Psychiatrická propedeutika Status praesens psychicus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Kleine – Levinův syndrom
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Psychické stavy.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
PSYCHICKÉ JEVY.
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
VYŠETŘOVÁNÍ V PSYCHIATRII
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Neverbální komunikace
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Návykové látky, závislosti
Komunikace s dětským pacientem
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Sledování bipolárních pacientů
Přednáška č. 8 Schizofrenní poruchy. Historie Historie Schizofrenie je závažné duševní onemocnění, které se vyskytovalo ve všech historických epochách.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Komunikace v náročných situacích: psychopatologie
Hlavní poruchy myšlení
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Psychiatrické vyšetření
Potřeba spánku a odpočinku
Psychiatrická propedeutika: Dovednosti Lucie Bankovská Motlová
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Další psychotické poruchy
Specifické dětské diagnózy
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN Brno
Didaktická část diplomové práce
Neverbální komunikace
Lucie Bankovská Motlová
Psychiatrické vyšetření
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
SCHIZOFRENIE.
Lucie Bankovská Motlová
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Inteligence,tvořivost, paměť
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Bezvědomí Andrea Ječmenová 2012.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

Psychiatrická propedeutika Status praesens psychicus Lucie Bankovská Motlová

Status praesens psychicus Vědomí a orientace Celkové vzezření Postoj k vyšetření Psychomotorika a volní aktivita Vnímání Řeč Nálada a afektivita Myšlení (forma, obsah) Kognitivní funkce (intelekt, pamět, pozornost) Náhled (nosognosie) Spolehlivost (hodnověrnost) Kontrola impulzů Suicidální úvahy/konání

Vědomí a orientace Norma: bdělé, jasné (vigilní, lucidní) Kvalitativní porucha: delirium, mrákotný stav Kvantitativní porucha: somnolence, sopor, koma

Delirium: ukázka Vědomí a orientace Orientace časem: Víte, jaký je den v týdnu? Datum? Roční období? Orientace místem: Jak se to tu jmenuje? Ve kterém jsme městě? Orientace situací: Co je to za zařízení? Jakou má vyšetřující úlohu? Orientace osobou: Jak se jmenujete?

Celkové vzezření Nápadnosti zevnějšku Odpovídá vzhled věku? Nápadně sešlý, zanedbaný, puntičkářsky vystrojený, přehnaně ozdobený, tetovaný, s ochrannými pomůckami proti domnělému nebezpeční Jizvy (například po sebepoškozování)

Postoj k vyšetření Odchylky od společensky přijatelného chování? Přichází ochotně? Spolupracuje? Svádí vyšetřující? Reaguje podrážděně, zlostně, či je vstřícný? Je netečný? Oční kontakt

Psychomotorika Tempo inhibované či zrychlené? Katatonní příznaky: ukázka Tempo inhibované či zrychlené? Mimovolní či abnormální pohyby, třes, tiky, manýrování, akathisie, stereotypie, katatonní symptomy, rituály, „neklid“ Mimika: hypomimie, maskovitý obličej, výraz utrpení, nápadná afektovanost, nadměrná gestikulace

Psychomotorika Celkové držení těla a chůze Jsou pohyby účelné? Je přítomen stupor či agitovanost?

Řeč Tok řeči Tichá, pomalá, hlučná, rychlá Verbalizuje spontánně či pouze jednoslovně odpovídá Odpovídá po latencích Afázie, mutismus, koktavost, logorhoe, koprolalie, inkoherence, slovní salát, echolalie

Emoce a afektivita „Popište náladu.“ Jakou náladu má posledních 14 dní? Trvá smutná nálada déle? Kolísá během dne? Cítí úzkost, napětí, nervozitu, výčitky? Je podrážděný, zlostný, veselý či euforický? Pociťuje prázdno nebo normální, smutnou či veselou náladu? Je nálada patická, či reaktivní? Odpovídá afektivita obsahu myšlení (přiléhavá či nepřiléhavá). Afekt oploštělý či labilní.

Emoce a afektivita Vitální symptomy: poruchy spánku (usínání, předčasné probouzení, nadměrná spavost), ztráta energie, poruchy zájmu o sexuální aktivity, přítomnost různých tělesných příznaků (tíže v nohou, bolesti zad), nechutenství či přejídání (včetně změny hmotnosti).

Vnímání Cíl: vypátrat halucinace, iluze, derealizace, depersonalizace Má nějaké neobvyklé smyslové prožitky? Má nějaké mimořádné schopnosti, které jiní lidé nemají? Slyší zvuky či hlasy, aniž by byl někdo v místnosti, komu by patřily? Co říkají, přikazují pacientovi něco (auditivní halucinace imperativní)? Vidí něco pozoruhodného? Vidí to i vyšetřující? Cítí nějaké pachy či vůně, případně chutě? Má nějaké zvláštní smyslové prožitky, když usíná (hypnagogní halucinace?) či se probouzí (hypnopompní halucinace?).

