C < rb Čí je gen pro lezení na špičku?. Jde skutečně o adaptaci? - konvergentní vznik adaptací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reprodukční mechanismy
Advertisements

Ty, hodilo by se mi, kdybys mi mohl pomoci s jednou drobností. Hey, I could use your help with a little job.
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Semantic Translation Polysemy, meaning change and multiple interpretations. Final Presentation.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Life´s what you make it! Lekce 11 Present Perfect Continuous Tense review Birth, marriage, and death Good news, bad news.
Cirsium : Interspecific hybridization
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Reported speech Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
First Conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Evoluční a koevoluční procesy
Už sněží několik hodin. It's been snowing for hours.
Základní evoluční mechanismy
Rychlost a směr evoluce parazita (ve srovnání se situací u jeho hostitele)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Modální slovesa VY_22_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace At the airport VY_22_INOVACE_35 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
EVOLUCE POHLAVÍ Vznik pohlaví Poměr pohlaví Pohlavní výběr.
Genový tok a evoluční tahy
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03Číslo.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vliv parazita na fenotyp hostitele
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Paraziti vs. pohlavní množení. Koevoluce v rámci jedné populace vs. geografická mozaika Migrace a extinkce Potřebná variabilita je zajištěna: mutacemi.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Must, needn´t, may, mustn´t Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Mgr. Marcela Kloučková Název:VY_32_INOVACE_05_Aj6 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Zájmena Anotace:Tato.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: C1 – Verbs – Communication Číslo vzdělávacího materiálu: ICT13-08 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: B2 – Verbs – Computers Číslo vzdělávacího materiálu: ICT12-19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětKonverzace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Angličtina: Queen Victoria
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
GE - Vyšší kvalita výuky
EVOLUCE GENETICKÝCH SYSTÉMŮ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Mgr. Kateřina Suková
LONDON´S BURNING - práce s textem
Petr Michálek Datum konání:
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

c < rb Čí je gen pro lezení na špičku?

Jde skutečně o adaptaci? - konvergentní vznik adaptací

Nematoda

Transport host Nematomorpha

Jde skutečně o adaptaci? - konvergentní vznik adaptací Nematomorpha Mermithida

Toxoplasma a člověk Změny v psychice Toxoplasma-infikovaných osob prohlubování s dobou od infekce

Problém kauzility infekce změna chování nákaza třetí faktor nákaza změna chování

Paraziti vs. pohlavní množení

Koevoluce v rámci jedné populace vs. geografická mozaika Migrace a extinkce Potřebná variabilita je zajištěna: mutacemi rekombinacemi pohlavní rozmnožování

Bdelloid rotifers asexual 40 million years diversify into 360 species gene diversity in 4 species vs sexual rotifers (Welch and (Meselson 2003)

Nevýhody pohlavního množení Rozpad osvědčených genových kombinací v důsledku pravidelné rekombinace. Pomalejší tempo množení: meioza je pomalejší než mitoza, polovina populace jsou samečci..

Cost of Meiosis -- Maynard Smith (1978)

Nevýhody pohlavního množení Rozpad osvědčených genových kombinací v důsledku pravidelné rekombinace. Pomalejší tempo množení: meioza je pomalejší než mitoza, polovina populace jsou samečci.. Vyhledávání partnera a páření je energeticky náročné a může zvyšovat riziko predace nebo přenosu infekcí. Vyžaduje větší velikost populací a koordinaci rozmnožovacího chování.

Teorie o významu pohlavního množení Tangled bank Vicar of Bray Red Queen Mutational accumulation Red Queen

Šance druhu na přežití se v průběhu jeho evoluce nezvyšuje, boj o přežití je stále stejně obtížný

The Red Queen — an animated, life-size chess piece — insists that they run, faster and faster. After a long period of exhausting running, Alice begins to complain: “Well, in our country,” said Alice, panting a little, “you’d generally get somewhere else—if you ran very fast for a long time, as we’ve been doing.” “A slow sort of country!” said the Queen. “Now here, you see, it takes all the running you can do, to keep in the same place. If you want to get somewhere else you must run at least twice as fast as that!” The Red Queen Hypothesis Proposed by Leigh Van Valen, with help from Lewis Caroll, and Alice through the Looking Glass

Teorie o významu pohlavního množení Tangled bank Vicar of Bray Red Queen Mutational accumulation Red Queen Mutational accumulation

Vysoká mutační rychlost Nemožnost rekombinace Malé populace Vysoká rychlost kompenzačních mutací Sexual reproduction Velké populace + „purifying selection“ Muller’s ratchet (rohatka) Degradace genomu

Teorie o významu pohlavního množení Tangled bank Vicar of Bray Red Queen Mutational accumulation Red Queen Mutational accumulation

Stabilní, prediktabilní prostředí Nestabilní, proměnlivé prostředí Převládají nepohlavní klony Převládají pohlavně se množící populace Tangled bank (silná konkurence příbuzných) nebo Red Queen (husté populace - více parazitů) ?

Věk pohlavní dospělosti frekvence chiasmat Tangled bank vs. Red Queen

3n nepohlavně se množící hybrid 2n pohlavně se množící populace 95% Pohlavní množení jako prostředek „úniku“ před parazitysilnější parazitace nepohlavních klonů

3n nepohlavně se množící hybrid 2n pohlavně se množící populace 80%

Systém Microphallus vs. Potamopyrgus kastrace

Geographic mosaic theory of coevolution (John A. Thompson) H P H P H P Co-evolution in panmictic populations selection - adaptation (polymorphism) H P H P H P H P H P Co-evolution in geographic mosaics local adaptations (and maladaptations) vs. gene flow

Campeloma Partenogeneze Sexualita

asexual clones Potamopyrgus koevoluce: paraziti nejvíce napadají nejčastější genotyp v důsledku specifické adaptace (úspěšnější jsou v sympatrické kombinaci) trade-off: nejčastější genotyp je zároven nejméně odolný k parazitům (sympatrické a alopatrické kombinace mají stejnou úspěšnost) Úspěšnost infekce 1 mix 2 parazit sympatrické klon A B C D Xs alopatrické klon A B C D Xs Koevoluce vs. Trade off

Mating systems

Males as the less discriminating sex

“Don’t encourage him, Sylvia.”

Smysl pohlavního výběru?

traitPerformance fitness Natural Selection reproductive success Sexual Selection Fitness involves surviving and reproducing

Podstata pohlavního výběru Fisher: sexy sons (runaway efekt) Hamilton - Zuk: good genes Dědičná variabilita znaku Dědičná variabilita fitness lek paradox

Lek paradox ?