Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Fyzická geografie Téma: Pedosféra – úvodní hodina Anotace: Půdní obal Země, vznik půdy, půdní horizonty
Vznik půdy Vzniká zvětráváním a chemickými změnami z podložní (mateční) horniny. (= Působení přírodních vlivů – déšť, mráz, slunce, atd. po delší čas). S vývojem rostlin a rozkladem rostlinných a živočišných zbytků, se na půdě pomalu vytvářela vrstva humusu.
Složky půdy pevná anorganická složka (nerosty, horniny) pevná organická složka (humus) kapalná složka (půdní voda) plynná složka (kyslík, dusík a ostatní plyny) živá složka (tzv. edafón = půdní organismy – krtek, žížala) Úrodnost půdy způsobuje množství humusu (nejvíce humusu obsahuje černozem, která je intenzivně využívána v zemědělství)
Hlavní půdní horizonty O – organická hmota (rostliny, listí) A – humusový horizont (odumřelé části rostlin a živočichů) B – půdní anorganický horizont C – podložní (matečná) hornina
Jednoduché terénní cvičení (max 1 vyučovací hodina) úkol č. 1: Jak se od sebe liší půdní profily v lese a na louce? Zakresli co jsme objevili. úkol č.2 : Které půdní organismy jste objevili? úkol č.3:Které druhy stromů zde v lese najdeš? Nakresli list a jeho strukturu alespoň dvou druhů
Zdroje dat: Pedosféra. [online]. [cit ]. Dostupné z: Pedosféra. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Fakulta - Přírodovědecká fakulta UK v Praze. [online]. [cit ]. Dostupné z: Žížaly. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: