DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhDlouhodobý majetek v podniku TémaVyužití dlouhodobého majetku Označení DUMUVY_32_INOVACE_316 Jméno autoraIng. Ing. Eva Morávková Datum vytvoření16. ledna 2013 AnotaceVyužití DM
D ŮVODY SLEDOVÁNÍ VYUŽITÍ DM čím více jej využíváme, tím více na něm vyrobíme a tím vyšší máme i příjmy z prodeje vyrobených výrobků čím více je DM majetek v provozu, tím více předcházíme jeho morálnímu opotřebení díky zastarávání čím více je DM v provozu, tím rychleji se přenese jeho cena do vyrobených výrobků (účetním odpisem) a tím rychleji se nám vrátí vstupní cena
H ODNOCENÍ MÍRY VYUŽÍVÁNÍ DM – ROZŠIŘUJÍCÍ UČIVO u jednotlivých druhů majetku (stroje, zařízení), můžeme sledovat: extenzivní využívání (čas, po který byl majetek v provozu) – ale pozor, je JEN v provozu (neřeší, zda se na něm skutečně vyrábí nebo jej jen dělník nechal puštěný a je na svačině skutečný čas činnosti stroje v hodinách K e = využitelný časový fond stroje v hodinách
intenzívní využívání – MĚŘENÍ SKUTEČNÉHO VÝKONU pomocí počtu vyrobených výrobků skutečný výkon daného zařízení za hodinu (období) K i = kapacitní norma (výrobní kapacita) za hodinu (období) komplexní využívání – kombinace obojího koef. komplexního využití K k = K e * K i kapacitní rezerva = maximálně možná výroba – skutečná výroba Příklad maximální výkon jednoho stroje je 20 kusů/hodin. Denní časový fond stroje ve dvousměnném provozu je 17 hodin, skutečný výkon stroje je 18 ks/hodinu. Skutečná doba provozu stroje ve dvousměnném provozu je 14 hodin. řešení K e = 14 : 17 = 0,8235 K i = 18 : 20 = 0,9 K k = 0,9 * 0,8235 = 0,74115 = 74,115 %. stroj je ve skutečnosti využíván na 74,1%. kap. rezerva = 17 * (20 – 18 ) = 34 kusů za dvousměnný provoz