromům vegetace – nejrozsáhlejší travnaté oblasti živočichové – žijí zde největší stáda kopytníků (zebry, žirafy, antilopy, původně koně a bizoni), velké šelmy (lvi) f) Pouště – rozsáhlé oblasti (čtvrtina souše) s naprostým nedostatkem vody, velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí. vegetace – malé množství rostlin, které se objevují jen po občasných deštích nebo si udržují vodu v těle (kaktusy) živočichové – pavouci, štíři, drobní hlodavci

g) Tropické deštné lesy – jsou nejstarším a druhově nejbohatším suchozemským biomem na Zemi, vyskytují se v oblasti rovníku, je zde stálá průměrná teplota a vlhkost v průběhu roku. vegetace – z rostlin jsou typické liány, kakaovníky, kaučukovníky, orchideje živočichové – opice, tapíři, jaguáři, tygři Význam tohoto biomu je mimořádný z hlediska ekologického i klimatického, zmenšování jeho rozlohy ohrožuje celou biosféru (více než 40 % je již vykáceno nebo ohroženo).

polární oblasti tundra tajga lesy mírného pásu stepi pouště pralesy Vegetační pásy – mapa biomů polární oblasti tundra tajga lesy mírného pásu stepi pouště pralesy

Rozšíření ekosystémů Rozšíření ekosystémů nezávisí jen na vzdálenosti od rovníku (vegetačních pásech), ale také na nadmořské výšce (vegetačních stupních). příklad vegetačních stupňů v ČR: dubový, smrkový, alpínský Vegetačním stupňům odpovídají obdobné ekosystémy jako vegetačním pásům.

Test Vysvětli, co je to biosféra. Vysvětli, co jsou to biomy. Charakterizuj biom lesy mírného pásu . Na čem závisí rozšíření ekosystémů ve vegetačních stupních?

Řešení testu Biosféra je veškerý prostor na Zemi, kde se vyskytují organismy (soubor všech suchozemských i vodních ekosystémů). ekosystémy s vegetací (rostlinstvem) stejného charakteru v určitém vegetačním pásu Opadavé listnaté lesy a smíšené lesy, oblast po tisíce let přetvářená člověkem, z velké části přeměněná v tzv. kulturní step (pole, louky), střídá se čtvero ročních období, typickými dřevinami jsou borovice, jedle, duby, buky, žije zde velké množství zvěře (jeleni, divoká prasata, zajíci, lišky, bažanti). 4. na nadmořské výšce

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN 80-716-8902-5. Str. 3. Līga Sausiņa. [online]. [cit. 2013-07-24]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biosferas_uzbuve.jpg?uselang=cs> Str. 10. Sten Porse. [online]. [cit. 2013-07-24]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vegetation-no-legend.PNG?uselang=cs>