Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance 25. 3. 2008, PF MU Michal Petr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Volný pohyb zboží.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Veřejné podniky a státní monopoly
Úvod do práva na ochranu hospodářské soutěže Civilizace vznikají reakcí tvůrčích jedinců na výzvy, předkládané zvláště obtížnými situacemi.. Arnold Toynbee.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Distribuční strategie
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
1 RPM Česká praxe Robert Neruda místopředseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Evaluace inovací Prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
Soutěžní právo.
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Co nového v oblasti posuzování dopadů spojení soutěžitelů Martin Vitula Úřad pro ochranu.
RWE na trhu s plynem v ČR a Evropě
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Právo hospodářské soutěže
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Model strategie marketingového mixu
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU
Hospodářská soutěž v EU
DODACÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKA
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Transkript prezentace:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Struktura prezentace I.Protisoutěžní předmět a účinek dohod II.Ujednání, která se za dohodu nepovažují III.Výjimky ze zákazu dohod 1.Pravidlo de minimis 2.Blokové výjimky 3.Výjimky ex lege IV.Dominantní postavení V.Zneužívání dominantního postavení

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Co už známe z minula… (aneb opakování je matkou) I.Soutěžitel (podnik), tzv. intra enterprise doktrína II.Relevantní trh, tzv. cenový test III.Podmínky aplikace soutěžního práva EC, tzv. komunitární prvek IV.Paralelní aplikace národního a komunitárního práva V.Jak daleko je z Bruselu do Chicaga

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Způsobilost dohody narušit soutěž vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu (vůči stavu, který by na trhu byl nebýt dohody) je jejich předmětem (object) účinkem (effect)

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (i) protisoutěžní předmět Dohody protisoutěžní již ze své podstaty (by their very nature) není třeba posuzovat konkrétní účinky ani úmysl stran omezení s „tvrdým jádrem“ (hard-core restrictions), zejm. dohody:  o cenách  o rozdělení trhu  bid rigging, …

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ii) protisoutěžní účinek skutečný i potenciální hodnocení celého ekonomického kontextu dohody (nejen doslovný výklad předmětných ustanovení) nezohledňovány „prosoutěžní“ účinky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ujednání nepovažovaná za dohody „dohody“ uvnitř podniku (+ tzv. nepravé obchodní zastoupení) tzv. ancillary restrictions dohody bez komunitárního prvku – neposuzují se dle komunitárního práva

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Obsah – demonstrativní výčet přímo nebo nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny anebo jiné obchodní podmínky omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice rozdělují trhy nebo zdroje zásobování uplatňují vůči obchodním partnerům rozdílné podmínky při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodněni v hospodářské soutěži podmiňují uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Výjimky Dohody jsou zakázané a neplatné, není-li dána výjimka de minimis de minimis bloková výjimka bloková výjimka výjimka ex lege výjimka ex lege posuzuje a prokazuje sám soutěžitel (zrušeno tzv. určovací řízení) posuzuje a prokazuje sám soutěžitel (zrušeno tzv. určovací řízení)  dosavadní judikatura  oznámení EK (2004/C 101/08)

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (i) de minimis oznámení EK 2001/C 368/07 oznámení EK 2001/C 368/07 zákaz se nevztahuje na jednání se zanedbatelným dopadem na soutěž, tj. tržní podíl zákaz se nevztahuje na jednání se zanedbatelným dopadem na soutěž, tj. tržní podíl  10 % u dohod horizontálních  15 % u dohod vertikálních nevztahuje se na „tvrdá“ omezení nevztahuje se na „tvrdá“ omezení

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ii) blokové výjimky Určité typizované kategorie dohod vyjmuty ze zákazu (eg. distribuční, výzkum a vývoj, pojišťovnictví) Určité typizované kategorie dohod vyjmuty ze zákazu (eg. distribuční, výzkum a vývoj, pojišťovnictví) Nařízení EK (Rady) Nařízení EK (Rady) Stanoví obrat, tržní podíl, možná ujednání Stanoví obrat, tržní podíl, možná ujednání V ČR i na jednání bez komunitárního prvku V ČR i na jednání bez komunitárního prvku Možnost v konkrétním případě výjimku odejmout Možnost v konkrétním případě výjimku odejmout

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Příklad blokové výjimky Nařízení Komise (ES) 2790/1999 o aplikaci čl. 81(3) Smlouvy na některé kategorie vertikálních dohod Působnost: vertikální dohody; nikoliv mezi soutěžícími podniky, s výjimkou nerecipročních dohod, pokud  obrat kupujícího menší než 100 mil EUR, nebo  dodavatel je výrobce a distributor, kupující jen distributor, nebo  dodavatel poskytuje služby na různých úrovních trhu, kupující neposkytuje na stejné úrovni konkurenční služby

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Příklad blokové výjimky Tržní podíly Do 30 % u prodávajícího Do 30 % u prodávajícího Typy klauzulí Černé: výjimka se nevztahuje na celou dohodu Černé: výjimka se nevztahuje na celou dohodu Šedé: výjimka se nevztahuje na předmětné ujednání Šedé: výjimka se nevztahuje na předmětné ujednání

