Téma: Bylo nás pět – K. Poláček

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrita bezúhonnost
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Irské štěstí OPRAVDU to funguje..
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Rozbor uměleckého textu
Pan X říká příteli panu Y: „Mám tři dcery. Když vynásobím jejich věk dostanu číslo 72, když sečtu jejich věk dostanu číslo stejné, jako má dům před kterým.
24. Josef se dal poznat svým bratrům. Nikdo z vás nezůstane v mém otroctví, jen muž, který pohár ukradl.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Katechetické centrum Olomouc, 2014
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08Číslo DUM12.
Karel Poláček jeho život a tvorba.
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Karel Poláček novinář, prozaik a humorista -byl židovského původu -vystudoval gymnázium a studoval práva na UK (nedokončil – I. svět válka)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Slyš nás, ó Pane, na výsosti, voláme z hloubi strastí. Slyš nás, ó Pane, na výsosti, shlédni na nás v nouzi naší.
1. Kristova krev a spravednost | je svatební můj šat a skvost, | jímž pro nebe se ustrojím | a před Bohem tak obstojím.
Vědomostní kvíz Medvídka Pú Zde vložte obrázek dostupný z Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
ICT ČJ 5.ročník Význam slov I.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
LITERATURA 9. ročník Odraz 2. sv. v. v literatuře – ztráta prozaiků Karel POLÁČEK Eduard BASS.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Kůň a švestky Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Naturalismus v české literatuře
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Irské štěstí.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Nedvědová, Kotlárová, Bannertová
Transkript prezentace:

Téma: Bylo nás pět – K. Poláček VY_32_INOVACE_598

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4. Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Únor 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_598

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_598

Výchozí text Můj nejmilejší přítel se nazývá Bejval Antonín, protože jsme s Tondou jedna ruka. Taktéž si půjčujeme knížky. Tonda má převzít povoznictví po svém otci a slíbil mně, že by pak si mne vzal za pacholka. Jeho otec, pan Martin Bejval, je ze všech nejsilnější. Každému se postaví bez bázně, každého přepere. On mně připadá jako Lamželezo, Drtimosaz a Skopcenakopec… Jirsák Čeněk dovede si obrátit klapky u očí a vypadá hrozně, oči má červené jako čert. Jednou ho tak uviděla Kozí Kuncka, co na náměstí prodává ovoce, cukrdlata, kokosky, jakož i pomeranče. A odplivla si: „Fuj, parchante, to jsem se lekla. Na tebe, skotáku, patří pořádná metla.“ „A na vás dvě,“ odvětil Jirsák Čeněk a poskakoval a mečet: „Méé, Kozí Kuncka!“ „To je teď mládež!“ hrozila se ovocnářka. „Nemá to kázeň, ani boží bázeň,“ a hrozila: „Počkej, ty kluku nezdárná, já tě dám polecajtovi.“ My jsme se smáli. A Jirsák Čeněk si hned zapsal do notesu: „Posmíval jsem se starým lidem,“ jelikož si zapisuje hříchy do zásoby, aby měl ke svaté zpovědi nejvíce hříchů ze všech hochů. Jirsák Čeněk se vsadil, že když chce, dokáže hřešit proti všem božím přikázáním. VY_32_INOVACE_598

Vždycky se snažím, abych se vyhnul domu, kde bydlí pan Fajst Vždycky se snažím, abych se vyhnul domu, kde bydlí pan Fajst. On je úředník na odpočinku, nemá co dělat, a proto se do všeho plete. Nejvíce si všímá školní mládeže, které vytýká různé nezdoby. Hlavně na mne má spadeno a já mu přece nic nedělám. Najednou se odněkud vyřítí, popadne mne za límec a baterkou mně svítí do uší, jestli je mám čisté. Nejsou-li uši řádně vymyty, pak vzkřikne: ha! a vede mne zpátky k nám do kvelbu. Jemu je to jedno, jsou-li v krámě lidi nebo ne, a křičí: „Podívejte se, pane velkoobchodníku, jaké zahnojené uši má váš synátor, hanba, hanba.“ Tatínek na to vece: „To víte, pane Fajst, dětí se člověk neuhlídá.“ Načež mně vynadá a panu Fajstovi se poděkuje, ale já vidím, že mu to není vhod, jenomže my jsme obchodníci a pročež musíme být zdvořilí na všechny strany, kdyby se pan Fajst urazil, tak by nám nedal utržit. VY_32_INOVACE_598

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď oba úryvky do kontextu celého díla Bylo nás pět. 3. Jak se jmenují hlavní postavy? 4. Zařaď dílo Bylo nás pět do literárně historického kontextu (směr, století, období). VY_32_INOVACE_598

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika, lit. forma: próza, lit. žánr: humoristický román. 2. Oba úryvky se nachází v úvodu knihy, kdy jsou vypravěčem představeny jednotlivé postavy. 3. Petr Bajza, Čeněk Jirsák, Antonín Bejval, Pepek Zilvar z chudobince, Eduard Kemlink, pan Fajst, pan Bejval. 4. 1. polovina 20. století, meziválečná česká próza, demokratický proud. VY_32_INOVACE_598

2. Kdo je vypravěčem celého románu? Jazyková stránka díla 1. Charakterizuj jazykovou stránku díla na základě úryvků. Popiš jazykový styl vypravěče. 2. Kdo je vypravěčem celého románu? VY_32_INOVACE_598

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Jazyková stránka: spisovný jazyk, vypravěč se snaží mluvit spisovně, vytváří různé neologismy, archaismy, zdrobněliny… 2. Vypravěčem románu je Petr Bajza. VY_32_INOVACE_598

POLÁČEK, Karel. Bylo nás pět [online]. Zdroje POLÁČEK, Karel. Bylo nás pět [online]. http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/Bylo-nas-pet.pdf Další citační údaje (místo a rok vydání, ISBN knihy, nakladatelství a vydavatelství) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_598