Úvod do počítačové grafiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Úvod do počítačové grafiky
Grafika Rastrová X Vektorová.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Grafické formáty.
Úvod do počítačové grafiky
Modelování v prostoru.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Úvod do počítačové grafiky. elmag. záření s určitou vlnovou délkou dopadající na sítnici našeho oka vnímáme jako barvu v rámci viditelné části spektra.
Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Způsoby uložení grafické informace
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Transkript prezentace:

Úvod do počítačové grafiky Informatika pro ekonomy přednáška 1

obraz = množina objektů Popis obrazu rastrový obraz = matice bodů vektorový obraz = množina objektů Výstupní zařízení rastrová – převažují monitor (800  600, 1024  768) tiskárny laserové a inkoustové (300dpi, 600dpi) plotr inkoustový vektorová plotr perový či řezací Vstupní rastrové zařízení pro snímání obrazu — skener, fotoaparát, kamera Zobrazování

Grafický bod — pixel mají barvu (pixel = picture element) Body, které používá k zobrazování výstupní zařízení — fyzický pixel. obrazovka — několik malých bodů vysvítí jeden pixel inkoustová tiskárna — velikost pixelu odpovídá velikosti kapičky barvy laserová tiskárna — velikost bodu odpovídá několika zrnkům toneru Matematické body — logický pixel. souřadnice určují polohu bodu v obraze, nemá rozměr.

Pixely v rastrovém obrazu

Barvy a jejich reprezentace vlnění v oblasti 108 MHz (barva odpovídá frekvenci) červená (4,3108 MHz) fialová (7,5108 MHz) nižší hodnoty — infračervené světlo vyšší — ultrafialové záření V rámci viditelné části spektra je člověk schopen rozlišit víc než 4105 různých barev a jejich odstínů.

Barevné modely Barevný model odpovídá na tři otázky: Ze kterých základních barev se budou ostatní skládat? Jaký bude poměr jednotlivých základních barev? Jakým způsobem se budou základní barvy míchat? Model HSV Aditivní model Subtraktivní model

Aditivní barevný model (typicky RGB) Barvy jsou vytvářeny přidáváním barvy do černé. Aditivní barevné prostředí nepotřebuje vnější světlo (barvy na monitoru). Používá se při ukládání do souborů.

Subtraktivní barevný model (typicky CMY) Základní barvy jsou odečítány od bílé, čím více odeberu, tím více se blížím černé. Subtraktivní prostředí je prostředí, které odráží světlo, a proto potřebuje vnější zdroj světla. Používá se v tiskárnách, plotrech, ve fotografii. CMY(K) (Cyan, Magenta, Yellow, blacK)

Ekvivalentní RGB, CMY a HSV hodnoty barva R G B C M Y HSV červená 255, 0, 0 0, 255, 255 °, 100%, 100% žlutá 255, 255, 0 0, 0, 255 60°, 100%, 100% zelená 0, 255, 0 255, 0, 255 120°, 100%,100% azurová ( cyan) 180°, modrá 240°, purpurová ( magenta) 300°, černá 0, 0, 0 255, 255, 255 0°, 0%, 0% 63, 63, 63 191, 191, 191 0°, 0%, 25% 127, 127, 127 0°, 0%, 50% odstín y šedé 0°, 0%, 75% bílá 0°, 0%, 100% r ůžová světlá 255, 192, 192 0, 64, 64 0°, 25%, 100% ůžová tmavá 255, 128, 128 0, 128, 128 0°, 50%, 100% tmav ě červená 203, 0, 0 52, 255, 255 °, 100%, 80% hn ědá 128, 0, 0 127, 255, 255 °, 100%, 50%

Barevná hloubka = počet bitů potřebných na uložení barvy pixelu 1 pixel = barva/prázdno – monochromatický obraz, 1 pixel = 1 bit 1 pixel = určitá barva z palety – obraz s paletou, 1 pixel = 2, 4, 8, 16 bitů 1 pixel = intenzita jedné barvy – odstíny šedi, 1 pixel = 8 bitů 1 pixel = složení libovolné barvy – pravé barvy (true color), 1 pixel = 24 bitů

