Dětská kresba Vývoj a diagnostika.

Slides:



Advertisements
Similar presentations
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Bílé plemeno Člověk se mění
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
GRAFOMOTORIKA.
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Vývoj člověka Ontogeneze.
VY_32_INOVACE_36_ Prvouka 3.ročník Naše tělo / části těla/
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Mladší školní období.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 3 Kde se ukrývají zvířata Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 9 Ruce jako šperk Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 8) Možnosti využití.
v pedagogické diagnostice
Galerie optických klamů
Základy práce s videokamerou
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 8 Ptačí strom Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití artefiletiky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
Dejme dětem prostor ke hraní Eva Nováková. předpokladem je ponechat volbu vlastního námětu, cíle i prostředků, tj. zachovat volnou hru podstatná je schopnost.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Kresba.
VY_52_INOVACE_PRV.3.35 _Lidské tělo_pracovní list
BOZP – Práce s počítačem
POSTAVA ( z boku).
Vývoj výtvarného projevu
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÉ VADY.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Motorické schopnosti.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Radana Marelová Název : VY_32_INOVACE_2A_19_Lidské_tělo Téma:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
PŮLENÉ OBRÁZKY DOKRESLOVÁNÍ, BARVY.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_54
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Člověk Tematická oblast
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Lateralita.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Stylizace kresby figury a detailů
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
Malba Martina Lietavcová.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Presentation transcript:

Dětská kresba Vývoj a diagnostika

Vývoj dětské kresby Chápání kresby jako „výtvarné řeči“. Počátky – prvotní motorický význam, objevování možností vlastního těla Skvrny – do 1 roku Čárání – od 1,5 roku, centrum grafického pohybu je nejprve v ramenním kloubu, postupné přesouvání loket, zápěstí, čáry obloukovitého charakteru, přesahování papíru, krouživý pohyb vede ke vzniku nedokonalého oválu = první grafická figura, kolem 2,5 roku přistupuje druhá komplexnější figura = kříž, dokladuje schopnost měnit směr čáry Čáranice – body, klikatky, klubíčka, čáry, spirály,…hra se stopou Chápání kreslení jako hrové činnosti dítěte.

Vývoj dětské kresby Kolem 3 roku – přechod od bezobsažné čáranice k jednoduchým vyobrazením lidí a věcí, věcný význam může být přiřknut až dodatečně „co to je?“ Antropocentrismus – středem zájmu dítěte je člověk a to, co s ním souvisí – dům, auto, květina, strom, sluníčko… Prvky nejprve izolované, spojení prvků výrazem intelektového zrání Kresba lidské postavy – panáka, nejprve důraz na obličej, ústa a oči, nos dlouho chybí. Stadium „hlavonožec“ – naznačené končetiny (ruce dítě u sebe objevuje mnohem dříve než nohy, v kresbě však je to naopak). Trup chybí, objevuje se až později, zpravidla, když chce dítě na něj umístit něco zajímavého (knoflíky, pupík), poté trvá než kreslí krk, správné napojení rukou na ramena (kolem 6 roku, kritérium školní zralosti.

Vývoj dětské kresby Transparentnost kresby – kreslení objektů pře sebe, do sebe (stěna domu s dveřmi, okny a i detaily interiéru), mizí obvykle s nástupem do školy, pokud to přetrvává může značit sníženou inteligenci, není-li v tom záměr. Dítě kreslí to, o čem ví, co ha zaujme - 3-6 let Vizuální realismus – 7-12 let, snaží se kreslit to, co vidí, na počátku se objevuje profil, leckdy zmatený (hlava z profilu s nosem, ale oběma očima), kresby z profilu souvisí se nsahou o zachycení pohybu, chůze Zobrazování v prostoru – nastupuje kolem 12 roku, vyumělkované, prostorové, šrafované kresby. Autistické děti nekreslí tolik lidské postavy.

Kresba domu Jedno z nejčastějších témat spontánní dětské kresby. Typický plošný dům umístěný zhruba uprostřed papíru s okny a dveřmi, okolí harmonické, má vztah k domu (zahrádka, bazének, stromy…) – psychicky zdravě se vyvíjející, přiměřeně radostné, otevřené dítě Je-li dům malý, není využita většina plochy papíru, okna jsou maličká či dokonce úplně chybí – naznačuje problémy v oblasti emotivity, závisí na věku: mezi 6-8 rokem – nesmělost, bázlivost, nadměrná připoutanost k matce nad 8 let – pocity méněcennosti a osamění puberta – zdrženlivost v projevování citů

Kresba domu Děti z rozvedených rodin – kreslí obvykle dva domečky na jeden papír. Děti z dětského domova – dům je obklopen různými dalšími, ne zcela sourodými předměty, často vynechávají nebo kreslí méně výrazně (menší, nižší počet) okna a dveře. Komín jako symbol rodičů? Kreslí děti na domeček dva komíny? Osiřelé jen jeden. Další typické kresby – dům, strom, postava, kresba rodiny, kresba začarované rodiny.

Barevnost Divná barevnost – v prvé řadě možnost daltonismu či jiné poruchy vnímání barev. Psychologický význam barev – červená x modrá, pastelové x jasné, jásavé barvy. Červená – do 6 let může v obrázcích převládat, pokračuje-li to i nadále tendence k agresivitě, nedostatečná kontrola emocí. Modrá – souvisí se sebekontrolou, kolem šestého roku se objevuje v kresbě dobře adaptovaných dětí. Zelená – odráží sociální vztahy. Žlutá – energie, může svědčit o velké závislosti na dospělém. Hnědá – „regresivní barva“, objevuje se u umíněných dětí, konflikty v rodině. Fialová – příznak neklidu, úzkosti, malé děti ji obvykle nepoužívají Černá – může značit úzkost, ale i bohatý vnitřní svět, fantazie. V období puberty značí nesmělost, nejistotu, neschopnost mluvit o vlastních citech.

Na závěr… Literatura: Jaromír Uždil: Čáry,klikyháky, paňáci a auta Roseline Davido: Kresba jako nástroj poznání dítěte Úkol číslo 2 Analýza třech kreseb dětí rozdílného věku z vývojového hlediska. Donést 24. října.