13. dubna září 2008
JEDEN Z NEJVLIVNĚJŠÍCH SVĚTOVÝCH AUTORŮ V OBORU PODNIKOVÉHO MANAGEMENTU A PRŮKOPNÍK VÝZNAMNÝCH MANAŽERSKÝCH INOVACÍ
Narozen 13. dubna 1948 v Annapolis v Marylandu Po svatbě odešel do Newtonu v Massachusetts, kde se stal profesorem informatiky na Massachusetts Institute of Technology Zemřel 3. září 2008 Je pohřben na Židovském hřbitově v Baker Street v Bostonu
Zajímal se o základní podnikové procesy: jak firma vyvíjí a prodává své výrobky a služby jak vyřizuje objednávky svých zákazníků jaký servis poskytuje svým zákazníkům jak organizuje své činnosti a motivuje zaměstnance Založil Konsorcium Phoenix, které se stalo významným výzkumným centrem a nástrojem implementace zásadních organizačních změn ve spolupracujících podnicích.
byl vyhledávaným lektorem a řečníkem (jeho seminářů a konferencí se každoročně zúčastnili tisíce lidí), jako poradce spolupracoval s manažerskými týmy předních světových firem během svého života napsal spoustu článků do časopisů, slávu mu však přinesly jeho knihy
REENGINEERING THE CORPORATION THE REENGINEERING REVOLUTION BEYOND REENGINEERING THE AGENDA
Kniha, která vše začala Poprvé zaveden výraz „reengineering“ do angličtiny Koncepty a techniky uvedené v této knize jsou platné dodnes Popisuje, proč je nutná zásadní změna v řízení podniků Ukazuje, jak nové návrhy procesů můžou přinést průlom ve výkonnosti Identifikuje klíčové prvky potřebné pro úspěch reengineeringu
= znovuzavedení základních podnikových procesů k dosažení dramatického zlepšení v produktivitě a kvalitě Při realizaci BPR začínají společnosti s nepopsanou stránkou papíru a definují znovu již existující procesy z důvodu vytvoření a nastavení nových hodnot pro zákazníka. Daná společnost vhodným způsobem přijme nový hodnotový systém, který zvýší důraz na potřeby zákazníka. Společnosti při tomto kroku snižují organizační úrovně a eliminují neproduktivní činnosti ve dvou klíčových oblastech.
1) nahradí tradiční funkcionalistickou organizační strukturu funkčními týmy pracujícími vzájemně skrze celou organizaci 2) využije nových metod pro šíření dat (informací) a rozhodovacích procesů.
BPR obsahuje pět hlavních součástí a vyžaduje: a) Znovu se zaměřit na hodnoty společnosti a potřeby zákazníka. b) Znovuvytvořit základní procesy řízení, které často využívají IT, pro dosažení zlepšení. c) Reorganizaci do vzájemně provázaných pracovních týmů se zodpovědností spojenou z fungováním jednotlivých procesů. d) Změnu základních organizačních a lidských přístupů k řešení problémů. e) Zlepšení výkonu podnikových procesů skrze celou organizaci.
Metoda BPR může při správné aplikaci přinést následující výsledky: Redukovat náklady – BPR snižuje náklady odstraněním neproduktivních aktivit a lidí, kteří je vykonávali. Týmová organizace sníží potřebu velkého počtu úrovní řízení, akceleruje tok informací a eliminuje chyby a nutné opravy způsobené mnohonásobným předáváním informací. Zlepšení kvality – metoda BPR zlepšuje kvalitu tím, že sníží roztříštení práce a stanoví jasnou zodpovědnost za vykonávané procesy. Pracovníci dostanou zodpovědnost za jejich pracovní výstup a může být lépe měřeno jakým způsobem vykonávají určené činnosti na základě bezprostřední zpětné vazby a dosažených výsledků.
jeho koncepce reengineeringu podnikových procesů a myšlenka procesní podnikové organizace od základů změnily celý dnešní podnikový svět časopis Business Week označil Michaela Hammera za jednoho ze čtyř nejvýznamnějších myslitelů v oboru managementu devadesátých let a magazín the Time jej zařadil do svého seznamu dvacetipěti nejvlivnějších osobností Spojených států amerických
Ivana Adamová Radek Vokurka