GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Geografie světového hospodářství
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Hospodářství ČR všechna výrobní i nevýrobní odvětví, v nichž pracují ekonomicky aktivní obyvatelé Vyjadřuje se pomocí různých ukazatelů: HDP, HNP, % zastoupení.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
 Je souhrn všech výrobních a nevýrobních odvětví  Člení se do čtyř sfér  Primárnímateriální výroba  Sekundárnímateriální výroba  Terciálnínemateriální.
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Důležité ekonomické ukazatele
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Ten dělá to a ten zas tohle
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Členění NH Ukazatelé hodnocení NH
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
2.Marketingové prostředí
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Trh práce a politika zaměstnanosti
3. PLATEBNÍ BILANCE.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_83 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Hospodářství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
EU ve světě Martina Šutová. Základní makroekonomické ukazatele Hrubý domácí produkt – HDP/obyvatele; HDP v paritě kupní síly Měření vývoje na trhu práce.
Světové hospodářství.
MĚŘENÍ VÝKONU NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ALENA KERLINOVÁ
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát –
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Strukturou obyvatelstva nejčastěji rozumíme dělení obyvatel podle: pohlaví věku zaměstnání Jejím grafickým vyjádřením je věková pyramida pomáhá pochopit.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Soudobý svět Ekonomický pohled
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Hospodářství (ekonomika)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Veřejná databáze Českého statistického úřadu
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Postavení CR v hospodářství
Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ hospodářství (ekonomika)

VÝVOJ SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ preindustriální období industriální období postindustriální období agrární typ hospodářství industriální typ hospodářství postindustriální typ hospodářství STRUKTURA SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ primér sběr,lov, rybolov zemědělství, těžba sekundér průmysl, stavebnictví nákladní doprava terciér a kvartér služby, vzdělávání věda, výzkum

SEKTORY HOSPODÁŘSTVÍ primární sektor primér sekundární sektor sekundér získávání surovin a obdělávání půdy lov, rybolov, zemědělství, lesnictví, těžba surovin sekundární sektor sekundér zpracování a transport surovin průmysl, stavebnictví, nákladní doprava terciární sektor terciér nevýrobní odvětví (služby pro obyvatelstvo) bankovnictví, obchod, cestovní ruch, zdravotnictví, právní služby kvartérní sektor kvartér vzdělávání, věda, výzkum, informační technologie

EKONOMICKY AKTIVNÍ OBYVATELSTVO Ekonomicky aktivní obyvatelstvo (EAO) je pracovní síla daného státu a tvoří ji zaměstnané osoby a osoby nezaměstnané, které aktivně hledají práci Ekonomicky neaktivní obyvatelstvo tvoří studenti, penzisté, invalidé, ženy v domácnosti. Základním ukazatelem je úroveň ekonomické aktivity , kterou můžeme charakterizovat jako podíl ekonomicky aktivních obyvatel z celkového počtu obyvatel

PODÍL EAO Z CELKOVÉHO POČTU OBYVATEL stát Počet obyvatel Počet EAO Podíl EAO (%) ČR 10,6 5,3 Řecko 10,8 4,9 Švýcarsko 8,1 Indie 1 236,3 487,3 USA 318,9 155,4 SAE 5,6 4,6 Zimbabwe 13,7 3,9 Čím jsou způsobené rozdíly v podílu EAO u různých zemí?

ZAMĚSTNANOST V SEKTORECH V různých státech pracuje v priméru, sekundéru, terciéru a kvartéru různý počet lidí. V tabulce je zaměstnanost v sektorech ekonomiky států Německo, Indie a Etiopie. Doplň jména států. stát primér sekundér terciér a kvartér 85% 5% 10% 53% 19% 28% 1,6% 24,6% 73,8% Etiopie Indie Německo

Graf znázorňuje vývoj zaměstnanosti v sektorech hospodářství v průběhu vývoje lidské civilizace. Jak se měnil podíl zaměstnaných v sektorech hospodářství? čas preindustriální obd. industriální období postindustriální obd. primer 85% 70% 20% 10% sekunder 5% 15% 40% 15% tercier 75%

ÚROVEŇ HOSPODÁŘSTVÍ HDP (hrubý domácí produkt) GDP (gross domestic product) je ukazatel, který vyjadřuje celkovou hodnotu výrobků a služeb vyprodukovaných na území státu za časové období (obvykle 1 rok) v USD podle směnného kurzu dané měny vůči USD podle parity kupní síly (purchasing power parity) PPP hodnota se vztahuje k cenám vybraného souboru výrobků a služeb, který reprezentuje obvyklou spotřebu obyvatel v daném státu (tzv. spotřební koš)

Celková výše HDP odpovídá hospodářské síle státu. www.cia.gov World Factbook

HDP v přepočtu na 1 obyvatele v paritě kupní síly (PPP) www.cia.gov World Factbook

HDP v přepočtu na 1 obyvatele v paritě kupní síly (PPP) www.cia.gov World Factbook

Výše HDP v přepočtu na 1 obyvatele umožňuje porovnávat hospodářskou úroveň států a životní úroveň obyvatel. Uveď příklady států s nejvyšší hodnotou HDP na 1 obyvatele. Uveď příklady států s nejnižší hodnotou HDP na 1 obyvatele.

HDP v přepočtu na 1 obyvatele v Evropě (2012)

Parita kupní síly (Purchasing Power Parity) PPP vyjadřuje cenové rozdíly v jednotlivých zemích základem výpočtu PPP je porovnání cen výrobků a služeb v národních měnách (metoda spotřebního koše) teorie PPP říká, že za 100 Kč bychom si po návštěvě směnárny měli koupit v každé zemi světa zhruba totéž Spotřební koš vybraný soubor výrobků a služeb, který reprezentuje obvyklou spotřebu obyvatel v daném státu cca 700 druhů výrobků a služeb (potraviny, nápoje, oděvy, náklady na bydlení, dopravu, trávení volného času….)

BIG MAC INDEX je porovnání cen výrobku Big Mac společnosti Mc Donalds, který je prodáván ve 120 zemích světa (porovnání provádí časopis The Economist od roku 1986) http://www.finance.cz/zpravy/finance/230697-bic-mac-index-ktere-meny-jsou-nadhodnocene-/

ÚROVEŇ HOSPODÁŘSTVÍ HNP (hrubý národní produkt) GNP (gross national product) je ukazatel, který vyjadřuje celkovou hodnotu výrobků a služeb vyprodukovaných občany daného státu na jeho území i v zahraničí za časové období (obvykle 1 rok) v USD