Hustota obrazu Je dána počtem pixelů na jednotku délky, jednotka: dpi (dots per inch) běžná zařízení: monitor cca 100 dpi, tiskárny 300, 600, 1200 dpi, osvitová jednotka až 5000 dpi skládání pixelů na výstupním zařízení – snížení hustoty, efektivní hustota

Velikost rastrového obrazu V = p . h p ... počet pixelů, h ... barevná hloubka v bitech. Výsledek je v bitech. Převod na bajty: dělení 8 Vyjádření počtu pixelů z rozměrů a hustoty obrazu: p = x . y . dx . dy x, y ... rozměry; dx, dy ... hustoty Obvykle dx = dy = d, pak V = x . y . d2 . h / 8 [B]

Zobrazení rastrového obrazu Až na výjimky jsou výstupní zařízení rastrová Každý logický pixel (uložený v paměti počítače) se převádí na fyzické pixely Efektivní hustota tisku – výsledek převodu, může být jiná než hustota obrazu v paměti fyzické pixely 1 logický pixel černá šedá 50 %

Barevná separace chceme tisknout na barevné tiskárně

Barevné složky C, M, Y, K

Tisk jedné složky

Formáty uložení grafických dat rastrové (bitmapové) Obraz je popsán jako matice barevných bodů. metasoubory vektorová a rastrová data současně vektorové Obraz je popsán posloupností kreslících příkazů. scénové animační multimediální

Rastrové (bitmapové) formáty obraz je matice pixelů pixel má jediný atribut – barvu zahrnují většinou komprimaci formáty podle počtu barev monochromatické ve stupních šedi barevné příklady: BMP, GIF, PCX, TIFF, JPG, PNG

Rastrové formáty soubor se skládá z hlavičky identifikace a verze informace o uloženém obrazu pozice, rozměry, poměr stran, počet řádků předlohy, počet pixelů na řádku hloubka pixelu – počet možných barev způsob uložení grafických dat z palety (do 256 barev) z dat informace o barvě pixelů (nejčastěji RGB) různě ukládaná

Vektorové formáty mají atributy jako popis obrazu je posloupnost zakódovaných kreslících příkazů jednotlivé formáty slouží různým účelům a výrazně se liší prvky vektorových obrazů např. úsečka, oblouk, kružnice, křivka, písmeno mají atributy jako pozice, rozměry, barva, tloušťka čáry, výplň příklady: DWG (AutoCAD) HPGL (PLT) (pro výstupní zařízení) CDR (CorelDraw) AI, PostScript, PDF (Adobe Illustrator)

+ – Srovnání formátů pro předlohy z reálného světa rastrové vektorové pro předlohy z reálného světa snadné vytváření z dat uložených v poli v paměti pixelové hodnoty mohou být měněny hromadně snadný přenos na rastrová výstupní zařízení vektorový popis lze snadno editovat paměťové nároky odpovídají složitosti obrázku při zobrazování se využívá rozlišení daného zařízení + – velmi rozsáhlé, zejména pro velké množství barev problémy se změnou velikosti omezená oblast použití někdy horší přenositelnost

Grafické editory Vektorové Rastrové 2D systémy CAD systémy 3D systémy CorelDraw AdobeIlustrator AldusFreeHand CAD systémy AutoCAD Spirit Microstation ArchiCAD TurboCAD 3D systémy 3D Studio AdobePhotoshop CorelPhotoPaint PaintBrush ImageComposer PhotoStyler

Rastrové editory kreslení a úpravy základní geometrické tvary typy čar (pero, štětec, ) rozsáhlé možnosti výplní (přechody barev, vzorky, ) guma

Rastrové editory kreslení a úpravy úpravy rastru (barev, velikosti) výřezy (kopírování, otočení, posun, zrcadlení) retušovací nástroje (zaostření, rozmazání) export do rastrových formátů

Vektorové editory kreslení a úpravy Vkládání objektů a úpravy jejich vlastností základní geometrické objekty křivky, kreslení od ruky úprava nakreslených objektů (např. kopie, změna velikosti, otáčení, změny pořadí, vzájemné zarovnávání) zarovnání vůči sobě, změny pořadí, seskupování typ, vzhled a vlastnosti čar a výplní široké možnosti práce s textem efekty: perspektiva, obálka, tvarové přechody export do různých formátů (vektorových i rastrových)