Výroková logika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Teoretické základy informatiky
Důkazové metody.
Výroková logika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Semafor je rozbitý: Semafor není rozbitý:. Semafor je rozbitý: Semafor není rozbitý:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Negace složených a kvantifikovaných výroků
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
MATEMATIKA I.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Funkce Funkce f reálné proměnné x je předpis, který každému x e R přiřadí nejvíc jedno y e R tak, že y = f(x) Definiční obor funkce D je množina všech.
Úvod do databázových systémů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
Definice, věta, důkaz.
Úvod do logiky 5. přednáška
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematický aparát fyziky
Rezoluční metoda 3. přednáška
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Kombinační logické funkce
Kombinační logické funkce
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Matematická logika 5. přednáška
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Predikátová logika (1. řádu).
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Výroková logika

Výstavba matematické teorie Definice – zavedení nového matematického pojmu Věta – pravdivý výrok, který lze dokázat Důkaz – logické odvození věty

Výroky Číslo 6 je sudé. Je 1 prvočíslo? Vydělte číslo 157 číslem 14! Číslo 6 je prvočíslo.

Pravdivostní hodnota výroků Pravdivý výrok p(V) = 1 Nepravdivý výrok p(V) = 0

Negace

Příklady x = 5 x  3 Číslo 6 je sudé. Písmo má velikost 12b. x  5 Číslo 6 není sudé. Číslo 6 je liché. Písmo nemá velikost 12b.

Logické spojky A a NEBO A B AB AB 1 1 1 1 1

EKVIVALENCE a IMPLIKACE B AB AB 1 1 1 1 1 1

Součin je záporný právě tehdy když jeden činitel je kladný a druhý záporný

Jestliže vynásobím dvě kladná čísla, pak součin je kladný

Tautologie (kontradikce) A(B (AB)) 1 1 1 1 1 1 1 1

Negace konjunkce (A  B)  (A  B) Deset je dělitelné dvěma a pěti. Deset není dělitelné dvěma nebo není dělitelné pěti.

Negace konjunkce (A  B)  (A  B)

Negace disjunkce (A  B)  (A  B) Deset je dělitelné dvěma nebo pěti. Deset není dělitelné dvěma a není dělitelné pěti.

Negace implikace (A  B)  (A  B) Jestliže je deset dělitelné dvěma pak je dělitelné pěti. Deset je dělitelné dvěma a není dělitelné pěti.

Negace ekvivalence (A  B)  ((A  B)  (A  B)) Deset je dělitelné dvěma právě tehdy, když je dělitelné pěti. Deset je dělitelné dvěma a není dělitelné pěti nebo deset není dělitelné dvěma a je dělitelné pěti.

Uveďte nutné a postačující podmínky pro to, aby číslo bylo dělitelné 12. Číslo je sudé Číslo je dělitelné 4 Číslo je dělitelné 3 a 4 Postačující Číslo je dělitelné 24 Číslo je dělitelné 3 a 4 Číslo je dělitelné 120

Podmínka nutná a postačující P  T je pravdivá Jestliže je celé číslo dělitelné 6, pak je toto číslo sudé. P je podmínka postačující pro T T je podmínka nutná pro P

Matematická věta tvaru implikace P  T Jestliže je celé číslo dělitelné 6, pak je toto číslo sudé. Obměněná: T  P Jestliže celé číslo není sudé, pak toto číslo není dělitelné 6. Obrácená: T  P Jestliže je celé číslo sudé, pak je toto číslo dělitelné 6.

Výrokové formy přirozené číslo x je prvočíslo x2 – y2 > 4 (x, y  R) Číslo x je dělitelné třemi (x  N) Číslo x dělí číslo y (x  N) x2 – y2 (x, y  R)

Přirozené číslo x je prvočíslo Výroková forma  výrok Přirozené číslo x je prvočíslo Dosazením konstanty z příslušné množiny za proměnnou Použitím kvantifikátoru (udáme počet konstant, pro které výrok platí)

Kvantifikátory každé přirozené číslo x je prvočíslo právě jedno přirozené číslo x je prvočíslo alespoň jedno přirozené číslo x je prvočíslo nejvýše jedno přirozené číslo x je prvočíslo nejvýše čtyři přirozená čísla x jsou prvočísla

Obecný kvantifikátor  pro každý prvek z příslušné množiny Pro každé reálné číslo x platí x2 – 4x + 7 > 0 xR: x2 – 4x + 7 > 0

Existenční kvantifikátor Existuje aspoň jeden prvek z příslušné množiny  Existuje reálné číslo x, pro které platí x = 0 xR: x = 0

Negace obecného kvantifikátoru xR: x2  0 xR: x2 < 0

Negace existenčního kvantifikátoru xR: x2 = 0 xR: x2  0

Pro každé reálné číslo x platí x2 – 4x + 7 > 0. xR: x2 – 4x + 7 > 0 xR: x2 – 4x + 7  0

Existuje reálné číslo x, pro které platí x  = 0. xR: x  = 0 xR: x   0

Negace dalších kvantifikátorů žádný ne každý alespoň jeden alespoň jeden ne

Negujte výroky: Každé přirozené číslo x je prvočíslo. Žádné přirozené číslo x není prvočíslo. Alespoň jedno přirozené číslo x není prvočíslo. Alespoň jedno přirozené číslo x je prvočíslo.

Negace dalších kvantifikátorů nejvýše jeden alespoň tři právě tři alespoň dva nejvýše dva nejvýše dva nebo alespoň čtyři

Negujte výroky: Právě jedno přirozené číslo x je prvočíslo. Alespoň jedno přirozené číslo x je prvočíslo. Nejvýše jedno přirozené číslo x je prvočíslo. Žádné nebo alespoň dvě při-rozená čísla jsou prvočísla. Žádné přirozené číslo x není prvočíslo. Alespoň dvě přirozená čísla jsou prvočísla.

Definiční obor výrokové formy x  0 x  R 1/x > 0 x  R \ {0}

Obor pravdivosti výrokové formy x  0 x  R \ {0} 1/x > 0 x  (0,)