Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
B) Křivka poptávky.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Základy ekonomie Seminář 6..
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Obchod, trh Základy hospodaření.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Ekonomie 1 Bakaláři Páté cvičení Trh a tržní rovnováha
Model agregátní poptávky a nabídky
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
2. Tržní poptávka a elasticita
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Transkript prezentace:

Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus

2 Doplňte následující tvrzení: Trh představuje časov é a m í stn í soustředěn í ……………… a ……………….

3 Trh představuje časov é a m í stn í soustředěn í popt á vky a nab í dky.

4 Doplňte následující tvrzení: C í lov á funkce dom á cnost í vystupuje v podobě maximalizace ………………, c í lov á funkce firem obvykle spoč í v á v maximalizaci ……………….

5 C í lov á funkce dom á cnost í vystupuje v podobě maximalizace užitku, c í lov á funkce firem obvykle spo č í v á v maximalizaci zisku.

6 Doplňte následující tvrzení: Tržn í rovnov á ha je stav ……………… popt á vky a nab í dky. Nepůsob í zde tendence ke změně tržn í ……………… nebo popt á van é ho a nab í zen é ho ……………….

7 Tržní rovnov á ha je stav rovnosti popt á vky a nab í dky. Nepůsobí zde tendence ke změně tržní ceny nebo popt á van é ho a nab í zen é ho množství.

8 Doplňte následující tvrzení: ……………… nab í zen é ho množstv í nad množstv í m popt á vaným vede za předpokladu dokonal é konkurence k ……………… tržn í ceny.

9 Přebytek nab í zen é ho množství nad množství m popt á vaným (tj. převis nab í dky) vede za předpokladu dokonal é konkurence k poklesu tr ž n í ceny.

10 ? Cena sportovn í ch bot ADIDAS EQUIPMENT stoupla o 350 korun, přesto se během dvou měs í ců prodalo těchto bot v í ce než za cenu původn í. –Jedn á se o výjimku ze z á kona klesaj í c í popt á vky? –Proč ano, proč ne? –Vysvětlete, č í m mohla být tato změna způsobena.

11 ? Nakreslete křivku nab í dky l í stků na kl í čový mezist á tn í fotbalový z á pas.

12 ! P Q

13 Ceny v š ech statků v roce 2007 vzrostly oproti roku 2006 o 30 %. V áš ročn í př í jem ve stejn é m obdob í rovněž vzrostl o 30 %. –Jak budete hodnotit va š i situaci (z hlediska n á kupu statků) v roce 2007 ve srovn á n í s rokem 2006?

14 Nomin á ln í př í jem V á m vzrostl o 30 %, ale ceny tak é, takže V áš re á lný př í jem se nezměnil. V roce 1992 si můžete koupit stejn é množstv í statků jako v roce 1991.

15 ? Co se stane v uveden é m grafu, jestliže dojde ke zru š en í maxim á ln í ceny cukru (cenov é ho stropu)? P Q D S max. P E a) cena cukru poklesne b) cena cukru se ust á l í na minimu c) cena cukru se ust á l í na maximu d) tržn í cena cukru vzroste e) ž á dn á varianta neplat í

16 ? Vyjděte ze standardn í ho grafu nab í dky a popt á vky. Co se stane s cenou zkouman é ho statku, když dojde ke zdražen í výrobn í ho substitutu (za jinak stejných podm í nek)? –cena klesne –cena vzroste –cena se nezměn í –cena bude nulov á –nelze jednoznačně určit

17 ? Bod rovnov á hy na trhu obil í se posunul z bodu E do bodu E ’. Popi š te, č í m nejsp íš e byla uveden á změna způsobena: P Q E –dobr é počas í způsobilo posun nab í dky –dobr é počas í způsobilo posun popt á vky –š patn é počas í způsobilo posun nab í dky –š patn é počas í vedlo k posunu popt á vky –př í jem spotřebitele se změnil, což způsobilo posun popt á vky E’E’

18 ? Uvažujeme dvě komplement á rn í zbož í. Kter é z tvrzen í nejv í ce odpov í d á skutečnosti: –růst ceny jednoho zbož í vyvol á sn í žen í popt á van é ho množstv í tohoto zbož í a růst popt á vky po druh é m zbož í –růst ceny jednoho z nich vyvol á růst popt á vky po tomto zbož í a pokles popt á vky po jeho komplementu –růst ceny jednoho vyvol á sn í žen í jeho popt á van é ho množstv í a pokles popt á vky po jeho komplementu –růst ceny jednoho vyvol á sn í žen í jeho popt á van é ho množstv í a zvý š en í popt á vky po jeho komplementu –neplat í ani jedna z uvedených variant

19 ? V podm í nk á ch dokonal é konkurence probl é m „ Co vyr á bět? “ ře ší předev ší m: –a) vědci a inženýři –b) ekonomov é a pl á novači –c) vl á da –d) peněžn í hlasy spotřebitelů –e) plat í a) i b)

20 ? Bod E byl původn í m bodem rovnov á hy na trhu p š enice. Co mohlo způsobit změnu rovnov á hy do bodu E ’ ? a) růst průměrn é ho důchodu dom á cnost í vedl k posunu nab í dkov é křivky b) zl é počas í vedlo k posunu nab í dkov é křivky c) růst důchodu spotřebitelů vedl k posunu popt á vkov é křivky d) posunuly se obě křivky vlivem specifik trhu s obil í m e) nic z vý š e uveden é ho neplat í P Q E E’E’

21 ? Určete rovnov á žnou cenu a množstv í na trhu, pokud zn á te n á sleduj í c í ú daje. Popt á vka je d á na funkc í Q = 25 – P a nab í dka tabulkou: Cena Množstv í

22 ! Rovnov á hu můžeme určit např í klad dosazov á n í m různých cen z tabulky nab í dky do funkce popt á vky a zjist í me, kdy se popt á van é množstv í rovn á nab í zen é mu. Dosad í me-li např. cenu 15 do funkce popt á vky, z í sk á me popt á van é množstv í 10 jednotek, což je m é ně než nab í zen é množstv í při t é to ceně (25 jednotek). Znamen á to převis nab í dky, tud í ž rovnov á žn á cena mus í být men ší než 15 peněžn í ch jednotek. Dosad í me-li cenu 10, popt á van é množstv í bude 15 jednotek, což se rovn á množstv í nab í zen é mu při t é to ceně. Rovnov á žn á cena je tedy 10 peněžn í ch jednotek a rovnov á žn é množstv í je 15 jednotek.

23 ? Pokud je popt á vka určena rovnic í P = 100 – 4*Q a nab í dka rovnic í P = *Q, pak množstv í a cena „ čist í c í trh “ [rovnov á žn é ( á )] budou: –P = 60, Q = 10 –P = 10, Q = 6 –P = 40, Q = 6 –P = 20, Q = 20 –Nic z uveden é ho nen í spr á vným ře š en í m

Vysvětlete: Téma: Trh a tržní mechanismus –Podmínky vzniku trhu –Trhy a jejich druhy –Fungování trhu –Tržní rovnováha a rovnovážná cena –Utváření tržní rovnováhy v závislosti na interakci elasticity poptávky a nabídky –Úloha ceny v tržním mechanismu –Bariéry trhu

Vysvětlete: Téma: Konkurence –Charakteristika a podmínky fungování dokonalé konkurence –Charakteristika a podmínky fungování nedokonalé konkurence –Druhy nedokonalé konkurence –Zdroje tržní nedokonalosti a) nákladové podmínky b) překážky kladené konkurenci

Děkuji za pozornost!