Neutralizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NEUTRALIZACE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Halogenidy.
Kyseliny a zásady.
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Příprava, vlastnosti, užití
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Vlivy na rychlost chemických reakcí
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Příprava, vlastnosti, užití
Chemická reakce a její rovnice
Neutralizace Vznik solí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Redoxní reakce.
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Obecná chemie (i pH i jednoduchý výpočet z chem. rovnice):
Jak vznikají soli.
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyslíkaté kyseliny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
PaedDr. Ivana Töpferová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Chemické výpočty II.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Hydroxidy.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jak připravit víno z vody Efektní pokus Motivační pokus Žákovský pokus - neutralizace.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Bezpečnost práce v chemii
Neutralizace Vznik solí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Neutralizace

Reagují kyseliny s hydroxidy? V prezentaci Kyselost a zásaditost vodných roztoků jste se dozvěděli, kdy je roztok kyselý, kdy zásaditý, kdy neutrální. Reaguje kyselina s hydroxidem? Jaký průběh má tato reakce? A jaké látky vzniknou touto reakcí? Na tyto otázky dostanete odpověď v dalších snímcích prezentace.

Reakce 30% HCl s pevným KOH 1 2 3 Teplota HCl před reakcí (obr. 1) Teplota po ukončení reakce (obr. 3) Odparek produktu (obr. 4) 4 2/ Reakce 30% HCl s pevným KOH (video) Úkol 1: Doplň věty slovy přehřívá, prudce, rozstřikuje: Kyselina a hydroxid spolu …… reagují. Směs obou látek je nebezpečná tím, že se …….. a ……….. . Napiš, které produkty vznikají, a potom rovnici reakce.

Kontrola úkolu 1 Kyselina a hydroxid spolu prudce reagují. Směs obou látek je nebezpečná tím, že se přehřívá a rozstřikuje. Produkty reakce: voda a chlorid draselný Rovnice reakce: HCl + KOH → H2O + KCl

Co je neutralizace? 5 6 Smícháním kyselého vodného roztoku (HCl) se zásaditým (KOH) v určitém poměru vznikne neutrální vodný roztok. Cl- K+ Cl- OH- H+ K+ Cl- Cl- H+ OH- OH- Cl- OH- K+ H+ Cl- H+ K+ H+ K+ OH- OH- Cl- Cl- OH- OH- H+ H+ K+ K+ H+ K+ Úkol 2: a/ Doplň definici neutralizace: Neutralizace je chemická reakce …….. s ………., při níž vzniká …. a sůl kyseliny. b/ Rozhodni, na kterém obrázku je roztok kyselý a zásaditý: c/ Podle obrázků napiš, za jakých okolností vznikne při reakci kyseliny a hydroxidu opravdu neutrální roztok.

Kontrola úkolu 2 2a/ Neutralizace je chemická reakce kyseliny s hydroxidem, při níž vzniká voda a sůl kyseliny. 2b/ Kyselý roztok – obr. 5 Zásaditý roztok – obr. 6 2c/ V neutrálním roztoku je stejný počet kationtů H+ a aniontů OH-.

Neutralizace vodných roztoků Při neutralizaci vodných roztoků kyselin a hydroxidů používáme speciální odměrné nádobí – pipetu (7) a byretu (8). Průběh neutralizace: 1/ Ionizací kyseliny ve vodném roztoku vznikají kationty H+ a ionizací hydroxidu anionty OH-: H+ + Cl- + K+ + OH- → H2O + K+ + Cl- 2/ Vzájemná reakce kationtů H+ a aniontů OH- za vzniku neionizovaných molekul vody (obecná rovnice neutralizace): H+ + OH- → H2O 7 8

Neutralizace vodných roztoků HCl a KOH Pozor! Vodné roztoky kyselin a hydroxidů mají leptavé účinky a při styku s pokožkou vznikají popáleniny. Úkol 3: a/ Neutralizací se vyrábí průmyslové hnojivo dusičnan amonný. Napiš rovnici reakce: b/ Kterou z uvedených látek použijeme k neutralizaci při poleptání roztokem KOH: roztok sody, citrónová šťáva, roztok NaOH, ocet, voda. K roztoku KOH s několika kapkami fenolftaleinu přidáváme po kapkách za stálého míchání roztok HCl. Neutralizace je ukončena, jakmile poslední kapka HCl odbarví hydroxid (viz videoklip).

Kontrola úkolu 3 a/ HNO3 + NH4OH → NH4NO3 + H2O b/ Citrónová šťáva, ocet

Shrnutí učiva Úkol 4: Doplň text: Neutralizace je chemická reakce kyseliny s ………., při níž vzniká …. a … kyseliny. Při ………… vodných roztoků kyselin a hydroxidů používáme speciální odměrné nádobí …… a …… . Vodné roztoky kyselin a hydroxidů mají ……. účinky a při styku s pokožkou vznikají ………. .

Kontrola úkolu 4 Neutralizace je chemická reakce kyseliny s hydroxidem, při níž vzniká voda a sůl kyseliny. Při neutralizaci vodných roztoků kyselin a hydroxidů používáme speciální odměrné nádobí pipetu a byretu. Vodné roztoky kyselin a hydroxidů mají leptavé účinky a při styku s pokožkou vznikají popáleniny.

Veškerá fotodokumentace a videoklipy pochází z vlastních zdrojů. Mgr. Vaněk Vlastimil, autor