Kulturní rostliny, pojmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co pěstovat? Co dělat? Základní tržní informace Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. FAPPZ ČZU v Praze 7. prosince 2006.
Advertisements

Zdroje včelí pastvy.
Přírodověda – 4. ročník ZŠ
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
Zemědělství České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Krajina a životní prostředí
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
VY_32_INOVACE_31_ Prvouka 3.ročník Polní plodiny
Miroslava Melicharová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Potraviny rostlinného původu
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
Rostlinná produkce a prostředí
Pícniny - rozdělení a využití
Zemědělství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Zemědělství Jižní Ameriky
Užitkové rostliny.
Polní ekosystémy.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 17. října 2006.
Hospodářské rostliny 4. ročník
Centra původu kulturních rostlin
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY I
Mgr. Věra Vasiljevičová
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
OBILNINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Historie zemědělství základem byla tzv. neolitická revoluce (7000 př. n. l.) – člověk přechází z neorganizovaného sběračství na organizovanou zemědělskou.
Ekosystém pole Rostliny
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Polní plodiny – charakteristika, dělení Tématický okruh: Polní plodiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Hospodářské plodiny.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Zemědělské plodiny Na polích zemědělci pěstují zemědělské plodiny a luštěniny Jsou základem výživy lidí (obilí, brambory, rýže) a hospodářských zvířat.
Ladislav Macek Troubelice
Polní ekosystémy.
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Pole - kulturní rostliny
Užitkové rostliny, které se pěstují na polích nazýváme polní plodiny.
zpracovaný v rámci projektu
Hospodářské rostliny Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_10_Ekosystémy.
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Autor: Mgr. Eva Procházková
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Období: září – prosinec 2011
Společné znaky a dělení rostlin (opakování)
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
DZES 5 od hodnocení porušení
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Transkript prezentace:

Kulturní rostliny, pojmy Jan Vašák a kol. 2. přednáška (10.10.2006)

POJMY Ozim = výsev před zimou. Jarovizace. Jař = výsev na jaře Hlavní plodina = využije větší část vegetace roku Meziplodina = mezi hlavními plodinami. Strnisková... Podsev = setí 2 či víceleté plodiny do krycí plodiny Víceúrodový systém

KULTURNÍ ROSTLINY Allometrie – změna proporcí (řepa, jablko) Gigas – hypertrofie (brambor) a polyploidizace Allometrie – změna proporcí (řepa, jablko) Početnost – slunečnice Kvalita – méně antinutričních l., řepka Reprodukce – kukuřice, závislost na člověku Habitus – z liany u fazolu keříček Sexualita – dvoudomá réva v. na jednodomou

Nevypadávat, lehce se množit a skladovat KULTURNÍ ROSTLINY OK = fáze růstu a vývoje oddělené NG = růst + vývoj spojené (luskoviny, Amarant, pohanka ap.) - soutěž o asimiláty Nevypadávat, lehce se množit a skladovat snadný transport, vysoký obsah energie

Potravinářské (rýže, pšenice ap.) OBILOVINY, 710 mil. ha (pšenice 2,8 t/ha) Hlavní plodiny, potraviny i krmivo - světa, EU, ČR Stagnace až růst Potravinářské (rýže, pšenice ap.) Krmné (kukuřice i jiné) - škrob (mouka)

Palma olejná (plantáže Asie) Sója (GMO Ameriky) OLEJNINY, 180 mil. ha (soja 2,4 t, řepka 1,7 t/ha) Hl. zdroj tuku a bílkovin světa Superdynamický růst Palma olejná (plantáže Asie) Sója (GMO Ameriky) Řepka – sever světa, EU

Hlavní: fazol, hrách, cizrna OK předplodiny – chybná biologie LUSKOVINY, 70 mil. ha (0,9 t/ha, 20-40% bílkovin) Stagnace – nízké výnosy Hlavní: fazol, hrách, cizrna OK předplodiny – chybná biologie OK strava v bídě

„Sladké“ lobby či gang? Liberte! OKOPANINY bulevnaté cukr - velmi slabý růst cca 20% cukrovka, 75% třtina Prohra plodiny „Sladké“ lobby či gang? Liberte!

- pokles ploch i produkce - NE krmivo JEN potravina OKOPANINY hlíznaté (50 mil. ha) Brambor (topinambur) - pokles ploch i produkce - NE krmivo JEN potravina (Maniok = kassawe = tapioka / Batát / Taro) Škrob

Bavlník, jutovník, Agave-sisal, len PŘADNÉ rostliny 50% přírodní, 44% umělá, 6% živočišná vlákna Bavlník, jutovník, Agave-sisal, len

Okrasné zahradnictví – sadovnictví Zelinářství Ovocnářství Květinářství Okrasné zahradnictví – sadovnictví Vinohradnictví 50% v Evropě silný růst USA, Turecko, Čína, Argentina, Írán, Chile, Austrálie

kořeninové (paprika, pepř, kmín...) chmel semenářství Speciální plodiny léčivé (mák) kořeninové (paprika, pepř, kmín...) chmel semenářství

Pícninářství Lukařství Pastvinářství Trávníkářství

Změny v zastoupení hlavních plodin na orné půdě ČR (%) Plodina Rok 1930 Rok 2002 Obiloviny 58,6 57,9 pšenice 10,7 31,5 žito 21,7 1,3 oves 16,0 2,3 ječmen jarní 9,8 12,8 kukuřice na zrno 0,3 2,6 Olejniny 0,2 15,2 řepka 0,0 11,6 hořčice mák 1,1 slunečnice 0,9 Luskoviny 1,9 Brambory 11,5 1,4 Cukrovka 4,7 2,9 Jednoleté pícniny a kukuřice 1,5 10,0 Víceleté pícniny na orné půdě 22,4 9,6 Sklizňová výměra úhrnem (ha) 3 836 000 2 696 625

Děkuji za pozornost