Chemické vlastnosti nerostů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLASTNOSTI NEROSTŮ 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Advertisements

Základy laboratorní techniky
Bílkoviny VY_32_INOVACE_CH1 – 17 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Ptáci VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Opakování učiva o nerostech I. část
Fyzikální vlastnosti nerostů
Oxidy I VY_32_INOVACE_CH1 – 13 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Destilace VY_32_INOVACE_CH1 – 03 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Elektrolýza VY_32_INOVACE_CH1 – 20 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_CH1 – 14 Oxidy II AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Praktické činnosti z chemie pro 8. ročník. Téma: Zdroje.
Kovy – plamenové zkoušky
Cukry II VY_32_INOVACE_CH1 – 19 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Fyzikální vlastnosti nerostů I
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Cukry I VY_32_INOVACE_CH1 – 18 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Názvosloví solí.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Mikroskopické pozorování buněk cibule
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
LABORATORNÍ PRÁCE Organická analýza PaedDr. Jiřina Ustohalová
Cévní a dýchací soustava
Soli VY_32_INOVACE_CH1 – 15 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Třídění a určování hornin
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Pozorování chlupů a koster savců
Jméno : Ing. Renata Šandová
Směsi Opakovací otázky
Chemické vlastnosti nerostů Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Jan Novák Číslo a název klíčové aktivity: Interní číslo: nevyplňovat.
EGRAMEGRAM MINERALOGICKÝ SYSTÉM 2013 geologie/mineralogický systém 1.
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Chemické vlastnosti nerostů závisí na chemickém složení a krystalové struktuře slouží k určování a technické praxi Odolnost vůči vodě ve vodě rozpustné.
Schránky měkkýšů VY_32_INOVACE_CH3 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Systematická mineralogie Uhličitany
VODÍK Příprava a vlastnosti vodíku. VY_32_INOVACE_G3 - 10
Pozorování žížaly VY_32_INOVACE_CH3 – 05 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Škola:. Základní škola Kladruby
Krystalizace VY_32_INOVACE_CH1 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Průduchy v pokožce listů
Chemické sloučeniny- oxidy Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
PLETIVA VY_52_INOVACE_B1 – 31 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Horniny versus nerosty
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Další vlastnosti nerostů
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Transkript prezentace:

Chemické vlastnosti nerostů VY_32_INOVACE_CH3 – 18 Chemické vlastnosti nerostů AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Laboratorní práce. Téma: Chemické vlastnosti nerostů Časová náročnost: 1 vyučovací hodina v součinnosti s elektronickou verzí učebnice FRAUS Přírodopis 9 Použitý zdroj: učebnice FRAUS Přírodopis 9 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Chemické složení a vlastnosti nerostů Chemické složení nerostů lze vyjádřit chemickou značkou nebo vzorcem. Třídíme je do skupin: 1) prvky 2) sulfidy 3) halogenidy 4) oxidy 5) uhličitany 6) sírany 7) fosforečnany 8) křemičitany

Umíš pojmenovat následující nerosty, zařadit do skupiny a určit přesnější složení?

ŘEŠENÍ: Halit (sůl kamenná) – halogenidy chlorid sodný – NaCl Ametyst (odrůda křemene) – oxidy oxid křemičitý - SiO2 Tuha (grafit) – prvky uhlík – C Pyrit – sulfidy disulfid železa - FeS2

Příklad chemické vlastnosti

LABORATOTNÍ PRÁCE CHEMICKÉ SLOŽENÍ A VLASTNOSTI NEROSTŮ Vzorky tří bezbarvých až bílých nerostů (halitu, kalcitu a křemene) snadno odlišíš na základě jejich odlišných chemických vlastností. Minerály: křemen, kalcit, sůl kamenná (drobné úlomky) Pomůcky: stojan se třemi zkumavkami, vzorky nerostů, zředěná kyselina chlorovodíková, zápalky, dřevěná špejle Postup: 1) Úlomek soli kamenné, kalcitu a křemene vlož do zkumavek. Přidej malé množství vody, protřepej a zjisti rozpustnost. 2) Vodu odlij a k nerozpuštěným vzorkům přidej zředěnou kyselinu chlorovodíkovou. 3) Vznikající plyn se pokus dokázat pomocí hořící špejle. Pojmenuj a prozkoumej vzorky nejběžnějších nerostů a zařaď do správných skupin podle jejich chemického složení.

Úkol pro rychlou skupinu: Důkaz chemického složení pyritu. Pomůcky: třecí miska s tloučkem, zkumavka, kahan, indikátorový papírek, magnet Postup: Vzorek pyritu rozdrť ve třecí misce, vprav do zkumavky a zahřívej. Navlhčeným indikátorovým papírkem zjisti pH uvolňovaného dýmu. Po delším zahřívání lze na stěnách zkumavky pozorovat žlutavý povlak. Po zchladnutí vysypte zbytek ze zkumavky na bílý papír a magnetem ověřte magnetické vlastnosti. Které látky jste dokázali v pyritu?