Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce rovnoběžníku Známe-li jednu stranu, úhel k ní přilehlý a výšku k ní příslušnou
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. a c ; AB CD b d ; BC DA Rovnoběžník – strany rovnoběžníku Rovnoběžník (kosodélník) je čtyřúhelník, který má rovnoběžné protilehlé strany. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. b = d ; BC = DA a = c ; AB = CD Rovnoběžník – strany rovnoběžníku Protější strany rovnoběžníku mají stejnou délku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. = ; ABC = CDA = ; DAB = BCD Rovnoběžník – vnitřní úhly rovnoběžníku Protější úhly rovnoběžníku mají stejnou velikost.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnoběžník – výšky rovnoběžníku Výška rovnoběžníku je kolmá vzdálenost protilehlých rovnoběžných stran. Jelikož rovnoběžník je tvořen dvěma dvojicemi protilehlých stran, existují i dvě různé výšky rovnoběžníku v a a v b (velikosti).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dokonce i mimo rovnoběžník. V takovém případě je ovšem potřeba strany rovnoběžníku nejdříve patřičně protáhnout. Rovnoběžník – výšky rovnoběžníku Výška je kolmá vzdálenost stran. Není tedy nijak vázána na vrcholy rovnoběžníku a tudíž může být kdekoliv, kde splňuje podmínku kolmosti na protilehlé strany. Jelikož výška je kolmá vzdálenost dvou protilehlých stran, tak i její označení může být dvojí. V našem případě je to kolmá vzdálenost stran a a c, tudíž v a nebo v c.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Podobně jako při konstrukcích trojúhelníku s výškou v zadání, tak i zde nám při konstrukci pomůže, když ve vzdálenosti výšky sestrojíme rovnoběžku s danou příslušnou stranou a. A nyní již přikročíme ke konstrukci. Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a = 6 cm, = 120°, v a = 4,5 cm. a =120°
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Začneme stranou a, pokračovat budeme úhlem (dostaneme polopřímku) a jako poslední ze zadání využijeme výšku v a (dostaneme rovnoběžku s a). Náčrt a rozbor Následuje sestrojení bodu D pomocí známé vzdálenosti od bodu C (c=a). Y p l
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 1. AB; AB =a= 6 cm Zápis a konstrukce 3. p; p AB; |p, AB|=v a =4,5 cm 4. C; C BY p 5. l; l(C; a=c=6 cm) 6. D; D p l 7. Rovnoběžník ABCD AB 2. ABY; ABY = =120°; BY Y pCD l
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Výsledný rovnoběžník Úloha má jedno řešení. (v polorovině určené úsečkou AB a body C a D) Konstrukci proměříme, zda odpovídá zadání, a trojúhelník vytáhneme silněji. A takto vypadá výsledek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Pár příkladů k procvičení – příklad č. 1 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže: a= 3 cm, = 40°, v a = 55 mm (Rada: Pozor na jednotky!) Pozor na to, kde bude bod C! ? I zde musíme dodržet směr popisu vrcholů! (proti směru pohybu hodinových ručiček)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Pár příkladů k procvičení – příklad č. 2 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže: 2.) b = 5 cm, = 60°, v b = 5 cm (Rada: Pootočte si rovnoběžník!)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Pár příkladů k procvičení – příklad č. 3 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže: 2.) b = 7 cm, = 130°, v d = 4 cm (Rada: v d =v b !)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přeji Vám mnoho přesnosti při rýsování!