Zdroje organických sloučenin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
START.
Organická chemie.
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Frakce získané destilací ropy
surová nafta, zemní olej
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Název šablony: Inovace v chemii52/CH27/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Alkany.
Základy chemických technologií 2009 SUROVINY PRO ORGANICKÉ TECHNOLOGIE 1)NEOBNOVITELNÉ – FOSILNÍ 2)OBNOVITELNÉ – RECENTNÍ.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
SUROVINY PRO ORGANICKÉ TECHNOLOGIE
UHLÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Zdroje organických sloučenin Jaroslav Rubáč Kryštof Dufek

Co je organická sloučenina ? Organická sloučenina je chemicky čistá látka, tzn. látka složená z jednoho druhu molekul. Tyto molekuly obsahují vždy jeden nebo více atomů uhlíku. Dále mohou obsahovat i atomy dalších prvků, především H2, O2, N2, S, P a jiných. Jejich výčet je pravidelně registrován v Beilsteinově databázi, která shromažďuje souhrnná data o všech známých organických sloučeninách.

Suroviny světová zásoba ropy vydrží asi 100 let přírodní uhlovodíky (ropa, zemní plyn) suroviny fosilní uhlí recentní – dřevo, sacharóza, celulóza, škrob světová zásoba ropy vydrží asi 100 let ropu a zemní plyn zpracovává petrochemie

Ropa tmavá olejovitá kapalina složená z alkanů, cykloalkanů a arenů (bez alkenů) obsahuje příměsi jiných organických látek vznik–>rozklad rostlinných a živočišných zbytků pod povrchem bez vzduchu a za velkého tlaku Zpracování v rafineriích: mechanické čištění odstranění vodného roztoku NaCl frakční destilace (rektifikace) vakuová destilace reformování (=zvyšování oktanového č.)

Frakce ropy Ropa se zpracovává tzv. frakční destilací Zahřeje se na 360 - 400 °C. Vlivem vysoké teploty se z ní stane kapalno - plynná směs. Tato směs potom přejde do padesátimetrové destilační věže. Postupným ochlazováním směsi při atmosférickém tlaku se oddělují jednotlivé frakce.

I. frakce uhlovodíkové plyny (C1 – C4) nejvýznamnějšími jsou propan-butan využití: topení, petrochemie

II. frakce benzínová frakce (C6 – C15) tv = 30 – 200°C 15 – 30 % využití: palivo pro zážehové motory, rozpouštědlo nečistot, výroba barev a laků reformování – úprava benzínu (přeměna nerozvětvených alkanů na rozvětvené) Další zlepšení kvality přídavkem Pb(C2H5)4 - nebezpečný jed, zamořuje okolí Pb oktanové číslo – vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu Heptan 0 Automobilový benzín 95–98 Letecký benzín cca 87–107 Závodní benzín cca 95–130 Benzín používaný ve Formuli 1 95–102 (stanoveno pravidly) Izooktan 100 LPG cca 110

III. frakce III. petrolejová (C9 – C15) tv = 160 – 260°C 10 – 15 % užití: palivo proudových a tryskových letadel, rozpouštědlo krakování - trhání dlouhých uhlovodíkových řetězců vznik alkenů probíhá za zvýšeného tlaku, bez O2 výroba benzínu (více než polovina)

VI. frakce IV. plynový olej (C13 – C20) tv = 200 – 370°C 15 – 25 % směs s petrolejem je motorová nafta užití: palivo pro dieselové motory v traktorech a automobilech, mazací oleje cetanové číslo – obdoba oktanového čísla pro naftu

V. frakce V. mazut (C18 – C500) tv = 300°C 40 – 45 % zbytek po atmosferické destilaci užití: topivo dále se vakuově destiluje, vzniká lehký, střední, těžký olej a asfalt

Zemní plyn směs plynů, hlavně methan CH4 (70 – 90 %) dále alkany s menším počtem atomů uhlíku, CO2, N2, H2S a někdy He doprava: plynovody výroba methanolu, amoniaku, sazí (gumárenský průmysl), acetylenu, HCN, CS2 užití: palivo výroba syntézního plynu 4 2 2 CH H O CO 3H

Uhlí hořlavá hornina vznik z prvohorních přesliček a plavuní obsahuje látky s vysokou molekulovou hmotností, jejichž struktura není přesně známá obsahuje C, H, O, N a minerální látky druhy: 1. černé - 75 - 90% uhlíku použití: chemické zpracování 2. hnědé - 60 - 75% uhlíku použití: palivo