Téma: Slavík a růže – O. Wilde

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČTYŘI SVÍČKY.
Advertisements

Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
krásný rok, kdy jsme dovršili naši lásku sňatkem.
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Představitel skupiny lumírovců
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
P r o milovanou Autor Hanis.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
ČTYŘI SVÍČKY.
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
POHÁDKY.
Prosím zapněte si zvuk a klikněte na ikonku
Rodina byla nepohostinná a odmítla anděly nechat v místnosti pro hosty
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
1. Zde u tvých jeslí stát chci dnes, | můj Ježíši, mé žití
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
Stafoušek minizpěvohra
Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Bylo nás pět – K. Poláček
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
Děvče se ptalo chlapce, jestli si myslí, že je pěkná
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Anotace Materiál je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo francouzského spisovatele.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
P r o milovanou Autor Hanis.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
A. Sova – Květy intimních nálad
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ČTYŘI SVÍČKY.
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
SKLÁNÍM SE PŘED TEBOU JSEM NA SVÝCH KOLENOU JÁ TEĎ VŠE PODDÁVÁM.
ČTYŘI SVÍČKY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČTYŘI SVÍČKY.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
ČTYŘI SVÍČKY.
ČTYŘI SVÍČKY.
Transkript prezentace:

Téma: Slavík a růže – O. Wilde VY_32_INOVACE_591

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4. Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Únor 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_591

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_591

Výchozí text „Říkala, že by si se mnou zatančila, kdybych jí přinesl červené růže," naříkal mladý student, „jenže já nemám ani jedinou červenou růži v celé své zahradě." V hnízdě na cesmínovém dubu ho slyšel slavík, vzlétl skrze listí a zvědavě čekal, co bude dál. „V celé zahradě nemám ani jedinou červenou růži!" naříkal student a krásné oči se mu zalily slzami. „Ach, na jakých to maličkostech závisí štěstí! Přečetl jsem všechno, co napsali moudří lidé, pronikl jsem do všech záhad filosofie, a přece jsem v životě ztroskotal, protože nemám červenou růži." „Konečně opravdový milenec!" řekl si slavík. „Noc co noc o něm zpívám, ačkoli jsem ho zatím nepoznal, noc co noc o něm vyprávím hvězdám -- a teprve teď ho vidím. Vlasy má tmavé jako květy hyacintu a rty rudé jak ta růže, po které touží; ale vášní mu pobledla tvář, že je jako ze slonoviny, a na čelo mu vtiskl pečeť žal." „Zítra večer pořádá princ ples," šeptal mladý student, „a přijede tam i moje milovaná. Když jí přinesu červenou růži, bude se mnou tančit až do svítání. Když jí přinesu červenou růži, budu ji držet v náručí a ona mi skloní hlavu na rameno a její ruka se schoulí do mé. Ale já nemám v zahradě jedinou červenou růži, a tak budu sedět sám a sám a ona se u mně ani nezastaví. Vůbec si mne nevšimne a mně z toho pukne srdce." VY_32_INOVACE_591

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď úryvek do kontextu celého díla Slavík a růže. 3. Převyprávěj děj této pohádky. 4. Jaké jsou hlavní postavy pohádky? Vyjmenuj je a poté na základě četby charakterizuj tyto postavy. 5. Jaké je téma a hlavní myšlenka této pohádky? 6. Zařaď dílo Slavík a růže do literárně historického kontextu. 7. Charakterizuj jazykovou stránku díla. VY_32_INOVACE_591

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: lyrika, lit. forma: poezie, lit. žánr: pohádka 2. Jedná se o začátek pohádky. 3. Student chce pro svou milovanou červenou růži, aby si ho všimla a tančila s ním na plese. Uslyší to slavík (symbol lásky) a chce mu pomoci sehnat rudou růži. Když najde keř s rudými růžemi, musí podstoupit těžkou zkoušku, kdy se nabodne srdcem na trn a zpívá keři celou noc, dokud se růže nedotvoří. Pak umírá. Student nese růži své milované, ta ho však odmítá, neboť chce bohatství. Student se vrací zpět ke svým knihám. 4. Student, profesorova dcera, slavík. 5. Téma: nenaplněná láska, protiklad života a smrti 6. Přelom 19. a 20. století, směry symbolismus, impresionismus, dekadence. 7. Jazyk díla spisovný, s využitím básnických prostředků. VY_32_INOVACE_591

Výchozí text „Já mám červené růže," odpověděl, „červené jako holubí nožky, červenější než ohromné vějíře korálů, co se vlní a vlní v podmořských jeskyních. Ale zima mi zmrazila cévy, mráz mi spálil poupata a bouře mi polámala větve, takže letos žádné růže mít nebudu." „Já potřebuji jen jednu červenou růži," pravil slavík. "Jednu jedinou červenou růži! Copak není vůbec žádná možnost, jak ji získat?" „Jedna možnost je," odpověděl keř, „ale je tak hrozná, že nemám odvahu ti ji prozradit." „Jen mi ji prozraď," řekl slavík, „já se nebojím." „Potřebuješ-li červenou růži," pravil keř, „musíš ji za měsíčního světla vytvořit z hudby a zbarvit ji krví z vlastního srdce. Musíš mi zpívat s hrudí nabodnutou na trn. Celou noc mi musíš zpívat a trn ti musí proniknout do srdce a tvá živá krev musí proudit do mých cév a stát se krví mou." „Smrt je vysoká cena za jednu červenou růži," zabědoval slavík. Je tak příjemné sedět v zeleném háji a pozorovat slunce v jeho kočáru ze zlata a lunu v jejím kočáru z perel. Tak líbezná je vůně hlohu, tak líbezné jsou zvonky schovávající se v údolích a vřes kvetoucí na kopcích. Jenže láska je víc než život, a co je srdce ptačí ve srovnání se srdcem člověka?" VY_32_INOVACE_591

Úkoly k výchozímu textu Najdi v textu básnické prostředky, označ je a pojmenuj. Čím se liší klasická pohádka od této? Najdi shody a rozdíly v obou žánrech. Pokus se vyjmenovat i jiné autory pohádek. VY_32_INOVACE_591

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Metafory, přirovnání, epiteton, oslovení… 2. Klasická pohádka – dobro vítězí nad zlem, vystupují v ní nadpřirozené bytosti Moderní pohádka – nekončí vždy dobře, můžeme v ní najít realistické prvky Autoři pohádek: K. J. Erben, B. Němcová, O. Wilde … VY_32_INOVACE_591

Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. Zdroje WILDE. Šťastný princ a jiné pohádky [online]. Praha: Odeon 1984. Dostupné z: uložto.cz http://www.ulozto.cz/xe3Ngdg/oscar-wilde-stastny-princ-a-jine-pohadky-doc Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_591