Vnímání Nonverbální projevy: naslouchací postoje či zakrývání uší doprovázející sluchové halucinace smetávání domnělého hmyzu z přikrývky u zrakových halucinací drbání kůže u taktilních halucinací

Vnímání Má pocit, že je někým jiným, že si je cizí, připadá si jako loutka (depersonalizace)? Připadá mu okolí změněné, jakoby za skleněnou stěnou, aniž by to mohl sám ovlivňovat (derealizace)?

Myšlení: Formální poruchy způsob, jakým pacient formuluje své myšlenky, jak je organizuje a vyjadřuje. koherentní myšlení je jasné, logické a tok myšlenek se snadno sleduje. formální poruchy myšlení: plynulost toku myšlenek, jsou zárazy?, rychlost (zpomalené, zrychlené, myšlenkový trysk). Jsou přítomny nevýpravnost, roztržitost, zabíhavost, tangenciální myšlení, ztráta asociací, perseverace, neologismy, slovní salát?

Myšlení: Abstraktní myšlení Vyšetříme schopnost abstraktního myšlení (schopnost generalizovat a formulovat koncepty – například posouzení myšlenkové operace při výkladu přísloví).

Myšlení: Obsahové poruchy Bludy Jste v poslední době vztahovačný či podezíravý? Soustředí se na vás lidé v tramvaji, povídají si o vás? Ovlivňuje vás někdo na dálku? Jak to dělá? Jak se při tom cítíte, případně jak se proti tomu bráníte? Sleduje vás někdo? Čím? Ovládá někdo vaše myšlení? Máte pocit, že vám někdo myšlenky do hlavy vkládá či vám je vykrádá nebo odebírá? Máte nějaké zvláštní pocity v těle? Jak si je vysvětlujete? Máte mimořádné schopnosti? Je blud systemizovaný? Obsah odpovídá náladě? Poruchy myšlení: Muž z vesmíru

Myšlení: obsahové poruchy Obsese Dotírají na vás neustále vtíravé myšlenky? Čeho se týkají? Jak se při tom cítíte a jak se jich zbavujete (má nějaký rituál, doprovázející obsesi?) Jsou tyto myšlenky pro vás přijatelné nebo jsou vám cizí? Fobie Popíšeme předměty či situace, ze kterých má pacient strach.

Soustředění Všímáme si, zda pacient během vyšetření udrží pozornost, nerozptyluje se. Hypoprosexie je snížená schopnost soustředění. Orientační vyšetření: sedmičkový test. Požádáme pacienta aby v duchu odečítal (100-7-7---) a říkal nahlas pouze výsledek (93, 86,..)

Intelekt Všímáme si slovní zásoby, způsobu vyjadřování a porovnáváme je s nejvyšším dosaženým vzděláním. Případné snížení intelektových schopností je předmětem psychologického vyšetření. Orientační vyšetření psychiatrem zahrnuje dotazy na základní údaje z historie, zeměpisu, počítání, případně „minivyšetřením“ psychického stavu (Mini-Mental State Examination, MMSE).

Paměť Dlouhodobá: pamatuje si události ze svého života? Krátkodobá: kolik informací si je schopen vybavit po 5 minutách? Požádáme jej, aby si zapamatoval 3 objekty spolu nijak nesouvisející nebo 5 různých čísel a upozorníme jej, že se na ně za pár minut zeptáme. Demence: Kdy jste se narodil? Kolik je vám let? Konfabulace? Ptáme se několikrát za sebou na to samé a získáme různé odpovědi.

Náhled (nozognózie) Zjišťujeme pacientův postoj k onemocnění a případné léčbě. Domnívá se, že se jedná o psychiatrický problém? Potřebuje psychiatrickou nebo psychologickou léčbu? Jaké má plány do budoucna? (Hodnotíme jejich reálnost vzhledem k aktuálnímu stavu.)

Spolehlivost (hodnověrnost) Do jaké míry by mohla být pacientova výpověď ovlivněna floridními psychotickými příznaky, či organickým defektem Simulace či naopak disimulace?

Kontrola impulsů Pozorujeme sebeovládací schopnost pacienta a zhodnotíme, do jaké míry má eventuální impulsivní projevy pod kontrolou (nezdrženlivé chování).

Suicidální úvahy Zeptáme se na přítomnost suicidálních myšlenek a zhodnotíme tendence k jejich realizaci. Popíšeme postoj k případnému suicidálnímu pokusu.