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 2790/1999 Ujednání o ceně  Zakázáno přímé nebo nepřímé určení ceny  Zakázáno určení minimální ceny  Možno cenu doporučit  Možno stanovit cenu maximální

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 2790/1999 Výhradní dodávky (jeden dodavatel dodává jen jednomu distributorovi v EU)  pokud má dodavatel méně než 30 %

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 2790/1999 Výhradní distribuce (jeden distributor vůči určitému území / skupině zákazníků)  možno alokovat území / zákazníky a zakázat aktivní prodeje  možno zakázat velkoobchodníkům prodávat konečným zákazníkům  možno závazek nekonkurovat (neprodávat konkurující / odebírat nejméně 80 %)  max. na 5 let (nebo pokud prodává z prostor prodejce)

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 2790/1999 Selektivní distribuční systém (kvalitativní) (tj. prodávající prodává jen distributorům splňujícím určitá kvalitativní kriteria)  členům SDS lze zakázat  prodej distributorům mimo SDS  prodej z jiné než schválené provozovny  členům SDS nelze zakázat  vzájemné dodávky  aktivní ani pasivní prodeje konečným zákazníkům  prodej zboží určité konkurenční značky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (iii) výjimky ex lege Nahrazuje dřívější tzv. individuální výjimky Nahrazuje dřívější tzv. individuální výjimky Dohody ex lege a ab initio platné (§ 3/4 ZOHS, čl. 81/3 SES) Dohody ex lege a ab initio platné (§ 3/4 ZOHS, čl. 81/3 SES)  zlepšení technologie, hospodářský rozvoj  vyhrazuje spotřebitelům přiměřený podíl na výhodách  obsahují jen nezbytná omezení  neumožní vyloučit hospodářskou soutěž na relevantním trhu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže II. Dominantní postavení Právní úprava: čl. 82 SES Právní úprava: čl. 82 SES Podnik, který získá na trhu „nezávislé“ postavení se musí chovat, jako by tomu tak nebylo – nesmí toho zneužívat, má zvláštní povinnost vůči ostatním podnikům a spotřebitelům Podnik, který získá na trhu „nezávislé“ postavení se musí chovat, jako by tomu tak nebylo – nesmí toho zneužívat, má zvláštní povinnost vůči ostatním podnikům a spotřebitelům

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Pojem „dominantní postavení“ 85/76 Hoffmann – La Roche 85/76 Hoffmann – La Roche podnik je v situaci, kdy může bránit existenci účinné soutěže na relevantním trhu, tedy jestliže mu je dána možnost chovat se vůči svým konkurentům, svým odběratelům a konečně i vůči spotřebitelům ve významné míře nezávisle.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Kolektivní dominantní postavení omezený počet soutěžitelů, transparentnost, podobné tržní podíly)  na oligopolních trzích ( omezený počet soutěžitelů, transparentnost, podobné tržní podíly)  tři podmínky prokázání (T-342/99 Airtours):  transparentnost  udržitelnost v čase (odvetné opatření)  chybějící silná reakce ze strany spotřebitelů či konkurentů  minimální aplikační zkušenosti

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Analýza tržní síly Dominantní postavení se odvozuje od tržní síly  tržní podíl (viz)  hospodářská a finanční síla  překážky vstupu a překážky expanze  stupeň vertikální integrace  struktura trhu – tržní podíly ostatních soutěžitelů, relativní tržní podíly  dřívější protisoutěžní jednání, …

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Tržní podíl  Velikost podílu  Nad 75 % - silná domněnka existence dominance  Cca 60 – 65 % + výrazný odstup ostatních konkurentů – domněnka existence dominantního postavení  40 – 45 % - nutno důkladně šetřit ostatní kritéria  Nutnost dynamického pohledu a sledování tržních podílů konkurentů a tendencí jejich vývoje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Zneužívání dominance Zakázáno nikoliv dominantní postavení, ale jeho zneužívání  koncept „zvláštní odpovědnosti“ dominanta – nesmí jednat způsobem, který je přípustný u ne-dominanta ordoliberální přístup – dominant má jednat způsobem, jako by jím nebyl

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Formy zneužívání  vylučovací (exclusionary): omezování soutěže (konkurence), eg.  odmítnutí obchodování  predátorské ceny vykořisťovací (exploitative): těžení výhod ze závislosti ostatních podniků a spotřebitelů, eg. nepřiměřené ceny vázání

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Demonstrativní výčet  přímé nebo nepřímé vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen anebo jiných nerovných obchodních podmínek;  omezování výroby, odbytu nebo technického vývoje na úkor spotřebitelů;  uplatňování rozdílných podmínek vůči obchodním partnerům při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodňováni v hospodářské soutěži;  podmiňování uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Další příklady „ze života“  Český TELECOM – „bundling“  RWE Transgas – rozdělení trhů  Microsoft – informace o interoperabilitě (WG), vázání (WMP)  Jednání „quite life“ (Škoda automobilová)  Odmítnutí uzavřít smlouvu bez udání důvodu (Eurotel)  Přístup na nádraží (ČSAD Liberec)  Omezení dodávek závislému odběrateli (VPO)

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže … a příště Aplikace soutěžního práva kontakt: